Volvo Versterker
- D.J. Middelman (GAST)
- Nieuw lid
- 

Minder
        Meer

03-08-2011 22:08                #631372
        door D.J. Middelman (GAST)

Volvo Versterker is gemaakt door D.J. Middelman (GAST)            

Ik zie regelmatig advertenties van Volvo versterkers voorbij komen maar...
Wat is nu het grote voordeel van deze apparaten?
In de originele radio zit toch al een versterker ingebouwd die vier speakers aan kan sturen.
En de kwaliteit van het geluid is toch voor 90% afhankelijk van de speakers?
    Wat is nu het grote voordeel van deze apparaten?
In de originele radio zit toch al een versterker ingebouwd die vier speakers aan kan sturen.
En de kwaliteit van het geluid is toch voor 90% afhankelijk van de speakers?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
- 

Minder
        Meer

03-08-2011 22:27                #882629
        door V300 register

Beantwoord door V300 register in topic Volvo Versterker            

Externe versterkers zijn er vooral als je meer uit je audio wil halen, vaak helpt het inderdaad om alleen je speakers te vervangen, maar als je erg krachtige speakers hebt dan kan je ingebouwde versterker geen optimaal gebruik van ze maken, omdat hij gewoonweg te zwak is. Dan bied een externe versterker uitkomst    
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- 

Minder
        Meer

03-08-2011 22:30                #882630
        door 16673-dummy

Beantwoord door 16673-dummy in topic Volvo Versterker            

Ja, intern zit een versterkerTJE.
Zo'n originele versterker was een optie en de standaard speakertjes waren toen 10W, met dank aan die versterker kon dat 20W worden. Voor nu is dat natuurlijk niet veel meer, maar wel heel leuk om te hebben.
Ter aanvulling: de 1990 460 van mijn moeder heeft het "dikste" Volvo-sound pakket wat er toen te krijgen was; met o.a. maar liefst 40W speakers in de hoedenplank (maar dat is nu ook niet verbazingwekkend meer). D??r zit goed geluid in, ook voor hedendaagse begrippen nog.
Als je dus goed geluid wilt, moet je niet-origineel bezig zijn, als je leuk geluid wilt is zo'n versterker een optie.
    Zo'n originele versterker was een optie en de standaard speakertjes waren toen 10W, met dank aan die versterker kon dat 20W worden. Voor nu is dat natuurlijk niet veel meer, maar wel heel leuk om te hebben.
Ter aanvulling: de 1990 460 van mijn moeder heeft het "dikste" Volvo-sound pakket wat er toen te krijgen was; met o.a. maar liefst 40W speakers in de hoedenplank (maar dat is nu ook niet verbazingwekkend meer). D??r zit goed geluid in, ook voor hedendaagse begrippen nog.
Als je dus goed geluid wilt, moet je niet-origineel bezig zijn, als je leuk geluid wilt is zo'n versterker een optie.
- Wouter Borsje
- 

- Premium lid
- 

Minder
        Meer

04-08-2011 13:23                #882663
        door Wouter Borsje

Beantwoord door Wouter Borsje in topic Volvo Versterker            

De interne versterker van welke radio dan ook (ook die waarop met grote schreeuwend letters staat dat er 50W [max] aan vermogen uit komt) komt in de regel niet verder dan 2x15W R.M.S en dan is de koek echt helemaal op.
Een externe versterker kan veel meer vermogen leveren, afhankelijk van welke luidsprekers deze moet gaan aansturen, luidsprekers die in staat zijn een aangeboden vermogen van 50W goed te verwerken zonder extreem te gaan vervormen mogen best aangestuurd worden door een versterker met wat meer vermogen.
Juist een te laag versterker vermogen kan problemen op gaan leveren, hoe 'zwaar' de luidsprekers ook zijn, dat is een wat technisch verhaal maar heeft uiteindelijk te maken met gelijkstroom, daar kan geen enkele luidspreker tegen daar de spoel (waar de conus aan vast zit) dan op een zeker moment doorbrand. (tweeters zijn hier het gevoeligst voor)
Dat is ook de reden dat er vaak gedacht word dat de luidsprekers beginnen te vervormen/ 'kraken' , dit komt dan vaak omdat de interne versterker van de autoradio het signaal ontzettend begint vervormen omdat deze in "ademnood" komt.
    Een externe versterker kan veel meer vermogen leveren, afhankelijk van welke luidsprekers deze moet gaan aansturen, luidsprekers die in staat zijn een aangeboden vermogen van 50W goed te verwerken zonder extreem te gaan vervormen mogen best aangestuurd worden door een versterker met wat meer vermogen.
Juist een te laag versterker vermogen kan problemen op gaan leveren, hoe 'zwaar' de luidsprekers ook zijn, dat is een wat technisch verhaal maar heeft uiteindelijk te maken met gelijkstroom, daar kan geen enkele luidspreker tegen daar de spoel (waar de conus aan vast zit) dan op een zeker moment doorbrand. (tweeters zijn hier het gevoeligst voor)
Dat is ook de reden dat er vaak gedacht word dat de luidsprekers beginnen te vervormen/ 'kraken' , dit komt dan vaak omdat de interne versterker van de autoradio het signaal ontzettend begint vervormen omdat deze in "ademnood" komt.
- V300 register
- Verbannen
- 

Minder
        Meer

04-08-2011 14:22                #882669
        door V300 register

Beantwoord door V300 register in topic Volvo Versterker            

De regel voor audio is dat je beter een zware versterker kan nemen die een zo clean mogelijk signaal kan doorgeven aan de speakers. Zodra een versterker gaat oversturen, kunnen speakers stuk gaan. Dus met een versterker van 100w kan je prima 25w speakers aansturen.
Voor de kenners: bij gitaarversterkers is het net andersom. Daar wordt een overstuurde versterker ook meer gewaardeerd. Ik gebruik een 30w buizenversterker die twee 30w speakers aanstuurt. In serie, dus 60w compleet.
Leuk topje: uit 1963!!!! Buizeneindtrap 2x 6L6 en buizengelijkrichter GZ34 geloof ik en 4x 12ax7 in de voortrap. Output trafo was helaas stuk, dus daar zit een oversized replica in van een Bassman. Ampje draait op lage spanning 420-430V, dus heeft een heerlijke bijna tweed-achtige crunch! Tremolo werkt op de bias vd eindbuizen, super zeldzaam en in mijn oren het mooiste systeem. Ik heb trouwens ook nog een Bandmaster uit 1964, maar daar gaat het topic niet over........
    Voor de kenners: bij gitaarversterkers is het net andersom. Daar wordt een overstuurde versterker ook meer gewaardeerd. Ik gebruik een 30w buizenversterker die twee 30w speakers aanstuurt. In serie, dus 60w compleet.
Leuk topje: uit 1963!!!! Buizeneindtrap 2x 6L6 en buizengelijkrichter GZ34 geloof ik en 4x 12ax7 in de voortrap. Output trafo was helaas stuk, dus daar zit een oversized replica in van een Bassman. Ampje draait op lage spanning 420-430V, dus heeft een heerlijke bijna tweed-achtige crunch! Tremolo werkt op de bias vd eindbuizen, super zeldzaam en in mijn oren het mooiste systeem. Ik heb trouwens ook nog een Bandmaster uit 1964, maar daar gaat het topic niet over........
        Moderators: Mark Smeets