Bij mijn 345 uit 1981 heb ik de rechter koplamp (H4) vervangen door een met een betere reflector. Plug and play, zou je denken, maar nee.
De latere types met de eerste neus (ronde reflectoren) hebben in de motorruimte een dradenbundel liggen met aan het uiteinde een zwarte 8-polige stekker. Vanaf de koplamp komt ook een dradenbundel met een contrastekker waardoor je met ??n handeling alles aangesloten hebt.
Welnu, ik kwam tot de conclusie dat ik een zeer vroege lamp heb gemonteerd en die heeft dus niet zo'n stekker maar allemaal losse stekkertjes.
"Da's niet zo'n probleem" zou je denken, ware het niet dat dat stelletje "technici" in Born alle draden dezelfde kleur hebben gegeven :humor:
Om anderen die hetzelfde hebben, nu of in de toekomst, een hoop werk te besparen post ik hier een schemaatje waarin staat welk draadje op welke connector aangesloten moet worden. Ik ben er zelf wel vlot 1/1,5 uur mee bezig geweest (bundel uiteengerafeld, alle draden per stuk herleid tot waar ze vandaan kwamen en met de oude lamp vergeleken waar het op aangesloten moet worden, daarna weer een bundel gemaakt en de enorme dradenpuinhoop opgeruimd/toonbaar gemaakt) en dat is gewoon zonde.
Dit gaat overigens om de rechter koplamp, H4-model, op een 2-liter model. Vandaar het vraagteken in de tabel bij de aansluiting van de claxon, ik weet niet of de 1400 hetzelfde heeft namelijk.
In de tabel staat 3x 'hoesje' (rood, groen en oranje), men heeft niet de draden een kleur gegeven maar verschillende kleuren hoesjes gebruikt die het stekkertje afsluiten van vocht e.d. (hoe heet zo'n hoesje officieel?).
Dit is een 'herkenningspunt' om de draden toch correct aan te sluiten.
De tabel
Uitleg tabel: linker kolom = draden vanaf de vroege koplamp, middelste kolom = kleur die dezelfde draad heeft bij een latere lamp, rechter kolom = op welke aansluiting hij hoort op de stekker in de motorruimte. Die getallen slaan op de volgende tekening:
Ik heb zo'n idee dat niemand hier ooit mee te maken gaat krijgen, maar het leek me toch handig om dit iig op het forum te plempen.
Mochten er vragen/op-/aanmerkingen zijn, stel/geef ze gerust.
Edit: dit schema kan dus ook andersom gebruikt worden, wat misschien vaker zal gebeuren (1981 lamp op 1976 auto).