Ontstekingsvraagje
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-01-2006 00:55 #624884
door V300 register
Ontstekingsvraagje is gemaakt door V300 register
Een vraagje voor de TC:
Op mijn 343 zit een aparte schakeling op de + van de bobine. Dit had ie al toen ik 'm kocht en het werkt ook wel goed, zie schema.
Nou heb ik het volgende vermoeden: bij het starten wordt rechtstreeks (dus om de voorschakelweerstand heen) de bobine van 12 volt (wel gezekerd hoor) voorzien.
D'r staat dan ook wel 12 volt op de voorschakelweerstand.
Als de motor dan eenmaal loopt, dan valt die rechtstreekse + op de bobine weg en loopt hij dus via het 'normale' circuit.
Na wat storingen met de ontsteking heb ik de zekering in de plusdraad vanaf de dynamo eruit gehaald en de bobine vervangen, hij start m.i. iets vlotter.
Waarom zou men dat zo aangesloten hebben? Is juist de voorschakelweerstand niet bedoeld om de motor makkelijker aan te laten pakken bij het starten?
Groeten, Freerk
Op mijn 343 zit een aparte schakeling op de + van de bobine. Dit had ie al toen ik 'm kocht en het werkt ook wel goed, zie schema.
Nou heb ik het volgende vermoeden: bij het starten wordt rechtstreeks (dus om de voorschakelweerstand heen) de bobine van 12 volt (wel gezekerd hoor) voorzien.
D'r staat dan ook wel 12 volt op de voorschakelweerstand.
Als de motor dan eenmaal loopt, dan valt die rechtstreekse + op de bobine weg en loopt hij dus via het 'normale' circuit.
Na wat storingen met de ontsteking heb ik de zekering in de plusdraad vanaf de dynamo eruit gehaald en de bobine vervangen, hij start m.i. iets vlotter.
Waarom zou men dat zo aangesloten hebben? Is juist de voorschakelweerstand niet bedoeld om de motor makkelijker aan te laten pakken bij het starten?
Groeten, Freerk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-01-2006 10:34 #647023
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ontstekingsvraagje
als de voorschakelweerstand en bobine nog goed zijn, is die schakeling inderdaad nutteloos.
de weerstand heeft bij een koudstart een zeer lage weerstand. als de motor eenmaal loopt wordt hij warmer en krijgt meer weerstand. Hierdoor zal ie een aantal volts van de aanvoer naar de bobine weg dissiperen, de spanning over de bobine zal ongeveer 9 Volt worden.
De bobine is dus ook gemaakt voor 9 Volt!
Als je deze continu aan de +12 legt, is ie er zo geweest.... (misschien is dat ook gebeurd?)
Bij en na het starten voor een korte tijd kan het geen kwaad, en heeft ie een iets sterkere vonk.
alleen, als je een ander type bobine erop zet (wel bedoeld voor 12 volt) moet je de voorschakelweerstand overbruggen, anders wordt na een poosje lopen de vonk zwakker dan bedoeld.
Groetjes Wouter
de weerstand heeft bij een koudstart een zeer lage weerstand. als de motor eenmaal loopt wordt hij warmer en krijgt meer weerstand. Hierdoor zal ie een aantal volts van de aanvoer naar de bobine weg dissiperen, de spanning over de bobine zal ongeveer 9 Volt worden.
De bobine is dus ook gemaakt voor 9 Volt!
Als je deze continu aan de +12 legt, is ie er zo geweest.... (misschien is dat ook gebeurd?)
Bij en na het starten voor een korte tijd kan het geen kwaad, en heeft ie een iets sterkere vonk.
alleen, als je een ander type bobine erop zet (wel bedoeld voor 12 volt) moet je de voorschakelweerstand overbruggen, anders wordt na een poosje lopen de vonk zwakker dan bedoeld.
Groetjes Wouter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-01-2006 16:18 #647024
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ontstekingsvraagje
Bedankt voor je antwoord, weer wat geleerd.
Hoe kun je de voorschakelweerstand en bobine testen? Ik meen dat je de weerstanden kunt meten; hoe gaat dat en wat zijn de goede waarden?
De oude bobine en voorschakelweerstand waren zeker niet kapot, ook het starten met 12 volt rechtstreeks vanaf de accu heeft al die tijd (5½ jaar) prima gefunctioneerd. Waarschijnlijk was er een slechte verbinding (vocht?) in het spel.
Ik heb de oude 'ducelier' vervangen voor een 'lucas' bobine, ook uit een 80-er 343, dus ook met voorschakelweerstand. Latere types (vanaf modeljaar '83 ) hadden geen voorschakelweerstand meer.
Kan ik er ook een bobine zonder die weerstand opzetten? Deze komt nl. van een 83-er, daarnaast heb ik ook een bosch-bobine liggen, met een opschrift 'widerstand vorschalten' deze is dus een '9 volts' type, hier zit geen weerstand direct eraan geschroefd.
groeten, Freerk
Hoe kun je de voorschakelweerstand en bobine testen? Ik meen dat je de weerstanden kunt meten; hoe gaat dat en wat zijn de goede waarden?
De oude bobine en voorschakelweerstand waren zeker niet kapot, ook het starten met 12 volt rechtstreeks vanaf de accu heeft al die tijd (5½ jaar) prima gefunctioneerd. Waarschijnlijk was er een slechte verbinding (vocht?) in het spel.
Ik heb de oude 'ducelier' vervangen voor een 'lucas' bobine, ook uit een 80-er 343, dus ook met voorschakelweerstand. Latere types (vanaf modeljaar '83 ) hadden geen voorschakelweerstand meer.
Kan ik er ook een bobine zonder die weerstand opzetten? Deze komt nl. van een 83-er, daarnaast heb ik ook een bosch-bobine liggen, met een opschrift 'widerstand vorschalten' deze is dus een '9 volts' type, hier zit geen weerstand direct eraan geschroefd.
groeten, Freerk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets