Te hoge co2 meting bij apk VOLVO 340 14
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-02-2005 17:13 #624401
door V300 register
Te hoge co2 meting bij apk VOLVO 340 14 is gemaakt door V300 register
Hallo,
Ik heb mijn auto gister apk laten keuren. (2 nieuwe banden achter, paar lampjes) + co2 meting was te hoog. Veel te hoog zelfs. Toegestaan is 0,5. Ik had er 3,5. Ik hen nog 6 dagen de tijd het weer in orde te krijgen maar weet niet wat te doen..
Ik weet wel dat mijn stationair te hoog is. Ik heb een vriend er naar laten kijken, die heeft in het luchtfilter aan 2 schroefjes gedraaid (sproeiers ofzo?) en ook bij de gashendel aan een schroef waarmee je het stationair kunt regelen.
Nu is er een probleem bijgekomen en dat is dat hij heel schokkerig loopt en bij stationair draaien de motor afslaat..
Weet niet meer wat ik moet doen
Iemand idee?
Groeten Jan
Ik heb mijn auto gister apk laten keuren. (2 nieuwe banden achter, paar lampjes) + co2 meting was te hoog. Veel te hoog zelfs. Toegestaan is 0,5. Ik had er 3,5. Ik hen nog 6 dagen de tijd het weer in orde te krijgen maar weet niet wat te doen..
Ik weet wel dat mijn stationair te hoog is. Ik heb een vriend er naar laten kijken, die heeft in het luchtfilter aan 2 schroefjes gedraaid (sproeiers ofzo?) en ook bij de gashendel aan een schroef waarmee je het stationair kunt regelen.
Nu is er een probleem bijgekomen en dat is dat hij heel schokkerig loopt en bij stationair draaien de motor afslaat..
Weet niet meer wat ik moet doen
Iemand idee?
Groeten Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-02-2005 17:38 #639326
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Te hoge co2 meting bij apk VOLVO 340 14
Bij een garage even de carburateur laten afstellen misschien ? Die hebben een CO-Meter, en dan weet je iig zeker dat het goed zit.
Je kunt natuurlijk ook zelf proberen alles op gehoor goed af te stellen, doe ik normaalgesproken ook, maar dan weet je niet of het voor de apk goed zit.
En zo duur is dat afstellen niet.
Je kunt natuurlijk ook zelf proberen alles op gehoor goed af te stellen, doe ik normaalgesproken ook, maar dan weet je niet of het voor de apk goed zit.
En zo duur is dat afstellen niet.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-02-2005 18:01 #639327
door V300 register
Soms is de caburateur echt verrot, rest alleen nog de vervang-optie....
Als die garage het door een simpele afstelling (C02-stelschroef) had kun regelen, dan hadden ze dat echt wel meteen gedaan.
Dus er is meer aan de hand....
Als die garage het door een simpele afstelling (C02-stelschroef) had kun regelen, dan hadden ze dat echt wel meteen gedaan.
Dus er is meer aan de hand....
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-02-2005 18:57 #639328
door V300 register
Mnja, ook weer waar. Dan is vervanging misschien wel de makkelijkste oplossing.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-02-2005 20:33 #639329
door V300 register
kleine correctie voor Jan en Jack;
de meting voor APK gaat niet over koolstofdioxide CO2 (verwant aan broeikas effect, brandblussers etc)
maar over koolstofMONOoxide CO. omdat dit een stof is die onverzadigd is met zuurstof, kan het zich binden aan de zuurstofdragers in je bloed. daardoor wordt de zuurstofopname gehinderd en kun je stikken. dit natuurlijk pas bij een grote dosis.
Overigens denk ik dat de APK keurder een fout gemaakt heeft bij het vaststellen van de maximum uitstoot. er zit nogal wat variatie in, afhankelijk van bouwjaar en milieucode:
- voor 1 januari 1974; geen limiet
- voor 1 oktober 1986; 4,5 procent CO
- na 31 december 1985, in geval van een geregelde katalysator!; 0,5 procent.
hiertussendoor zit ook nog een milieucode K6, volgens mij is de grens daarvan 1,5 procent
Groetjes Wouter
de meting voor APK gaat niet over koolstofdioxide CO2 (verwant aan broeikas effect, brandblussers etc)
maar over koolstofMONOoxide CO. omdat dit een stof is die onverzadigd is met zuurstof, kan het zich binden aan de zuurstofdragers in je bloed. daardoor wordt de zuurstofopname gehinderd en kun je stikken. dit natuurlijk pas bij een grote dosis.
Overigens denk ik dat de APK keurder een fout gemaakt heeft bij het vaststellen van de maximum uitstoot. er zit nogal wat variatie in, afhankelijk van bouwjaar en milieucode:
- voor 1 januari 1974; geen limiet
- voor 1 oktober 1986; 4,5 procent CO
- na 31 december 1985, in geval van een geregelde katalysator!; 0,5 procent.
hiertussendoor zit ook nog een milieucode K6, volgens mij is de grens daarvan 1,5 procent
Groetjes Wouter
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-02-2005 22:49 #639330
door V300 register
Ik heb hetzelfde wel eens gehad. Als ik het goed heb dan wordt de keuring gedaan en meegedeeld dat het te hoog is. Na afspraak voor afstellen hoor je vanzelf of de carburateur niet goed is. Vaak vind je er dan wel een voor een paar tientjes.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-02-2005 23:26 #639331
door V300 register
klopt het trouwens dat je uit Mill komt? stuur maar een mail dan, heb ik een goed adres voor je.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
18-02-2005 19:26 #639332
door V300 register
Bedankt voor alle reacties. Ben er al wel mee geholpen.
groeten Jan
groeten Jan
Moderators: Mark Smeets