Tips voor vervangen Radiateur en Waterpomp
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-05-2006 10:12 #624862
door V300 register
Tips voor vervangen Radiateur en Waterpomp is gemaakt door V300 register
Hallo Volvo rijders,
Ik moet binnenkort mijn waterpomp vervangen van mijn volvo 340. Mijn radiateur is ook niet best meer, dus die wil ik tergelijker tijd vervangen zodat ie weer vele kilometers voort kan.
Nu vroeg ik mij af is dit eenvoudig zelf te doen?
En hebben jullie tips voor het vervangen van deze onderdelen.
Kun je makkelijk de koelvloeistof aftappen? Het geheel verwisselen en dan er weer koelvloeistof bijvullen in het resevoir? Dat was mijn plan.
Verder vroeg ik mij af wanneer het belangrijk is om de kleppen te stellen. Is dit een lastige klus?
Is dit mogelijk om dit een keer te doen op 1 van jullie sleutel dagen?
Momenteel zit ik nog in Zuid Afrika, ik ben in juli weer terug.
Al vast bedankt voor jullie antwoorden.
Met vriendelijke groet,
Noe Eenkhoorn
Ik moet binnenkort mijn waterpomp vervangen van mijn volvo 340. Mijn radiateur is ook niet best meer, dus die wil ik tergelijker tijd vervangen zodat ie weer vele kilometers voort kan.
Nu vroeg ik mij af is dit eenvoudig zelf te doen?
En hebben jullie tips voor het vervangen van deze onderdelen.
Kun je makkelijk de koelvloeistof aftappen? Het geheel verwisselen en dan er weer koelvloeistof bijvullen in het resevoir? Dat was mijn plan.
Verder vroeg ik mij af wanneer het belangrijk is om de kleppen te stellen. Is dit een lastige klus?
Is dit mogelijk om dit een keer te doen op 1 van jullie sleutel dagen?
Momenteel zit ik nog in Zuid Afrika, ik ben in juli weer terug.
Al vast bedankt voor jullie antwoorden.
Met vriendelijke groet,
Noe Eenkhoorn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-05-2006 11:22 #647466
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Tips voor vervangen Radiateur en Waterpomp
Er zit onder de radiatuer zo,n dopje. Moet je wel je kap er af halen. Je kunt ook gewoon de onderste radiatuer slang los maken dan komt het wel eruit1
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-05-2006 17:43 #647467
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Tips voor vervangen Radiateur en Waterpomp
Tip voor het vervangen van je radiateur: knijp de aan- en af voer slang dicht met twee grote griptangen. Scheelt een hoop aftapwerk. Met een doormidden gesneden cola fles de radiateur aftappen (eerst bovenste slang, dan de onderste)Na het vervangen van de radiateur (via de grille) zet je de slangen weer vast, haal je de griptangen los en gooi je het opgevangen koelwater er weer in.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-05-2006 23:46 #647468
door V300 register
als je koelvloeistof ooit als eens vervangen is, kun je dat wel doen.. maar als de auto onbekende historie heeft; lekker verversen!! en eventueel de aansluitingen van de kachel even 'tegen de richting' doorspoelen met de warmteregelaar op de warmste stand.
Groetjes Wouter
Groetjes Wouter
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-05-2006 10:07 #647469
door V300 register
Als de kleur van je koelvloeistof niet meer te herleiden is, inderdaad verversen. Als het nog mooi helder groen is, kun je het gewoon laten zitten. Gebruik de griptangen wel met beleid, anders beschadig je de slangen.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-05-2006 12:38 #647470
door V300 register
oke, maar ik moet de waterpomp ook vervangen, dus ik moet toch wel het hele systeem aftappen.
Moet het systeem ook nog ontlucht worden of kun je gewoon alles bijvullen?
Moet het systeem ook nog ontlucht worden of kun je gewoon alles bijvullen?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-05-2006 12:43 #647471
door V300 register
Gelukkig heeft een 1.4 een zelfontluchtend systeem. Zodra de thermostaat open staat (lees de motor is warm) circuleert het water en gaat alle lucht naar het expansievat. Hou wel het expansievat in de gaten dus de eerste kilometers! Aan een can van 5 liter heb je met een 1.4 motor genoeg.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-05-2006 12:52 #647472
door V300 register
En waterpomp is ook simpel. Alle slangen los, sensor los. Alle boutjes eruit, nieuwe pakking, andere pomp. Daarna alles gelijkmatig weer aandraaien. (Niet te vast!)
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-05-2006 12:57 #647473
door V300 register
Simpel idd jah. Ik zou wel betaald willen krijgen voor zulke leuke simpele klusjes aan een 1400...
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-05-2006 14:25 #647474
door V300 register
hey maar pas wel op bij de boutjes van de waterpomp!!! die kunnen wel eens doordrenkt zijn met koelwater (tussen de schroefdraad) en dan wil het voorkomen dat ze gewoon afbreken ipv losdraaien...
dus voorzichtig beginnen, en als je veel weerstand voelt, kleine stukjes herhaaldelijk op en neer draaien. zo 'vergruis' je de roest tussen de schroefdraad, in plaats van dat de bout afbreekt.
als het heeeeel erg tegen zit moet je namelijk boutjes gaan uitboren en daar word je niet vrolijk van.
het is dus in principe een simpele klus, maar met een (kleine) kans om op een sleutelramp uit te draaien
dus voorzichtig beginnen, en als je veel weerstand voelt, kleine stukjes herhaaldelijk op en neer draaien. zo 'vergruis' je de roest tussen de schroefdraad, in plaats van dat de bout afbreekt.
als het heeeeel erg tegen zit moet je namelijk boutjes gaan uitboren en daar word je niet vrolijk van.
het is dus in principe een simpele klus, maar met een (kleine) kans om op een sleutelramp uit te draaien
Moderators: Mark Smeets