Welk type carburateur hoog verbruik

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-03-2006 12:15 #624874 door V300 register
Welk type carburateur hoog verbruik is gemaakt door V300 register
Ik ben stom geweest door van twee motoren er een te bouwen en niet goed op te letten welke kop en carburateur er bij zat. Daar het een zeer lang projekt was heb ik alle rest onderdelen weggegooid, stom,stom, ik weet het. Nu is mijn vraag, welke carburateur hoort er op een B14.1e van voor 11-1978. De kop is er een voor de lange bougie's. Dat zal wel een 32 Dir zijn maar de sproeierbezetting zal waarschijnlijk anders zijn, daar als ik de tweede trap gebruikt de motor compleet smoort. Bovendien is het benzine verbruik (te) hoog 1:7 bij rustig rijden. Deze motor zit in een daf. De ontsteking is electronisch en de carburateur is gereviseerd bij BCCP. Het co is 2.0. De variomatic is nieuw en functioneerd goed. Wie kan mij verder op weg helpen?? met hartelijke groeten, hans van Dijk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-03-2006 12:19 #647336 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Welk type carburateur hoog verbruik
Motortype van voor 11-78 moet volgens mij altijd een B14.0 zijn!

daar zit ofwel een 32DIR57 (1976/77) of een 32DIR83 carburateur op.

als je al een B14.1 ontstekingscurve hebt, zul je waarschijnlijk weer een ander nummer moeten hebben (32DIR87??)

het verbruik is inderdaad wel veel te hoog, maar ik heb het vermoeden dat er bij jou ook iets niet helemaal goed zit met de ontsteking.

het 'doodvallen' van de 2e trap heb ik ook gehad, dit was een kwestie van vervuiling van de mengbuis. je kunt de luchtsproeier uit de bovenkant van de mengbuis draaien, als het vlotterkamerdeksel eraf is.

dan kun je ook de benzinesproeier eruit draaien, die zit schuin onderin de vlotterkamer.

bij mijn exemplaar kwam er wat witte poeder etc uit, en toen was het probleem opgelost!

wel liep hij bij mij eerder super zuinig toen ie dat probleem had... in mijn 55 coupe liep het blok 1 op 14!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-03-2006 12:28 #647337 door V300 register
ow, nu ik teruglees zie ik pas dat de carburateur gereviseerd is. wellicht is daar iets niet goed gegaan??? (ik kreeg zelf het mengbuisje er ook niet uit! alleen de luchtsproeier)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-03-2006 22:22 #647338 door V300 register
Het is echt een B14 1E en de carburateur is er nog een met de micro swits er aan. Type is 32dir 109/110 Dat was de redenen om deze carburateur te nemen daar hij in een YA66 gebouwd zit en deze is 24V. Om dat om te bouwen naar electronisch gestuurt had ik op dat moment (4 jr geleden) geen zin in. Achteraf..... Dat ik een iets verhoogd benzine verbruik heb had ik ingecalculeerd daar ik de variomatic aan gepast heb aan het grotere vermogen van de motor. Als je dat niet doet gaan de snaren slippen op de schijven. Ik heb de schijven van de 340 overgezet op een nieuwe primaire en secundaire van een ya, want deze hebben een andere overbrengsverhouding, en opnieuw uitgebalanceerd, (laten doen). De reden van deze handeling is dat ik geen hogere snelheid wil maar trekkracht in het lagere toeren gebied. Ik heb deze wagen gebouwd om er een wereldreis mee te maken en sinds vorig jaar ben ik er testritten mee aan het rijden, maar ik moet helaas ook nog werken, vandaar dat ik al 6 jaar bezig ben met dit projekt. Als laatste test rit ga ik komende zomervakantie naar Rusland. De carburateur heb ik uiteraard al opengemaakt en alles ziet er goed uit. De benzinehoofdsproeier heb ik al vervangen door een kleinere, maar dat heeft geen resultaat. Het mengbuisje zit vast in de carburateur en is niet te verwijderen. Hij zit er namenlijk ingeperst. Met hartelijke groeten, Hans van Dijk

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-03-2006 22:39 #647339 door V300 register
hoi Hans,

de 32DIR109 en 32DIR110 zijn 2 verschillende carburateurs, maar beide hebben ze gemeen dat ze pas op de allerlaatste modelserie toegepast zijn. (B14.4E, en B14.4S vanaf 1986 tot 1991)

Zo'n carburateur hoort dus van origine geen microswitch te hebben.

de enige 2 types 32DIR die oorspronkelijk een microswitch hadden, zijn de 32DIR47, dat was de carburateur voor de B14.0S (zweden uitvoering 1976/1977) en de 32DIR54, van de B14.0E (overige uitvoeringen 1976/1977)

de lagere overbrengingsverhouding kan al een deel van het extra verbruik verklaren...

heb je de mengbuis er uit kunnen krijgen? zonee kun je niet zeker zijn dat de boring in de behuizing goed schoon is (ik had destijds ook veel moeite om de 'prop' eruit te krijgen)

wat voor geluid hoor je als je volgas geeft? geeft dat zo'n 'roffelend' of 'knorrend' geluid?
slaat de motor ook helemaal af als je het gas ingeduwd houdt?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-03-2006 23:14 #647340 door V300 register
Het is echt het type wat ik noem want dat staat op de voet. De 32dir83/100 zit ook in een B141E Bovendien heeft de uitvoering van ongeveer na 80 de pannenkoek op de carburateur en ik heb het type met het luchtfilter op het binnenscherm dus zonder de tapeinden bovenop. Maar heb je de specifikatie's van deze carburateurs? Nee de mengbuis kan er niet uit en ik ben er vanuit gegaan dat hij in een ultrasoon bad is geweest om hem inwendig te reinigen, maar ik zal hem open maken en met perslucht doorblazen. Het geluid wat de motor maakt op het moment van tweede trap openen is het geluid van heftig aanzuigen en het toerental stort in elkaar, uiteraard ook de snelheid. In eerste instantie dacht ik aan het bevriezen van de carburateur. Ik heb n.l een oliebadluchtfilter ingebouwd van een auto met een grotere cylinderinhoud, maar zonder voorverwarming. Omdat ik het niet zag zitten om met een papierenfilter door de woestijn te gaan. Het was toen idiaal weer om een bevroren carb. te krijgen. Thuisgekomen heb ik een aanpassing gemaakt om warmelucht door het filter te krijgen. Dat werkt uitstekend, maar het loste mijn probleem niet op. Een geheel andere vraag bent U de persoon met een site van oude radio's? Ooit wel eens gezien maar later nooit meer gevonden. Met hartelijke groeten.
hans

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-03-2006 23:34 #647341 door V300 register
hoi hans, dat ben ik inderdaad

www.antiekeradio.nl

en

users.edpnet.nl/fam.nieuwlaat/

sproeierbezettingen weet ik nog niet uit het hoofd ...
ik zal eens in de werkplaats gegevens kijken of er opvallende verschillen zijn. Wel moet je rekenen dat de sproeiers laaaaaaaang niet de enige aanpassing geweest zijn. er zijn vele kanaaltjes aanwezig die wel of niet doorgeboord kunnen zijn, etc.

Groetjes Wouter

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-03-2006 23:08 #647342 door V300 register
hans antwoordde via mail (wat dus niet werkt..)

Geachte lezers, Ik ben er uit!! De oorzaak van het smoren was gelegen in
het feit dat BCCP de carburateur verkeerd in elkaar had gezet. Men had de
venturibuis van de tweede trap omgedraaid zodat de benzinekanalen afgesloten
zaten. Na dat veranderd te hebben werkt de tweede trap. Of mijn benzine
verbruik nu ook naar beneden gaat zal de toekomst uitwijzen. Met Hemelvaart
ben ik een paar dagen testen in de buurt van Ieper en dan weet ik het. Met
hartelijke dank voor jullie antwoorden want vandaar uit ben ik nogmaals
zorgvuldig naar mijn carburateur gaan kijken. Ik had DIT nooit verwacht!!
Het heeft heel veel tijd en zoekwerk gekost ook zat ik vaak in een verkeerde
richting!! Met hartelijke groeten, Hans van Dijk

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC