Afstellen carburateur 1.4

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-06-2004 17:05 #624483 door V300 register
Afstellen carburateur 1.4 is gemaakt door V300 register
Ik heb een 340 1.4 cvt met 14.4E motor. Nu is het verbruik zelf bij zeer bejaarde rijstijl met moeite boven de 1:10, en hoef ik de choke ook bij een koud jaargetijde amper (500m) te gebruiken 's ochtends. Mijn vermoeden is dat de motor te rijk loopt. Hoe is dit te controleren en af te stellen? Er zit een register weber carb. op.

Vraag 2, het uitlaatsstuk van spruitstuk dubbelpijps naar pijp met eerste demper is doorgeroest ter plaatse van de bevestigingsbeugel die er op is gelast. Is dit nog te redden (lijkt me niet), zo niet, waar kan het beste een nieuw stuk erin worden gezet en wat kost dit?

Groeten,
Frits

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-06-2004 19:11 #639708 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afstellen carburateur 1.4
hoi frits,

het afstellen van een carburateur is eigenlijk niet veel meer dan een handigheidje, maar om het zonder eerst iemand het zien doen zelf uit te vinden is lastig. je kunt waarschijnlijk maar het beste een bezoekje brengen aan garage mensink te Denekamp.

Groetjes Wouter

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-06-2004 19:07 #639709 door V300 register
Dag Wouter,
die garage ken ik, is vlakbij. Denk je dat de carb. niet goed is afgesteld, zijn er symptomen waaraan dit eenvoudig is vast te stellen?

Heb je nog tips voor de uitlaat?
Groeten,
Frits

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-06-2004 19:32 #639710 door V300 register
tja, de enige echte tip die ik je over die uitlaat kan geven is; ga vooral NIET naar kwik-fit.

die gescheurde voorpijp kun je eventueel een vervanger op de sloop halen, deze wordt zo heet dat ie nauwelijks roest.

om zeker te zijn dat je carburateur te rijk loopt; heb ik een kleine test voor je;

ervan uitgaande dat je ontkoppel mechanisme in orde is en dat de motor warm is:

zet de auto op de handrem, en zet de pook in N.

haal nu een van de draadjes van de vaccuumklep van het ontkoppelsysteem los (motorruimte, links op je binnenscherm, zoek evt op dit forum op trefwoord ontkoppelklep)

wacht enkele seconden en verbind het draadje weer terug aan de aansluiting.

als het goed is klikt de klep, misschien zie je een klein vonkje bij de aansluiting, en als het mengsel te rijk is, stijgt het toerental.
als het mengsel te arm is, zal de motor haperen of misschien zelfs afslaan. bij een correct mengsel mag het motorgeluid wel iets veranderen maar mag het toerental niet merkbaar stijgen of
dalen.

hetzelfde effect kun je overigens bereiken door de pook in R of D te zetten, en op de knop te duwen.

Ook kun je de bergrem knop gebruiken, dit effect is wel iets minder.

Groetjes Wouter

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2004 11:29 #639711 door V300 register
test uitgevoerd in R en D, toerental verandert niet. Het ding zuipt dus gewoon........ 1:10 met een bejaardenrijstijl voor een 1.4 met wel 72 peekaatjes is best knap, zo hoog! Als het ding er nou 200pk of zo voor gaf....

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2004 11:43 #639712 door V300 register
verandert de klank van het geluid wel?

in stand D en R heeft het loshalen van het draadje geen effect, dus liever testen in N, met je neus onder de motorkap (dan hoor je het ook beter)

om te testen of het ontkoppelsysteem nog werkt kun je de auto in D zetten, de knop op de pook ingedrukt houden, en voorzichtig het toerental opvoeren. lijkt het alsof de auto niet in de versnelling staat, totdat ie met een schok ingrijpt, is het in orde.

afhankelijk van de leeftijd kan 1 op 10 een acceptabele waarde zijn, als het nou een hele jonge uitvoering is (1989 of later) moet ie toch echt zuiniger kunnen.

Groeten Wouter

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2004 14:30 #639713 door V300 register
Hoi frits, Ik heb een 1400 4S cvt van 1987 deze week groningen -capelle vv gereden met 4 personen en snelheid tussen de 110 en 120 verbruik dan 1 op 12,4 normaal hier in de stad zomers 1 op 10 in de winter 1 op 9 a 10.In de vacantie lekker toeren : 1 op 13 max gehaald. Bij mijn vorige cvt met 4E motor heb ik eens een lekke vlotter gehad dat is ook niet bevordelijk voor je verbruik .Dat was een messing uitvoering als dat zo is hoor je de naar binnen gekropen benzine wel klotsen als je de vlotter er uit hebt gehaald .Je kunt het vlotter niveau crontoleren zie handboek.
groeten,wim

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-06-2004 19:25 #639714 door V300 register
De auto is een 84-er cvt met wel 41980km, jaja, echte opa auto... Hoe kan ik zien/constateren dat de vlotter lek is, ik heb een boek. Het niveau is dan dus te hoog?

De test die ik heb gedaan is pook in D en dan knop indrukken en luisteren of toerental wijzigd, gebeurd dus niet. 1 op 10 zou dus moeten mogen kunnen misschien, nou ja, het is ook iets aparts. Andere vraag, met welk spul en waar te krijgen is het beste de auto extra te isoleren tegen het toch wel hoge geluid. (dus onder motorkap/achterbank.) Uitlaat is ook iets lek, maar afgezien daarvan.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-06-2004 19:40 #639715 door V300 register
wat je ook nog kunt proberen om de auto zuiniger te laten lopen; de CO schroef gewoon iets indraaien. Als de motor (veel) minder toeren gaat maken, of begint over te slaan/stoterig lopen, ben je te ver.

absoluut vereist is voor een goede CO afstelling wel dat de bougies, ontstekingskabels, en verdelerkap goed in orde zijn en dat de bougies juist afgesteld zijn.

verder kan het helpen om grotere banden erop te leggen, heb je meteen een iets lager toerental.

als je een keer op de sloop komt dan moet je eens zoeken naar extra (vilten) isolatiematten. veel CVT uitvoeringen, zeker van de latere jaren, hadden die er standaard in liggen. dat scheelt toch weer iets.

Als je een keer echt wilt scoren wat betreft het interieurgeluid, moet je de ophangrubbers van de CVT vervangen door die van een handbak. Die zijn een stuk soepeler, en geven dus minder geluid door.

Groetjes Wouter

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-06-2004 19:41 #639716 door V300 register
PS 1 op 10 is helemaal niet eens zo'n slechte score voor een 84'er.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC