trillende naald snelheidsmeter

• Bart Jungerius
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
09-02-2020 20:07 #984168 door Bart Jungerius
Beantwoord door Bart Jungerius in topic trillende naald snelheidsmeter

volvofiel;237615 schreef : kabeltje smeren ;)
de kabel werkt als een schroef van Archimedes, dus wel aan de kant van het wiel smeren en niet aan de kant van de tellerbak!

Mijn 'nieuwe' heeft ook een trillend naaldje. Beetje zenuwachtig, alsof ie een grove indicatie van je snelheid wil aangeven, inclusief een indruk van de bijbehorende foutmarge.

Remedie zou dus simpel zijn: olie erin.

De vraag die ik nu heb: hoe maak je hem daar achter bij de naaf open/los zodat er olie in kan? Als iemand een hint heeft, dan hoor ik het graag!

De stappen van wiel eraf etc, dat lukt wel, maar de methode van loshalen openbaarde zich niet geheel automatisch aan mij...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-02-2020 22:04 #984182 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic trillende naald snelheidsmeter

BartJu;257169 schreef : Mijn 'nieuwe' heeft ook een trillend naaldje. Beetje zenuwachtig, alsof ie een grove indicatie van je snelheid wil aangeven, inclusief een indruk van de bijbehorende foutmarge.

Remedie zou dus simpel zijn: olie erin.

De vraag die ik nu heb: hoe maak je hem daar achter bij de naaf open/los zodat er olie in kan? Als iemand een hint heeft, dan hoor ik het graag!

De stappen van wiel eraf etc, dat lukt wel, maar de methode van loshalen openbaarde zich niet geheel automatisch aan mij...

Hoeveel heeft jouw 'nieuwe' al gelopen? Kan ook zijn dat je kabel op een gegeven moment is versleten, dan moet je 'm vervangen. Dat heb ik zelf een paar maanden geleden nog gedaan, dan is ook die foutmarge er wel uit :) Je ziet wanneer de binnenkabel versleten is als deze niet meer mooi vierkant is aan 't uiteinde.

Over het smeren: je kunt de kabel vanaf de binnenkant van de wielnaaf eruit trekken, dan heb je een rubberen buitenkabel met een stalen binnenkabel die uitsteekt. De binnenkabel kun je dan dus smeren. Deze kabel is (als het goed is) vierkant aan het uiteinde, dit moet in een nippeltje passen welke aan de andere kant van je wielnaaf zit (de binnenkabel gaat hier doorheen).

Als je het gelijk goed wilt doen verwijder je je linker voorwiel, haal je 't metalen half ronde kapje van de wielnaaf (met een waterpomptang oid, het zit niet geschroeft maar gewoon strak), hier binnen zit het nippeltje waar je binnenkabel in valt. Vervolgens maak je de boel schoon, wellicht klein beetje nieuw wiellager vet, kabel uit de naaf, controleer 't nippeltje en 't uiteinde van de binnenkabel (welke dus in de nippel valt), kabel weer goed smeren met 't juiste vet. Vervolgens kun je de boel weer achterstevoren in elkaar zetten.

Het is allemaal vrij simpel, je kunt eigenlijk niks verkeerd doen. Wel even 'n assteun gebruiken en controleer de remmen als je toch in de buurt bent :)

• Bart Jungerius
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
14-02-2020 19:38 #984187 door Bart Jungerius
De 'nieuwe' heeft net 150.000 km ervaring. Maar ik moet bekennen dat het al is opgelost: bij het overzetten van de extra's in de tellerbak lag alles in dashboard los, k heb toen de binnenkabel eruit gehaald. Voelde op hele stukken wat droog aan, veel droger dan bij de 'oude' (58.000km). Ik heb de kabel toen met wat smeerolie bestreken over de volle lengte. De naald is niet meer zenuwachtig, dus opzet geslaagd.

• Bart Jungerius
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
15-02-2020 19:34 #984193 door Bart Jungerius
Mmm, bij nader inzien: hij is minder zenuwachtig, maar nog niet helemaal relaxt. Even aanzien en mogelijk later nog eens proberen...

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC