Piepen en beetje haperen

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-06-2006 20:06 #624849 door V300 register
Piepen en beetje haperen is gemaakt door V300 register
Hallo leute,

Mijn auto is na de (goed)keuring niet geheel zonder mankementjes wedergekeerd. Helaas. Twee ergernissen erbij:

* piepend geluid bij (bijna) stationair toerental, als ik gas geef is het helemaal weg, warme of koude motor maakt niet uit. Ik vermoed dat het iets met dit topic heeft te maken: www.volvo300club.nl/discus/messages/28/1405 5.html , maar weet niet zeker, het lijkt bij mij niet van de verdelerkap te komen, maar waar wel vandaan is moeilijk te zeggen.

* beetje haperen bij koude of warme motor bij laag toerental. Niet heel erg, maar wel storend. Ik vermoed dat het de bougies zijn of iets met de luchtfilter (heb iets gehoord over zomerstanden).

Ik ben een rookie, dus kom maar op met die tips.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-06-2006 20:27 #647508 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Piepen en beetje haperen
Is dat piepende geluid niet je v-snaar? Ff beetje extra spannen misschien.
Dat haperen kan ook komen omdat ze je mengsel hebben veranderd, dan staat het iets te arm d8 ik. Maar daar kunnen anderen je vast meer over vertellen.

Ik wacht trouwens nog steeds met smart op dat stukje dat je had toegezegd voor de Volvoice! Kan je die nog opsturen? Ah toe, ahtoe ahtoe ahtoe?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-06-2006 20:36 #647509 door V300 register
De v-snaar is volgens mij vervangen, zit er iig heel strak op, misschien kan iemand het mij vertellen tijdens het lustrum.

Over dat mengsel: heeft dat iets met het CO-gehalte te maken? Dat hebben ze verlaagd, omdat het veel te hoog was.

Overigens zuipt-ie nu ook iets meer, lijkt het.

Met dat stukje ben ik bezig! Het is voor de helft af, ga binnenkort weer aan de slag. Je krijgt het zo spoedig mogelijk.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-06-2006 21:57 #647510 door V300 register
Dat asje van de rotor/oliepomp zou het wel kunnen zijn. Het is echt heel makkelijk op te lossen.

Over het mengsel(CO): ze hebben hem voor de APK regels teruggeschroeft. Daarmee voldoet hij aan de wettelijke eisen, echter kan het motortje er wel slechter mee lopen. Omdat hij waarschijnlijk iets te arm loopt, is het rendement ook niet optimaal, en kan je meer gaan verbruiken. Terugschroeven is mijn advies.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-06-2006 23:55 #647511 door V300 register
dat asje ga ik dan zelf proberen...dat andere laat ik bij de garage doen. ben namelijk ook niet meer tevreden over hoe hij start.

ps: met "tussen" het asje bedoel je "in" de as die verticaal door de verdeler loopt? en moet ik nog oppassen met hoeveelheid olie of onderdelen die niet met olie besmeurd mogen worden?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-06-2006 10:52 #647512 door V300 register
Met dat CO: dikke kans dat ze dat hebben proberen te zetten naar huidige maatstaven... en onze autootjes mogen iets meer uitstoten dan dat. Dus, idd, gewoon terugschroeven met die bende.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-06-2006 12:14 #647513 door V300 register
dat dat Co van zo'n grote invloed is op het 'lekker' lopen van de motor blijf ik maar vreemd vinden...

hoe werkt dit precies ?? is het iets met het terugvoeren van uitlaatgassen naar de motor ??

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-06-2006 12:32 #647514 door V300 register
Nee, er wordt minder brandstof toegevoegd bij evenveel lucht, zodat de brandstof die verbrandt beter verbrandt. Maar hierdoor loopt je motor wel armer, en bij onze autootjes is dat synoniem aan minder lekker.

Tenminste, dat is wat ik er van begrijp.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-06-2006 12:34 #647515 door V300 register
het rendement van een motor bij stationair toerental is niet zo groot. als er geen 'naverbrandings' maatregelen genomen worden zoals pulsair of een katalysator, is het lastig om het percentage half verbrande koolstof verbindingen (koolmonoxide ofwel CO) terug te brengen onder de 1,5 procent.

je kunt dit wel bereiken, door gewoon veel minder benzine bij de lucht te doen die stationair de motor in gaat. Je moet dan wel ook meer lucht toelaten, zodat het motorvacuum lager wordt.

het punt waarop de 'progressiepoorten' in de carburateur vrijkomen, komt daarbij ook anders te liggen dan door de constructeur is bedoeld.

deze oorzaken zorgen dat de motor gewoon niet meer loopt zoals het bedoeld is. snel afslaan, gevoelig voor intrappen van de rem (extra lucht toevoer vanuit de rembekrachtiger), slecht reageren op 1e stukje intrappen van het gaspedaal, etc.

Als je carburateur, compressie van de motor en vooral het ontstekingssysteem goed in orde zijn, mag het geen groot probleem zijn om de motor voldoende rendement te laten maken om onder de voorgeschreven CO waarde te blijven. Auto's met pulsair hebben het daarbij nog makkelijker, met werkende pulsair blijf je ook onder de limiet met een minder optimaal systeem.

De problemen komen vooral wanneer de ontsteking of de compressie wat minder wordt, of wanneer de APK keurmeester de uitlaatgaswaarden op een lager nivo probeert af te stellen dan wat eigenlijk toegestaan is.

voor de auto's van 1974 tot 1986 geldt 4,5 procent als maximum voor de CO uitstoot.
vanaf 1986 wordt er met milieucodes op het kenteken gewerkt, je hebt o.a. K6 (veel voorkomend bij de 3 serie) daarbij geldt een limiet van 1,5 procent.

ook K9 en U9 zijn voorkomende milieucodes, wat daarbij de grenzen zijn weet ik niet zo precies (bij U9 is het volgens mij 0,5 procent)

tegenwoordige auto's dienen stationair maximaal 0,3 procent te hebben, en bij een toerental van 2000 omwentelingen per minuut nog maximaal 0,2.
Ook het zuurstof en CO2 (kooldioxide) percentage worden gemeten.

Groetjes Wouter

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-06-2006 13:33 #647516 door V300 register
kijk, dit is nou mooie informatie !!

bedankt wouter !!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC