Volvo 340 14 werkt niet goed bij koude start
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
01-06-2006 16:43 #624857
door V300 register
Volvo 340 14 werkt niet goed bij koude start is gemaakt door V300 register
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum en heb eens even zitten kijken of er wat te vinden was over het probleem dat ik met mijn Volvo 340 heb. Ik heb er niets over kunnen vinden dus vandaar dit nieuwe topic.
Het gaat om een volvo 340 1.4 variomatic uit 1986.
Het probleem is als volgt:
Op het moment dat ik een koude start heb ('s ochtends als ik naar werk ga) kan ik niet meer stil gaan staan zonder te choken. Ook al is de motor al warm. als ik de choke uitzet valt de motor ook gelijk uit. Als ik de choke uittrek dan loopt de motor stationair enorm onregelmatig en gaat hij van hoog naar laag.
Het vreemde is als ik de auto 10 of 15 minuten laat staan, hem dan start (warme start) dat er ineens niets mis meer is. Hij valt dan ook niet meer uit.
Ik heb laatst wel een keer stil gestaan langs de weg met een gescheurde koelvloeistofslang. Heb de compressie van de motor gemeten en die was in orde dus de koppakking zal niet kapot zijn.
Iemand enige ideeen of suggesties?
Ben bij de volvo dealer geweest en die hadden het over de stappenmotor. Ik kan deze niet vinden. Dat is toch zo'n zwart blokje op de carburateur? (althans dat was in mijn volvo 440 zo dacht ik)
Marcel
Ik ben nieuw op dit forum en heb eens even zitten kijken of er wat te vinden was over het probleem dat ik met mijn Volvo 340 heb. Ik heb er niets over kunnen vinden dus vandaar dit nieuwe topic.
Het gaat om een volvo 340 1.4 variomatic uit 1986.
Het probleem is als volgt:
Op het moment dat ik een koude start heb ('s ochtends als ik naar werk ga) kan ik niet meer stil gaan staan zonder te choken. Ook al is de motor al warm. als ik de choke uitzet valt de motor ook gelijk uit. Als ik de choke uittrek dan loopt de motor stationair enorm onregelmatig en gaat hij van hoog naar laag.
Het vreemde is als ik de auto 10 of 15 minuten laat staan, hem dan start (warme start) dat er ineens niets mis meer is. Hij valt dan ook niet meer uit.
Ik heb laatst wel een keer stil gestaan langs de weg met een gescheurde koelvloeistofslang. Heb de compressie van de motor gemeten en die was in orde dus de koppakking zal niet kapot zijn.
Iemand enige ideeen of suggesties?
Ben bij de volvo dealer geweest en die hadden het over de stappenmotor. Ik kan deze niet vinden. Dat is toch zo'n zwart blokje op de carburateur? (althans dat was in mijn volvo 440 zo dacht ik)
Marcel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
01-06-2006 20:41 #647488
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 14 werkt niet goed bij koude start
Ik heb een keer gehad dat mijn 340 ook slecht liep. Zo slecht dat ik dacht dat hij op 3 cilinders liep. Bij mij was die "stappenmotor" toen losgetrilt. Tenminste, ik denk dat dat ding de stappen motor heet.
Wat ik merkte: zeer onregelmatig (en ik moest ook choke uittrekken om hem te laten lopen) stationair, en donkere rook uit de uitlaat. Bij volgas geen probleem.
Als je even je luchtfilter eraf haalt dan zie je dat onderdeel wel zitten. (er loopt een electrodraadje heen)
Het feit dat hij niet meer raar doet wanneer hij warm geweest is zou er op kunnen duiden dat hij inderdaad kapot is.
Mischien is het wel heel iets anders hoor, ik ben ook geen monteur
Wat ik merkte: zeer onregelmatig (en ik moest ook choke uittrekken om hem te laten lopen) stationair, en donkere rook uit de uitlaat. Bij volgas geen probleem.
Als je even je luchtfilter eraf haalt dan zie je dat onderdeel wel zitten. (er loopt een electrodraadje heen)
Het feit dat hij niet meer raar doet wanneer hij warm geweest is zou er op kunnen duiden dat hij inderdaad kapot is.
Mischien is het wel heel iets anders hoor, ik ben ook geen monteur
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
01-06-2006 21:00 #647489
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 14 werkt niet goed bij koude start
lijkt op valse lucht.
kijk es of alle schroeven van je carburateur wel vastzitten ,slangen controleren.
kijk es of alle schroeven van je carburateur wel vastzitten ,slangen controleren.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
01-06-2006 21:43 #647490
door V300 register
hahahaha de stappenmotor
die monteur weet echt niet meer hoe een 340 er van dichtbij uit ziet
(stappenmotor is iets van de injectie motoren generatie, en hadden ze in het volvo 340 tijdperk nog niet eens uitgevonden)
dat ding met het draadje is de brandstof afsluiter. daar zou het inderdaad aan kunnen liggen.
wat evt. ook kan is een losgetrild bovendeksel van de carburateur. dit kun je al voelen als je het luchtfilterhuis (de zwarte pannenkoek) wat probeert te wiebelen.
die monteur weet echt niet meer hoe een 340 er van dichtbij uit ziet
(stappenmotor is iets van de injectie motoren generatie, en hadden ze in het volvo 340 tijdperk nog niet eens uitgevonden)
dat ding met het draadje is de brandstof afsluiter. daar zou het inderdaad aan kunnen liggen.
wat evt. ook kan is een losgetrild bovendeksel van de carburateur. dit kun je al voelen als je het luchtfilterhuis (de zwarte pannenkoek) wat probeert te wiebelen.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
01-06-2006 22:05 #647491
door V300 register
hehe.. de stappenmotor wordt bij monopoint injectie gebruikt?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
01-06-2006 22:40 #647492
door V300 register
ja, onder andere. bij de modernere multipoints heb je meer de auxillary air valves etc.
stappenmotor is wel een bekend probleemkind trouwens.
stappenmotor is wel een bekend probleemkind trouwens.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
01-06-2006 23:01 #647493
door V300 register
ja dat dacht ik bij mijn 440 (stappenmotor) ook. heb alleen maar problemen met auto's
. Dat ding met dat draadje is dat niet het koude start inspuitventiel? er loopt ook nog een andere losse draad. Daar hebi k nog niet naar gekeken. Wel zit eigenlijk alles goed vast. Het is ook iets van de laatste weken ineens. En het vreemde is dat het bij een warme start dus ineens over is. Ikzelf weet niet hoe de benzine toevoer loopt in deze auto maar kan het iets met vacuum in de tank te maken hebben of is dat alleen bij diesel auto's dat hij dan nietm eer aanzuigt? Ik zal van het weekend de carburateur er nog een keer afhalen en kijken of alles goed vast zit. Tevens alles slangen. Al lijkt het me stug dat het dan ineens wel werkt met een koude start?!
Het was trouwens geen monteur die mij had geholpen bij de volvo dealer. Het was bij de onderdelen daar ergens. aan de balie. Maar dat terzijde...
De bovendeksel van de carburateur heb ik al een paar keer los gehad en goed vastgemaakt. Ik denk dat daar het probleem niet in zit.
(Bericht gewijzigd door Marcel1982 op 1 juni 2006)
Het was trouwens geen monteur die mij had geholpen bij de volvo dealer. Het was bij de onderdelen daar ergens. aan de balie. Maar dat terzijde...
De bovendeksel van de carburateur heb ik al een paar keer los gehad en goed vastgemaakt. Ik denk dat daar het probleem niet in zit.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-06-2006 17:00 #647494
door V300 register
Is het niet ook mogelijk dat er iets met de ontsteking is? Mijn 340 liep laatst ook ineens erg slecht en sloeg steeds bijna af. Ik heb toen (had ik hem beloofd zodra mijn vakantiegeld binnen was
) nieuwe bougies, kabels, verdelerkap en rotor gekocht en geplaatst.
Die jongen van de automaterialenzaak wilde wel even onder de motorkap kijken en zag in 1 seconde dat er nog volvo bougies inzaten. Die konden nog wel goed zijn, maar zijn advies was om in ieder geval de rotor te vervangen, want die zou wel voor problemen kunnen zorgen.
In ieder geval loopt ie nu weer uitstekend. Het was de laatste dagen ook wel extreem nat / vochtig weer, dus dat kan bij mijn auto ook wel hebben meegespeeld.
Edit: als ik de eerste post nog eens doorlees, dan zou het ook een vochtprobleem kunnen zijn. Als je de motor weer uitzet, dan ik hij nog wel warm en kan een hoop vocht weer verdampen. Als je dan na een kwartier weer start is de zaak misschien al weer droog en loopt de motor weer goed. Dus het idee van de verdelerkap en rotor is denk ik niet zo gek.
(Bericht gewijzigd door Lucluc op 2 juni 2006)
Die jongen van de automaterialenzaak wilde wel even onder de motorkap kijken en zag in 1 seconde dat er nog volvo bougies inzaten. Die konden nog wel goed zijn, maar zijn advies was om in ieder geval de rotor te vervangen, want die zou wel voor problemen kunnen zorgen.
In ieder geval loopt ie nu weer uitstekend. Het was de laatste dagen ook wel extreem nat / vochtig weer, dus dat kan bij mijn auto ook wel hebben meegespeeld.
Edit: als ik de eerste post nog eens doorlees, dan zou het ook een vochtprobleem kunnen zijn. Als je de motor weer uitzet, dan ik hij nog wel warm en kan een hoop vocht weer verdampen. Als je dan na een kwartier weer start is de zaak misschien al weer droog en loopt de motor weer goed. Dus het idee van de verdelerkap en rotor is denk ik niet zo gek.
(Bericht gewijzigd door Lucluc op 2 juni 2006)
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-06-2006 18:24 #647495
door V300 register
ik heb de rotor en verdeler kap vervangen en dat maakte eigenlijk niet uit. Het probleem zit er nog steeds. Heb het vermoeden dat het ergens in de inspuiting zit of in ieder geval in de benzine toevoer. Bougies heb ik er uit gehaald, 2 daarvan vervangen omdat die er wat ouder uitzagen. De rest zag er nog prima uit dus ik denk dat het daar niet aan ligt. De kabels zijn vrij nieuw zo te zien.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-06-2006 22:50 #647496
door V300 register
Toch even die andere 2 bougi's ook vervangen.
Moderators: Mark Smeets