LED knipperlichten

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
24-04-2011 22:44 #631129 door Mark Smeets
LED knipperlichten is gemaakt door Mark Smeets
Ik ben vandaag bezig geweest met het plaatsen van heldere pinkers op de 760. Hierin wilde ik graag LED knipperlichten plaatsen, echter blijkt nu dat bij richting aangeven het knipperen veel te snel gaat. Bij het gebruik van de alarmlichten is dit probleem er niet!
Hierbij moet ik wel vermelden dat ik slechts in ??n knipperlicht een LED had geplaatst op dat moment. De andere pastte namelijk niet (verkeerde gekregen bij heutz :snif:).

Waar ligt dit aan? Ik vermoed zelf dat het komt omdat een LED minder stroom verbruikt?

Is dit op te lossen? Eventueel met een weerstand, of andere LEDS? Zo ja, welke?

NB. Ik wil straks ook LEDS in mijn 360 plaatsen, dus zo blijft het toch V300 gerelateerd :halo:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Kevin Kloosterman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2011 22:56 #873132 door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic LED knipperlichten
Jij bent wel erg van het licht...

v0lv0freak;174025 schreef : Waar licht dit aan?

:y:

Dat heeft te maken met het feit dat je LEDS minder Wattjes opstoken. Terwijl je normale lampjes dat wel deden. Daardoor werkt het relais dus niet meer goed. Feit dat het met alarmlichten goed gaat zal te maken hebben omdat je dan namelijk meer lampjes schakelt en die ene niet uit maakt.

Oplossing? Ergens een flink vette weerstand plaatsen of het knipperrelais vervangen voor een digitaal instelbaar knipperrelais welke wel raad weet met je superzuinige LEDS.

Maar goed heb je niet zo'n standaard 12V setje gekocht dan? Want die zouden namelijk wel gewoon goed moeten werken.

• Laszlo Mogyorossy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2011 23:30 #873137 door Laszlo Mogyorossy
Beantwoord door Laszlo Mogyorossy in topic LED knipperlichten
Het relais werkt dus WEL goed, het is namelijk wettelijk (EU) voorschrift, dat als er een voor of achter knipperlicht (21 Watt) defekt is, dat dit aan de bestuurder kenbaar wordt gemaakt door een veel hogere knipperfrequentie of door continue branden (dit komt weinig voor) van de verklikker lampjes.
Als je met LED's en weerstanden gaat werken, dan stel je dit waarschuwings systeem buiten werking .
Zou me niet verbazen, als dit APK afkeur zou zijn.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2011 23:35 #873138 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic LED knipperlichten
je plaats de weerstand in serie met de LED, zo blijft het wattage op de draad voor die zijknipperlicht gelijk aan een hallogeen variant en maakt het dus geen verschil voor het relais.
betekend dus ook dat als een LED kapot gaat, het spul ietsje harder gaat knipperen, net zoals normaal dus.

meet even wat voor weerstand (of reken het uit) je hebt per lampje en per led, dan kun je zo de goede weerstand uitrekenen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-04-2011 09:41 #873141 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic LED knipperlichten
Ik heb dus mijn knipperlichten aangesloten,d at ze constant branden. Sindsdien blijft het knipperlicht relais maar "klikken" heel irritant. De knipperlichten gaan echte rniet af. het klikken is heel snel.

Heeft dat heir ook iets mee te maken?

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2011 18:12 #873167 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic LED knipperlichten
Andersom werkt het ook; als ik de twinnyload achterop de 345 heb, knipperen de knipperlichten juist veel langzamer.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-04-2011 11:39 #873196 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic LED knipperlichten
Ik heb mijn (led-)knippers inderdaad ook aangevuld met een ballastweerstand, je hebt echt flinke jongens nodig (2 stuks; 1 voor iedere kant). Ik dacht iets van 8ohm, 50W ofzo. Dat zijn weerstanden met een koellichaam er aan, en het verdient aanbeveling om die weerstand tegen je koets aan de schroeven voor extra warmte-afvoer.
Overigens zitten die van mij al 2 APK's goedgekeurd er in (in tegenstelling tot mijn witte LED-stadslichtjes...)

Moderators: Mark Smeets