trillende naald snelheidsmeter
- Bart Jungerius
-
- Platinum lid
-
- 245DL 1976 B21a AW71
volvofiel;237615 schreef : kabeltje smeren
de kabel werkt als een schroef van Archimedes, dus wel aan de kant van het wiel smeren en niet aan de kant van de tellerbak!
Mijn 'nieuwe' heeft ook een trillend naaldje. Beetje zenuwachtig, alsof ie een grove indicatie van je snelheid wil aangeven, inclusief een indruk van de bijbehorende foutmarge.
Remedie zou dus simpel zijn: olie erin.
De vraag die ik nu heb: hoe maak je hem daar achter bij de naaf open/los zodat er olie in kan? Als iemand een hint heeft, dan hoor ik het graag!
De stappen van wiel eraf etc, dat lukt wel, maar de methode van loshalen openbaarde zich niet geheel automatisch aan mij...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
BartJu;257169 schreef : Mijn 'nieuwe' heeft ook een trillend naaldje. Beetje zenuwachtig, alsof ie een grove indicatie van je snelheid wil aangeven, inclusief een indruk van de bijbehorende foutmarge.
Remedie zou dus simpel zijn: olie erin.
De vraag die ik nu heb: hoe maak je hem daar achter bij de naaf open/los zodat er olie in kan? Als iemand een hint heeft, dan hoor ik het graag!
De stappen van wiel eraf etc, dat lukt wel, maar de methode van loshalen openbaarde zich niet geheel automatisch aan mij...
Hoeveel heeft jouw 'nieuwe' al gelopen? Kan ook zijn dat je kabel op een gegeven moment is versleten, dan moet je 'm vervangen. Dat heb ik zelf een paar maanden geleden nog gedaan, dan is ook die foutmarge er wel uit

Over het smeren: je kunt de kabel vanaf de binnenkant van de wielnaaf eruit trekken, dan heb je een rubberen buitenkabel met een stalen binnenkabel die uitsteekt. De binnenkabel kun je dan dus smeren. Deze kabel is (als het goed is) vierkant aan het uiteinde, dit moet in een nippeltje passen welke aan de andere kant van je wielnaaf zit (de binnenkabel gaat hier doorheen).
Als je het gelijk goed wilt doen verwijder je je linker voorwiel, haal je 't metalen half ronde kapje van de wielnaaf (met een waterpomptang oid, het zit niet geschroeft maar gewoon strak), hier binnen zit het nippeltje waar je binnenkabel in valt. Vervolgens maak je de boel schoon, wellicht klein beetje nieuw wiellager vet, kabel uit de naaf, controleer 't nippeltje en 't uiteinde van de binnenkabel (welke dus in de nippel valt), kabel weer goed smeren met 't juiste vet. Vervolgens kun je de boel weer achterstevoren in elkaar zetten.
Het is allemaal vrij simpel, je kunt eigenlijk niks verkeerd doen. Wel even 'n assteun gebruiken en controleer de remmen als je toch in de buurt bent

- Bart Jungerius
-
- Platinum lid
-
- 245DL 1976 B21a AW71
- Bart Jungerius
-
- Platinum lid
-
- 245DL 1976 B21a AW71