Relais inbouwen, massageschakeld
- V300 register
- Verbannen
- 

Minder
        Meer

30-09-2010 03:48                #630580
        door V300 register

Relais inbouwen, massageschakeld is gemaakt door V300 register            

Ik heb een extra lampje achterin de auto gemaakt.
Nu heb ik de massa daar al weggehaald, en een + naar voren getrokken.
Maar als ik deze aansluit op een lamp van de binnenverlichting blijft hij constant branden omdat die lamp massa-geschakeld is.
Oplossing: een relais er tussen.
Maar kan ik dan simpelweg de massa van het relais gebruiken op de geschakelde massa van de lamp?
Dus de + van de bestaande lamp gebruiken op zowel 85 als 30 (stuur- en voedingsstroom), de 87 naar de nieuwe lamp en de 86 als geschakelde massa?
Iets zegt mij namelijk dat dit niet gaat werken, dat het relais open blijft staan ofzo?
En trekt een relais ertussen veel extra stroom, of kom ik gewoon weg met mijn bestaande bedrading? Extra massadraad trekken naar voren is helaas geen oplossing meer omdat alles weer is dichtgebouwd...
    Nu heb ik de massa daar al weggehaald, en een + naar voren getrokken.
Maar als ik deze aansluit op een lamp van de binnenverlichting blijft hij constant branden omdat die lamp massa-geschakeld is.
Oplossing: een relais er tussen.
Maar kan ik dan simpelweg de massa van het relais gebruiken op de geschakelde massa van de lamp?
Dus de + van de bestaande lamp gebruiken op zowel 85 als 30 (stuur- en voedingsstroom), de 87 naar de nieuwe lamp en de 86 als geschakelde massa?
Iets zegt mij namelijk dat dit niet gaat werken, dat het relais open blijft staan ofzo?
En trekt een relais ertussen veel extra stroom, of kom ik gewoon weg met mijn bestaande bedrading? Extra massadraad trekken naar voren is helaas geen oplossing meer omdat alles weer is dichtgebouwd...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
- 

Minder
        Meer

30-09-2010 09:02                #849431
        door V300 register

Beantwoord door V300 register in topic Relais inbouwen, massageschakeld            

- V300 register
- Verbannen
- 

Minder
        Meer

30-09-2010 09:32                #849435
        door V300 register

ga je bumperklevers smelten met 4x 80W verstraler in hun gezicht?    
- V300 register
- Verbannen
- 

Minder
        Meer

30-09-2010 14:39                #849466
        door V300 register

Een relais trekt minimale stroom, nu hoef je bedrading dus niet dikker te maken.
De min van je relais kun je probleemloos aan de min van je lampje, zoals getekend.
De 2 plus draden uit de tekening kun je ook samenvoegen. Dit is volgens mij wat je al gedaan had en dat kan dus.
"ga je bumperklevers smelten met 4x 80W verstraler in hun gezicht?"
Dan zou ik wel wat dikkere draden trekken :yeah:
    De min van je relais kun je probleemloos aan de min van je lampje, zoals getekend.
De 2 plus draden uit de tekening kun je ook samenvoegen. Dit is volgens mij wat je al gedaan had en dat kan dus.
"ga je bumperklevers smelten met 4x 80W verstraler in hun gezicht?"
Dan zou ik wel wat dikkere draden trekken :yeah:
- V300 register
- Verbannen
- 

Minder
        Meer

30-09-2010 15:30                #849471
        door V300 register

Ah perfect, allemaal bedankt voor de info!
Zat inderdaad aan deze schakeling te denken, zat me alleen af te vragen of het relais dan niet op onverklaarbare wijze open zou blijven staan, heb geen zin om elke ochtend die auto aan te drukken haha.
Goed idee trouwens, van die verstralers.
Kwam pas nog een paar oude van de Dodge tegen in de schuur, zat er wel over te denken.
Maar moet zeggen dat twee mistachterlichten ook afdoende is...
    Zat inderdaad aan deze schakeling te denken, zat me alleen af te vragen of het relais dan niet op onverklaarbare wijze open zou blijven staan, heb geen zin om elke ochtend die auto aan te drukken haha.
Goed idee trouwens, van die verstralers.
Kwam pas nog een paar oude van de Dodge tegen in de schuur, zat er wel over te denken.
Maar moet zeggen dat twee mistachterlichten ook afdoende is...
- V300 register
- Verbannen
- 

Minder
        Meer

01-10-2010 09:45                #849527
        door V300 register

Ik denk dat Wouters vraag meer voortkomt uit nieuwsgierigheid waarom je het lampje niet gewoon direct (dus zonder relais) aansluit. Als het namelijk een gewoon lampje is (wat is dat? 5Watt?) kan dat prima op de schakelaar erbij.
Pas als je de complete parkeerplaats wil verblinden bij het openen van je koffer moet je je zorgen gaan maken :humor:
    Pas als je de complete parkeerplaats wil verblinden bij het openen van je koffer moet je je zorgen gaan maken :humor:
- V300 register
- Verbannen
- 

Minder
        Meer

01-10-2010 19:43                #849565
        door V300 register

omdat de orginele schakelaar massa geschakeld is. met een relais ertussen kun je het omdraaien. dat staat ook gewoon in de tekst  

- V300 register
- Verbannen
- 

Minder
        Meer

01-10-2010 21:00                #849567
        door V300 register

Ja prima, maar waarom zou je dat willen?
Ik snap even het nut er niet van, eigenlijk.
Optie 1: Je wil een extra lampje dat met je binnenverlichting mee aan en uit gaat --> Je gaat vanaf een +12V draad (zelf getrokken of bij een ander lampje vandaan geplukt) naar het lampje, en van daar naar de geschakelde massa, gewoon parallel aan de bestaande interieurverlichting dus
Optie 2: Je wil daar zelf wat mee kunnen schakelen --> je gaat vanaf een +12V draad naar het lampje en vanaf je lampje trek je een draad naar je eigen schakelaar die op zijn beurt de massa schakelt. Probleem opgelost, geen relais nodig.
Of zie ik iets gruwelijk over het hoofd?
In dat geval: Probeer eens in paint ofzo een tekeningetje te maken wat je precies bedoelt?
    Ik snap even het nut er niet van, eigenlijk.
Optie 1: Je wil een extra lampje dat met je binnenverlichting mee aan en uit gaat --> Je gaat vanaf een +12V draad (zelf getrokken of bij een ander lampje vandaan geplukt) naar het lampje, en van daar naar de geschakelde massa, gewoon parallel aan de bestaande interieurverlichting dus
Optie 2: Je wil daar zelf wat mee kunnen schakelen --> je gaat vanaf een +12V draad naar het lampje en vanaf je lampje trek je een draad naar je eigen schakelaar die op zijn beurt de massa schakelt. Probleem opgelost, geen relais nodig.
Of zie ik iets gruwelijk over het hoofd?
In dat geval: Probeer eens in paint ofzo een tekeningetje te maken wat je precies bedoelt?
- V300 register
- Verbannen
- 

Minder
        Meer

01-10-2010 21:55                #849573
        door V300 register

Punt is dat ik alles al ingebouwd heb, en dus ook al een massa heb gemaakt.
De + draad ligt al helemaal onder de vloerbedekking naar voren, en moet dus inderdaad op de interieurverlichting komen.
Nu kan ik alles wel weer open gaan lopen breken om een massadraad te trekken en die op de verlichting aan te sluiten, maar een relais ertussen scheelt me een hoop werk.
Gaat er inderdaad dus om om m.b.v een geschakelde massa een geschakelde plus te creeeren zonder extra draden te trekken.
De stroomsterkte is inderdaad in dit geval niet hoog genoeg om een relais noodzakelijk te maken.
Had ook vantevoren even kunnen kijken hoe de interieurverlichting geschakeld was, maar ja...
Freek heeft dus precies de koe bij de hoorns.
    De + draad ligt al helemaal onder de vloerbedekking naar voren, en moet dus inderdaad op de interieurverlichting komen.
Nu kan ik alles wel weer open gaan lopen breken om een massadraad te trekken en die op de verlichting aan te sluiten, maar een relais ertussen scheelt me een hoop werk.
Gaat er inderdaad dus om om m.b.v een geschakelde massa een geschakelde plus te creeeren zonder extra draden te trekken.
De stroomsterkte is inderdaad in dit geval niet hoog genoeg om een relais noodzakelijk te maken.
Had ook vantevoren even kunnen kijken hoe de interieurverlichting geschakeld was, maar ja...
Freek heeft dus precies de koe bij de hoorns.
- V300 register
- Verbannen
- 

Minder
        Meer

02-10-2010 00:42                #849595
        door V300 register

Ahhhhhh, je wilt een koehoorn in de kofferbak :humor:    
        Moderators: Mark Smeets