Projectje
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-12-2005 11:43 #624894
door V300 register
Projectje is gemaakt door V300 register
Ik heb:
In de auto:
- een B14.4 motor waarvan de klepzetels olie lekken
- Een Weber-carburateur die volgens mij niet meer helemaal 100% is
In de kelder:
- Een goede cilinderkop van een B14.3,compleet met:
- een goede solex-carb
- de passende vlampijp en spruitstuk
- de passende Renix
En verder:
- Een Fuel-cut-off systeem van de latere 340, compleet met kabels, schakelaar, stekker en aansluitschema.
Mijn idee is:
Ik zet de B14.3 cilinderkop met solex-carb en de renix op mijn B14.4. Daarmee zou hij al een heel stuk zuiniger moeten zijn. (Tenminste, mijn 83-er liep 1 op 14 gemiddeld, mijn 87-er liep 1 op 12 en loopt nu 1 op 10,5) Ik ga er van uit dat dat geen probleem is.
Mijn vraag is:
Om de toch al erg zuinige B14.3 NOG zuiniger te maken, denk ik ik er over om het fuel-cut-off systeem er op te zetten. Weet iemand (lees:Wouter waarschijnlijk), of de Renix van de B14.3 deze aan kan sturen? Of kan ik ook de Renix van de B14.4 gebruiken i.c.m. de B14.3 kop en carb (de vervroegingskromme is volgens mij anders) zonder het zuinigheidsvoordeel in te leveren.
Speciale vraag, maar als het lukt wordt dit een erg zuinige 340, aangezien er ook nog eens een 5-bak van de 1700 in zit...
Ik vraag me sowieso af waarom de weber ingevoerd werd. Die 3 pk meervermogen voel ik niet, en zuiniger dan de solex is ie ook niet.
(Bericht gewijzigd door thomas_d op 19 december 2005)
In de auto:
- een B14.4 motor waarvan de klepzetels olie lekken
- Een Weber-carburateur die volgens mij niet meer helemaal 100% is
In de kelder:
- Een goede cilinderkop van een B14.3,compleet met:
- een goede solex-carb
- de passende vlampijp en spruitstuk
- de passende Renix
En verder:
- Een Fuel-cut-off systeem van de latere 340, compleet met kabels, schakelaar, stekker en aansluitschema.
Mijn idee is:
Ik zet de B14.3 cilinderkop met solex-carb en de renix op mijn B14.4. Daarmee zou hij al een heel stuk zuiniger moeten zijn. (Tenminste, mijn 83-er liep 1 op 14 gemiddeld, mijn 87-er liep 1 op 12 en loopt nu 1 op 10,5) Ik ga er van uit dat dat geen probleem is.
Mijn vraag is:
Om de toch al erg zuinige B14.3 NOG zuiniger te maken, denk ik ik er over om het fuel-cut-off systeem er op te zetten. Weet iemand (lees:Wouter waarschijnlijk), of de Renix van de B14.3 deze aan kan sturen? Of kan ik ook de Renix van de B14.4 gebruiken i.c.m. de B14.3 kop en carb (de vervroegingskromme is volgens mij anders) zonder het zuinigheidsvoordeel in te leveren.
Speciale vraag, maar als het lukt wordt dit een erg zuinige 340, aangezien er ook nog eens een 5-bak van de 1700 in zit...
Ik vraag me sowieso af waarom de weber ingevoerd werd. Die 3 pk meervermogen voel ik niet, en zuiniger dan de solex is ie ook niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-12-2005 16:30 #647161
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Projectje
zag een paar 91 -ers bij de sloop staan en volgens mij zit daar ook weer fuel cut off op!
En katalysator ipv egr denk ik
Dacht dat kleine doosje zijn pulsen net als de toerenteller gawoon van de renix krijgt.
Grootste probleem bij mijn vorige 86 er was kwaliteit van contact op de carburateur.
En katalysator ipv egr denk ik
Dacht dat kleine doosje zijn pulsen net als de toerenteller gawoon van de renix krijgt.
Grootste probleem bij mijn vorige 86 er was kwaliteit van contact op de carburateur.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-12-2005 16:30 #647162
door V300 register
Thomas,
Het verschil is 8PK...
Het verschil is 8PK...
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-12-2005 17:07 #647163
door V300 register
8 Pk? Heb ik me dan zo vergist? Toch nog eens in mijn boekje kijken, vooralsnog ben ik even de ongelovige Thomas (gaaaaap, die is oud)
Anyway, ook die 8 (of 3) pk merk ik niet, mijn oude beestje was pittiger.
Wim, ja, dat zwarte kastje zit aangesloten op de renix. De vraag is dan ook of de "oude" renix (want de B14.3 heeft een andere), via dat stekkertje dezelfde signalen geeft.
Verder snap ik je mail niet helemaa. Fuel-cut-off zat vanaf 87 op alle 1.4. Dus ook in 91. Voor 87 had de weber geen fuel-cut off, en voor 84 (of in ieder geval het solex-tijdperk) ook niet. As Far As I Know.
Mocht de "oude" renix toevallig wel een cut-off kunnen aansturen, moet ik alleen nog het schakelaartje op de solex zien te monteren.
Maar goed, vooralsnog ben ik niets wijzer.
Anyway, ook die 8 (of 3) pk merk ik niet, mijn oude beestje was pittiger.
Wim, ja, dat zwarte kastje zit aangesloten op de renix. De vraag is dan ook of de "oude" renix (want de B14.3 heeft een andere), via dat stekkertje dezelfde signalen geeft.
Verder snap ik je mail niet helemaa. Fuel-cut-off zat vanaf 87 op alle 1.4. Dus ook in 91. Voor 87 had de weber geen fuel-cut off, en voor 84 (of in ieder geval het solex-tijdperk) ook niet. As Far As I Know.
Mocht de "oude" renix toevallig wel een cut-off kunnen aansturen, moet ik alleen nog het schakelaartje op de solex zien te monteren.
Maar goed, vooralsnog ben ik niets wijzer.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-12-2005 20:56 #647164
door V300 register
-> Weet iemand of de Renix van de B14.3 de fuel cutoff aan kan sturen?
werkt. is dezelfde aansluiting als waar de toerenteller door 'aangedreven' wordt.
(nr1 van stekker A, de grijze draad)
Of kan ik ook de Renix van de B14.4 gebruiken i.c.m. de B14.3 kop en carb (de vervroegingskromme is volgens mij anders) zonder het zuinigheidsvoordeel in te leveren.
slecht idee! bovenstaande werkt, dus geen compromis zoeken.
De donor/klusbak die ik in de showroom gezet heb heeft ook een solex, ik vind hem inderdaad helemaal niet verkeerd, haalt op de klok nog dik 150. maar de echte 'boost' van de 2e trap vd weber moet ie missen. je merkt gewoon dat ie hoger in de toeren in ademnood komt. daar zitten dus die 8 pk, onderin maakt het niet(s/veel) uit.
ik ben benieuwd wat het verbruik doet met de fuel cutoff erbij. denk dat het voordeel niet groot zal zijn, maar het is er een!
Groetjes Wouter
werkt. is dezelfde aansluiting als waar de toerenteller door 'aangedreven' wordt.
(nr1 van stekker A, de grijze draad)
Of kan ik ook de Renix van de B14.4 gebruiken i.c.m. de B14.3 kop en carb (de vervroegingskromme is volgens mij anders) zonder het zuinigheidsvoordeel in te leveren.
slecht idee! bovenstaande werkt, dus geen compromis zoeken.
De donor/klusbak die ik in de showroom gezet heb heeft ook een solex, ik vind hem inderdaad helemaal niet verkeerd, haalt op de klok nog dik 150. maar de echte 'boost' van de 2e trap vd weber moet ie missen. je merkt gewoon dat ie hoger in de toeren in ademnood komt. daar zitten dus die 8 pk, onderin maakt het niet(s/veel) uit.
ik ben benieuwd wat het verbruik doet met de fuel cutoff erbij. denk dat het voordeel niet groot zal zijn, maar het is er een!
Groetjes Wouter
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-12-2005 23:35 #647165
door V300 register
Thomas , op mijn huidige wagen zit egr en puls air maar geen fuel cut off.
Maar wel zo'n weber met veel slangen extra voor de egr en de deceleratiemechanisme.
Weet eigelijk niet of de carburateur rekening houdt met de "lucht"die via de egr in de motor komt.Zit dezelde carburateur ook op de latere typen waar geen egr en pulsair meer opzit?
Weet wel dat vacuum bij 100 km veel slechter is dan bij mijn vorige wagen zonder egr en dus ook het beschikbare vacuum voor de vario!
groeten, wim
Maar wel zo'n weber met veel slangen extra voor de egr en de deceleratiemechanisme.
Weet eigelijk niet of de carburateur rekening houdt met de "lucht"die via de egr in de motor komt.Zit dezelde carburateur ook op de latere typen waar geen egr en pulsair meer opzit?
Weet wel dat vacuum bij 100 km veel slechter is dan bij mijn vorige wagen zonder egr en dus ook het beschikbare vacuum voor de vario!
groeten, wim
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-12-2005 23:43 #647166
door V300 register
het vacuum voor de vario is toch begrensd op 0,4 dus dat zal wel meevallen.
ook is het zo dat in het ontwerp zeker rekening gehouden is met de EGR invloed.
de B14.4S heeft dan ook een ander type carburateur(met al die slangetjes).
Groetjes Wouter
ook is het zo dat in het ontwerp zeker rekening gehouden is met de EGR invloed.
de B14.4S heeft dan ook een ander type carburateur(met al die slangetjes).
Groetjes Wouter
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-12-2005 08:39 #647167
door V300 register
wouter , zit op de grens als ik even gas loslaat loopt vacuum van de vario weer op.Weet niet meer bij welke snelheid het vacuum zowiezo te laag wordt bij de gewone motoren dacht ergens bij 120
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-12-2005 09:49 #647168
door V300 register
Dankje Wouter, in theorie zou het dus moeten kunnen. (Al meen ik me te herinneren dat er drie draden van de renix naar de cut-off gaan, maar dat is nu zo even uit mijn hoofd, heb er 3 maanden geleden naar gekeken.)
Boost bij tweede trap? Kan die tweede trap verstopt raken of anderszins buiten werking worden gesteld, want van boost merk(te) ik niks. Sterker nog, momenteel haal ik met moeite 145, maar dat had ik al in andere topics vermeld... (overigens toen alles nog goed werkte 160 km/h top, evenals met de B14.3)
Boost bij tweede trap? Kan die tweede trap verstopt raken of anderszins buiten werking worden gesteld, want van boost merk(te) ik niks. Sterker nog, momenteel haal ik met moeite 145, maar dat had ik al in andere topics vermeld... (overigens toen alles nog goed werkte 160 km/h top, evenals met de B14.3)
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-12-2005 10:15 #647169
door V300 register
zeker, ik had bij de 1e weber carburateur die ik op mijn daf gezet had ook dat er wat troep in de mengpijp van de 2e trap zat; als je die verder intrapte dan driekwart ging ie echt 'knorren' (=veel te arm lopen) en viel zelfs stil.
toen kon ik er trouwens ook geen 145 mee halen.
toen kon ik er trouwens ook geen 145 mee halen.
Moderators: Mark Smeets