kachel blower stand 3

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-05-2011 10:53 #631233 door V300 register
kachel blower stand 3 is gemaakt door V300 register
komt van de week mijn lieftallige ega terug met de 360,en verteld mij dat stand 3 van de blower het niet doet, mmmm gaaaap zal wel is ff kijken,stand 3 is buiten de weerstand om dus ff nieuw relaitje er in geplugt, hee jammer doet het nog niet:S,de blower schakelaar schakeld wel het relai's dus tja,toch maar ff naar mn schuur en een goede blower schakelaar gepakt en uit gewisseld mm jammer doet het nog niet:Snu was ik toch al bezig dus weer naar het schuurtje en een blower weerstand gepakt,blowerbak uit gebouwd en weerstand uitgewisseld,de boel er weer in en ja wat denk je doet het nog steeds niet:S,lang verhaal kort,stand 1 prima stand 2 prima stand 3 zelfde als stand 2,iemand nog een ideetje wat ik over het hooft zie??????

gr.guus

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-05-2011 12:25 #875407 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic kachel blower stand 3
De aparte zekering voor stand 3?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-05-2011 12:50 #875409 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic kachel blower stand 3
ja chek in orde,remlichies en radio doen het ook.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
26-05-2011 16:05 #875430 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic kachel blower stand 3
Ik zit ff met het schema naast me hier, je zou nog even kunnen meten of je 12V krijgt op de rode draad vanaf het relais (87) naar de motor, ook de ingaande 12V op het relais (85) vanaf de schakelaar is een rode draad, dit alles met het contact aan en de blower schakelaar op stand 3 meten.

De voeding van de blower motor op het relais (30) komt rechtstreeks vanaf de zekering en bestaat uit een gele draad, hier zou je dus met het contact aan 12V moeten meten.

En als je dan toch aan het meten gaat zou je ook meteen kunnen controleren of de bruine draad vanaf het relais (86) goed massa maakt.
(b.v. op het massa punt aan de binnenkant van het schutbord onder de zekering kast)

Hopelijk kom je zo het probleem tegen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-05-2011 17:07 #875440 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic kachel blower stand 3
Ik weet niet hoe de schakelaar in elkaar zit, maar ik merk op in het schema dat als de schakelaar in stand 3 staat dat dan alles via het relais moet lopen, stand 2 zou volgens het schema niet moeten werken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-05-2011 19:06 #875452 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic kachel blower stand 3
krijg het idee dat ik het bij de zekeringkast moet zoeken,morgen middag maar is kijken

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-05-2011 15:02 #875531 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic kachel blower stand 3
Wouter,
zekering kast is oke,massa is oke(85) op (30) geel,heb ik op stand 3 en 2 ook spanning,als ik op (87)rood, direkt spanning van de accu zet draait de blower als op stand 2,als ik de motor direkt spanning geef van de accu draaid deze als op 3 max dus...........(dus ergens daar tussen in gaat het mis haha)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
27-05-2011 16:07 #875547 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic kachel blower stand 3
Hmmm blijft lastig om dit soort dingen van afstand te beoordelen, mocht je tijd en zin hebben om naar Veldhoven te komen de 11e juni help ik je graag om dit probleem op te sporen en verhelpen.

Het relais wat word gebruikt voor standje 3 is een recht op en neer relais, je zou er zo een kunnen halen bij de auto materialen zaak, kost niet veel en als blijkt dat je hem niet nodig hebt is het een mooi reserve exemplaar.

Ook het relais kun je trouwens wel doormeten hoor, over de spoel (85 en 86)meet je als het goed is een weerstand X (weet niet precies hoeveel Ohm, zolang het maar niet oneindig [breuk] of heel hoog is [M Ohm]

Maar zolang je het relais hoort klikken met de blower van stand 2 naar 3 en er dan spanning staat op de uitgang (87) is dat al helemaal goed.

Wat ik in feite doe in dit soort situatie's is stap voor stap de stroomkring afgaan tot het probleem opduikt, dus eigenlijk vanaf de accu->zekering kast->schakelaar->relais->motor.

En daarnaast kan er natuurlijk ook nog ergens een draadbreuk zitten of een connector/verbinding die slecht/niet geleid.

EDIT: net even een nieuw relais erbij gepakt, weerstand over de spoel was hierbij ca 80 Ohm.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-05-2011 16:20 #875550 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic kachel blower stand 3

world;176427 schreef : Ik weet niet hoe de schakelaar in elkaar zit, maar ik merk op in het schema dat als de schakelaar in stand 3 staat dat dan alles via het relais moet lopen, stand 2 zou volgens het schema niet moeten werken.

op de schakelaar zitten 4 x draad wit/oranje/rood/geel
op stand 0 contakt aan:w=0v ,or=12v, R=12v ,gl=0v

stand 1:w=12v ,or=12v, r=0v, gl=0v

stand 2:w=7,5v, or=12v, r=0v, gl=0v

stand 3:w=0v, or=12v, r=12v, gl=0v

de witte draad is een dubele,zit niet aan gesloten?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-05-2011 16:23 #875552 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic kachel blower stand 3

Wouter76;176536 schreef : Hmmm blijft lastig om dit soort dingen van afstand te beoordelen, mocht je tijd en zin hebben om naar Veldhoven te komen de 11e juni help ik je graag om dit probleem op te sporen en verhelpen.

Het relais wat word gebruikt voor standje 3 is een recht op en neer relais, je zou er zo een kunnen halen bij de auto materialen zaak, kost niet veel en als blijkt dat je hem niet nodig hebt is het een mooi reserve exemplaar.

Ook het relais kun je trouwens wel doormeten hoor, over de spoel (85 en 86)meet je als het goed is een weerstand X (weet niet precies hoeveel Ohm, zolang het maar niet oneindig [breuk] of heel hoog is [M Ohm]

Maar zolang je het relais hoort klikken met de blower van stand 2 naar 3 en er dan spanning staat op de uitgang (87) is dat al helemaal goed.

Wat ik in feite doe in dit soort situatie's is stap voor stap de stroomkring afgaan tot het probleem opduikt, dus eigenlijk vanaf de accu->zekering kast->schakelaar->relais->motor.

En daarnaast kan er natuurlijk ook nog ergens een draadbreuk zitten of een connector/verbinding die slecht/niet geleid.

EDIT: net even een nieuw relais erbij gepakt, weerstand over de spoel was hierbij ca 80 Ohm.


oke, relai's is goed en ik heb er zat liggen en doen allemaal het zelfde,
we zoeken rustig verder........................

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD