kachel blower stand 3
- V300 register
- Verbannen
- 

gr.guus
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
- 

- V300 register
- Verbannen
- 

- Wouter Borsje
- 

- Premium lid
- 

De voeding van de blower motor op het relais (30) komt rechtstreeks vanaf de zekering en bestaat uit een gele draad, hier zou je dus met het contact aan 12V moeten meten.
En als je dan toch aan het meten gaat zou je ook meteen kunnen controleren of de bruine draad vanaf het relais (86) goed massa maakt.
(b.v. op het massa punt aan de binnenkant van het schutbord onder de zekering kast)
Hopelijk kom je zo het probleem tegen!
- V300 register
- Verbannen
- 

- V300 register
- Verbannen
- 

- V300 register
- Verbannen
- 

zekering kast is oke,massa is oke(85) op (30) geel,heb ik op stand 3 en 2 ook spanning,als ik op (87)rood, direkt spanning van de accu zet draait de blower als op stand 2,als ik de motor direkt spanning geef van de accu draaid deze als op 3 max dus...........(dus ergens daar tussen in gaat het mis haha)
- Wouter Borsje
- 

- Premium lid
- 

Het relais wat word gebruikt voor standje 3 is een recht op en neer relais, je zou er zo een kunnen halen bij de auto materialen zaak, kost niet veel en als blijkt dat je hem niet nodig hebt is het een mooi reserve exemplaar.
Ook het relais kun je trouwens wel doormeten hoor, over de spoel (85 en 86)meet je als het goed is een weerstand X (weet niet precies hoeveel Ohm, zolang het maar niet oneindig [breuk] of heel hoog is [M Ohm]
Maar zolang je het relais hoort klikken met de blower van stand 2 naar 3 en er dan spanning staat op de uitgang (87) is dat al helemaal goed.
Wat ik in feite doe in dit soort situatie's is stap voor stap de stroomkring afgaan tot het probleem opduikt, dus eigenlijk vanaf de accu->zekering kast->schakelaar->relais->motor.
En daarnaast kan er natuurlijk ook nog ergens een draadbreuk zitten of een connector/verbinding die slecht/niet geleid.
EDIT: net even een nieuw relais erbij gepakt, weerstand over de spoel was hierbij ca 80 Ohm.
- V300 register
- Verbannen
- 

op de schakelaar zitten 4 x draad wit/oranje/rood/geelworld;176427 schreef : Ik weet niet hoe de schakelaar in elkaar zit, maar ik merk op in het schema dat als de schakelaar in stand 3 staat dat dan alles via het relais moet lopen, stand 2 zou volgens het schema niet moeten werken.
op stand 0 contakt aan:w=0v ,or=12v, R=12v ,gl=0v
stand 1:w=12v ,or=12v, r=0v, gl=0v
stand 2:w=7,5v, or=12v, r=0v, gl=0v
stand 3:w=0v, or=12v, r=12v, gl=0v
de witte draad is een dubele,zit niet aan gesloten?
- V300 register
- Verbannen
- 

Wouter76;176536 schreef : Hmmm blijft lastig om dit soort dingen van afstand te beoordelen, mocht je tijd en zin hebben om naar Veldhoven te komen de 11e juni help ik je graag om dit probleem op te sporen en verhelpen.
Het relais wat word gebruikt voor standje 3 is een recht op en neer relais, je zou er zo een kunnen halen bij de auto materialen zaak, kost niet veel en als blijkt dat je hem niet nodig hebt is het een mooi reserve exemplaar.
Ook het relais kun je trouwens wel doormeten hoor, over de spoel (85 en 86)meet je als het goed is een weerstand X (weet niet precies hoeveel Ohm, zolang het maar niet oneindig [breuk] of heel hoog is [M Ohm]
Maar zolang je het relais hoort klikken met de blower van stand 2 naar 3 en er dan spanning staat op de uitgang (87) is dat al helemaal goed.
Wat ik in feite doe in dit soort situatie's is stap voor stap de stroomkring afgaan tot het probleem opduikt, dus eigenlijk vanaf de accu->zekering kast->schakelaar->relais->motor.
En daarnaast kan er natuurlijk ook nog ergens een draadbreuk zitten of een connector/verbinding die slecht/niet geleid.
EDIT: net even een nieuw relais erbij gepakt, weerstand over de spoel was hierbij ca 80 Ohm.
oke, relai's is goed en ik heb er zat liggen en doen allemaal het zelfde,
we zoeken rustig verder........................