Wilt niet starten, relaisprobleem?
- V300 register
- Verbannen
- 

Lang geleden dat ik nog iets van mij heb laten horen, ik zit namelijk voor zes maanden in Kopenhagen, een erasmus. Ik ben tot hier gereden met de trouwe 340 en heb hier al heel wat rondgetoerd, zonder problemen, tot nu. Deze ochtend na 7 dagen Roskilde festival, een slechtere timing is bijna niet te bedenken!!!
Ik had al enkele keren gemerkt dat bij het draaien van het contactslot ik enkele klikken hoorde vanonder het dashboard en dat ik dan niet kon starten, totdat ik het rempedaal induwde en opnieuw begon. Geen probleem totnutoe, ik ging dit thuis wel nakijken, maar vandaag had ik prijs. Constant geklik vanonder het dashboard en in de zekeringkast en onmogelijk om te starten. Als ik de lichten aanzet of het rempedaal intrap dan gaan alle indicatielampjes van het dashboard uit en ook de binnenverlichting. Laat ik het pedaal los/zet koplampen uit, dan werkt alles weer na een 7 tal seconden. Ik heb deze nacht gevonden dat het geklik uit de relais (??n onder het stuur en een identieke(?) in de zekeringkast) komt en heb ze proberen overbruggen, tevergeefs.
Heeft iemand een idee hoe dit snel te fixen? De auto staat nu nl. op een tijdelijke parking van Roskilde festival en ik zit in Kopenhagen.
Alvast enorm bedankt!! Ik hoop dat dit goed te maken valt, anders ben ik gekakt!!
Groeten,
Nicholas
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin Kloosterman
- 

- Nieuw lid
- 

- V300 register
- Verbannen
- 

Kijk maar even, mijn oude topic hier: forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=3923 , en de link naar een ander topic forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=3111 , hierin staan foto's.
Succes:yesyes:
- V300 register
- Verbannen
- 

Immers, mijn startermotor geeft (soms) slechts ??n klik, hij draait de motor niet rond. Voor zover ik kan opmaken uit het schema zit de startmotor niet op die draadblok...
Nog een vraagje: de 4 dingen in de zekeringkast onder de zekeringen zelf (2 relais en 2 metalen verbindingen), waar dienen die voor? Toen ik het linker (zwarte) relais probeerde te overbruggen en per ongeluk contact maakt met zo'n metalen verbinding gaf de startmotor ook een kick.
Dank dank dank!!
- V300 register
- Verbannen
- 

- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
- 

Nicholas;179763 schreef : Nog een vraagje: de 4 dingen in de zekeringkast onder de zekeringen zelf (2 relais en 2 metalen verbindingen), waar dienen die voor? Toen ik het linker (zwarte) relais probeerde te overbruggen en per ongeluk contact maakt met zo'n metalen verbinding gaf de startmotor ook een kick.
die metalen verbinding is een relaisbrugje, het linker brugje is voor het startbeveiligingsrelais bij een automaat zodat je alleen in P en N kunt starten. bij een handbak is er geen voorwaarde nodig om hem wel/niet in een versnelling te starten dus wordt die beveiliging overbrugd. pen 87 (uitgaande van het relais) gaat vanuit de stekker in de zekeringenkast direct naar de startmotorsolenoid (blauw/gele draad).
paar "makkelijke" pointers voor je het jezelf moeilijk gaat maken:
- check de accu, sluit evt een hulpaccu aan om een evt gebrek aan accuvermogen vast te stellen.
- check en reinig de accupolen en massaverbinding naar de motor
- check de dikke rode draad die naar de zekeringenkast gaat op corrosie
- haal de zekeringen en stekkers uit de zekeringenkast in de motorruimte; controleer de zekeringen en stekkers op oxide/verbranding, reinig de oppervlakken en zorg ervoor dat de boel fris en schoon contact maakt, n? montage pas afwerken met een vochtwerende spray
- haal de stekkers uit de achterkant van de zekeringenkast, dit zit aan de rechterkant onder je dashboard; controleer wederom de stekkers zorgvuldig op sporen van verbranding/slecht contact. onder de zekeringenkast zitten een aantal bruine draden op een massapunt, controleer met een multimeter of de massa goed is. als het goed is komt dit zeer dicht in de buurt van 0? uit.
de 2 relais die je overbrugt hebt zijn inderdaad voor de boordspanning, deze overbruggen heeft totaal geen effect op je storing omdat je de relais hoort tikken, dat betekend dat het spoeltje sporadisch bediend wordt (dus een storing op de 86 of 85 aansluitingen), meten is weten. meet van de relais de weerstand op de 85 aansluitingen naar de massa als het goed is komt dit zeer dicht in de buurt van 0? uit.
meet tevens op de 86 aansluitingen of je een zuivere spanning krijgt bij het inschakelen van het contact
bovenstaande zou je in principe al zowat weer op weg moeten helpen, en anders zoeken we lekker verder:)
- Laurens Post
- Nieuw lid
- 

- V300 register
- Verbannen
- 

Heb gewoon alle stappen en tips hier opgevolgd en ook de startmotor een klap met de hamer gegeven en hij startte van de eerste keer. Weet dus niet wat het precieze probleem was, maar heb weer heel wat bijgeleerd over de elektra in deze auto!!
Opnieuw enorm bedankt voor de hulp, nu kan ik zonder zorgen terug naar belgie bollen. Dan kom ik wel eens langs op een clubmeeting met een recente nieuwe volvo300 eigenaar.
Groeten,merci!!
Nicholas
- V300 register
- Verbannen
- 

- V300 register
- Verbannen
- 

Ik ga ook sowieso, dus we kunnen zelfs nog wat afspreken ivm vervoer enz...
Nicholas;179806 schreef : Jipiee! Hij werkt weer!!! Ben zo blij, dacht echt dat dit mij hier een flinke duit ging kosten.
Heb gewoon alle stappen en tips hier opgevolgd en ook de startmotor een klap met de hamer gegeven en hij startte van de eerste keer. Weet dus niet wat het precieze probleem was, maar heb weer heel wat bijgeleerd over de elektra in deze auto!!
Opnieuw enorm bedankt voor de hulp, nu kan ik zonder zorgen terug naar belgie bollen. Dan kom ik wel eens langs op een clubmeeting met een recente nieuwe volvo300 eigenaar.
Groeten,merci!!
Nicholas