Technisch probleem 340 14 schommelen bij stationair

• Ted Bogers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2006 08:43 #624859 door Ted Bogers
Medeleden,

Ik heb na veel gesleutel nog steeds een ontzettend schommelende volvo 340 (Bij stationair lopen)
Inmiddels: Kleppen gesteld, bougies, kabels, verdeler, roter, en luchtfilter vervangen.
Carburateur zit goed vast
De auto rijdt voor de rest als een zonnetje, de automaat werkt volgens mij prima (Soms enige resonantie bij ongeveer 110 km per uur)
Vorig jaar bij garage voorste uitlaatpijp laten vervangen. Moeren waren niet goed aangedraaid en heb ik 3 maanden geleden zelf vastgezet waarbij ik de pakking niet goed heb kunnen controleren.
Is het mogelijk dat ondanks goed vastzetten het schommelen hiervandaan komt?
Wanneer ik bij stationair draaien de 2de bougiekap, links naast de verdeelkap lostrek heb ik het gevoel dat de moter amper veranderd in lopen terwijl het bij de andere bougies duidelijk te merken is wanneer ik de kap eraf trek.
Kan een van jullie kijken of dit bij jullie ook het geval is?
Voorbaat dank
De bougie, kabel enz. zijn volgens mij goed, hij vonkt ook op het carter.

Iemand nog een idee?

Groeten,

Ted Bogers
Dordrecht

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-05-2006 09:34 #647443 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Technisch probleem 340 14 schommelen bij stationair
hoi ted, ik heb voor jouw technische vraag een apart topic aangemaakt. dit hoorde namelijk niet in de onderdelen discussie thuis....

mijn tip is om een compressiemeting van de motor te laten uitvoeren. Als de kleppen goed staan, en het beschreven effect is niet opgelost met de dingen die je vervangen hebt, moet het haast wel zijn dat je cilinder 3 geen of veel te weinig compressie heeft.....

• Ted Bogers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2006 10:29 #647444 door Ted Bogers
Beantwoord door Ted Bogers in topic Technisch probleem 340 14 schommelen bij stationair
Wouter,

Ik zat inderdaad in een verkeerd topic, ik dacht dat ik een nieuwe opstartte.
Bedankt voor je tip, we gaan eind van de week meten.

Groeten,

Ted

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-05-2006 10:50 #647445 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Technisch probleem 340 14 schommelen bij stationair
oh, ik bedenk net nog een andere mogelijkheid; het kan zijn dat er een lekkage tussen het inlaatspruitstuk, en de cilinderkop is, precies op de plek waar ie bij cilinder 3 de motor in gaat.

je kunt dit testen door een brandbare spray (haarlak, remmenreiniger, what ever) op de genoemde punten te richten. als de motor op de ene plek geen, en op de andere plek wel een duidelijke verandering laat horen, is dat een bingo.

• Ted Bogers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2006 19:40 #647446 door Ted Bogers
Beantwoord door Ted Bogers in topic Technisch probleem 340 14 schommelen bij stationair
Wouter,

Bedankt voor de tip. Zo gauw ik met remmenreiniger op mijn inlaatspruitstuk spuit gaat de moter beter lopen.
Mijn vraag is of het aan de pakking ligt of dat er een scheur in mijn spruitstuk zit?

Zijn deze pakkingen en of spruitstukken gemakkelijk te krijgen bij bijvoorbeeld autocomfort of Volvogarage?
Inmiddels heb ik nog een volvo340 gekocht met stuurbekrachtiging.(Mijn vrouw heel erg blij) In deze auto ontbreekt het vierkante kastje dat normaal tegen de wielkast bij het reservewiel aanzit.
De stekker hangt er wel bij.
Weet misschien iemand de functie van dit kastje?

Groeten en bij voorbaat dank

Ted Bogers

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-05-2006 13:06 #647447 door V300 register
Klinkt als het decelleratiemechanisme, zit idd niet op alle auto's.

Als ik het goed heb sluit dit je brandstoftoevoer af als je op de motor afremt, scheelt weer benzine.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-05-2006 14:17 #647448 door V300 register
eerst even over dat ontbrekende kastje; zonder modificatie zal de motor niet meer stationair lopen als de bedrading is bedoeld voor dat kastje. dus als je zo'n kastje er terug in zet moet je deze wijziging waarschijnlijk eerst ongedaan maken. het scheelt wel iets in het brandstofverbruik, zeker als je vaak op de motor afremt voor stoplichten etc (vloeiend rijden)

Zo gauw ik met remmenreiniger op mijn inlaatspruitstuk spuit gaat de moter beter lopen.
Mijn vraag is of het aan de pakking ligt of dat er een scheur in mijn spruitstuk zit?

Bingo!! weer een geslaagde tele-diagnose
de pakking is veruit de grootste kanshebber, maar controleer voor de zekerheid eerst even eventuele vacuumslangen in die buurt. het spruitstuk heb ik zelf nog nooit stuk gehad/gezien maar in geval van nood is dat eenvoudig te vinden (heb er zelf nog wel een liggen ook denk ik)

de pakking is ook niet moeilijk te vinden, want je kunt bijvoorbeeld vragen naar dezelfde pakking voor de oudere renault types zoals de 4. de pakking van de renault 19 injectie en renault twingo (met 1.2 en 1.4 cleon motor) kun je niet gebruiken, want de boutconfiguratie van die spruitstukken is net anders.

de volvo dealer kan je zeker aan de goede pakking helpen.

Groetjes Wouter

• Ted Bogers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2006 17:21 #647449 door Ted Bogers
Beste Wouter,

Pakkingen zijn besteld. Nog even over het kastje.
In de Volvo die ik van de week gekocht heb ontbreekt dit kastje zoals ik gemeld heb.De stekker hangt er wel bij.
Ik ben bang dat ze een hoop aan de bedrading hebben lopen klooien.
De klok loopt af en toe, de kilometerteller staat stil evenals de dagteller. In het consol is een centrale sleutel gebouwd om de totale stroomvoorziening af te sluiten.Zal het kwaad kunnen om een kastje er in te pluggen om het een en ander uit te proberen?
Lijkt mij eigenlijk van wel omdat jij meldde dat er iets aan de bedrading moet zijn veranderd.

Groeten,

Ted Bogers

• Ted Bogers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-05-2006 22:45 #647450 door Ted Bogers
Na gedeeltelijke demontatie spruitstuk bleken de moeren van het spruitsuk los te zitten en waren er twee draadeinden afgebroken. Moter loopt inmiddels ook stationair weer perfect.

Groeten

Ted Bogers

• Alex (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2007 19:39 #673887 door Alex (GAST)
Beantwoord door Alex (GAST) in topic Technisch probleem 340 14 schommelen bij stationair
Hallo,

Ik wilde niet onnodig een topic openen en als ik dit topic aan het vervuilen ben, dan mijn excuses.

Maar ik zit met een vraag, ik denk dat eveneens mijn uitlaatpakking stuk/lek is.
Mijn vraag is nu, zijn de pakkingen van de 84'er en de 87'er hetzelfde of zijn ze van alle 1400cc's hetzelfde bij de Volvo 340's?

bvd,

Alex.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC