'schilfers' in koplampen : hoe te vermijden ?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-08-2010 23:41 #630422 door V300 register
'schilfers' in koplampen : hoe te vermijden ? is gemaakt door V300 register
Een flink deel van de reflectoren van 300-koplampen (vanaf modeljaar 1981) is onbruikbaar geworden omdat schilfers van de 'kooitjes' om de gloeilampen vallen. Deze hete schilfers beschadigen dan vaak het spiegelende oppervlak van de reflector.
Bestaat er een product waarmee je deze 'kooitjes' kan behandelen zodat ze niet afschilferen - en de reflector gaaf blijft ? Iemand al iets uitgeprobeerd ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2010 23:45 #841889 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 'schilfers' in koplampen : hoe te vermijden ?
die kooitjes zijn van een of ander dusdanig pisbakkenijzer (verzonken staal22 oid) dat de schilfertjes zink door de warmte idd vanzelf loskomen.

ik heb zelf wel even met de theorie rondgelopen om die krengen compleet te verwijderen als er H4 lampen in zitten, maar heb daar eerlijk gezegd verder nog niet echt over nagedacht / uitgeprobeerd om te kijken wat dat doet met het lichtbeeld.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-08-2010 00:19 #841891 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 'schilfers' in koplampen : hoe te vermijden ?
De lampen zijn hierdoor niet onbruikbaar. Het lichtbeeld van je dimlicht moet voor de APK kloppen en dimlicht komt van de bovenkant van de reflector, niet van de onderkant (waar het vaak flink beschadigd is). Een keer goed je lamp schoonmaken van binnen (glas + reflector uitblazen) is voor de APK vaak al genoeg.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-08-2010 21:13 #841966 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 'schilfers' in koplampen : hoe te vermijden ?
Heb bij de '83 340 nieuwe reflectoren gemonteerd omdat ik dit probleem ook had. Wel weer Duplo fittingen genomen......... Achteraf had ik misschien beter H4 kunnen nemen was ik gelijk van het probleem af geweest. Nu heb ik de kapjes voorzichtig losgemaakt en eruit gehaald en een paar halogeenlampen op duplo voet gemonteerd. Het verhaal van het lichtbeeld klopt wel, maar tijdens het "verdampen" van de laag van de kapjes komt er wel degelijk een aanslag op de reflector te liggen. Iedere aanraking om dit schoon te maken verminderd de reflectie en kost dus een beetje licht opbrengst. Ik zit dan wel in de marge te zeuren maar toch. Uiteindelijk ben ik er wel tevreden mee zoals het nu in elkaar zit, het licht dat het geeft en hoe het eruit ziet.

• Alex (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2010 23:31 #842008 door Alex (GAST)
Beantwoord door Alex (GAST) in topic 'schilfers' in koplampen : hoe te vermijden ?
Niet in het donker rijden... :p

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-08-2010 23:13 #842231 door V300 register
Of natuurlijk wel in het donker gaan rijden maar dan alleen met het stadslicht aan........:yummie:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-08-2010 23:15 #842232 door V300 register
Daar was ik een keer voor aangehouden bij een nachtcontrole :p Toen reed ik in een busje dat ik niet kende, vergeleken met de volvo was het zoveel licht dat ik al dacht dat het de koplampen waren :+

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-08-2010 20:15 #842414 door V300 register
Ik heb ze wel uit elkaar gehaald en voorzichtig schoongemaakt met een hele zachte doek. Niet teveel wrijven want dan gaat het wel kapot! Je moet er eigelijk led of xenon verlichting opbouwen, die lampen worden niet zo warm. Is allen iets minder classic.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-08-2010 21:00 #842425 door V300 register
Ik moet de eerste led-vervangingslampen voor H4 nog tegenkomen (die het goed doen...). Ik heb ze al wel gezien voor H3, maar dat waren dan lampjes "om je mistlichten als daylight runners te kunnen gebruiken". Ergo: Geen volwaardige mistpitten.
Als er iemand H4 ledlampen tegenkomt die ook daadwerkelijk als volwaardige lampen ingezet mogen worden hoor ik het graag, ik ben vrijwillig testpersoon!
Tot die tijd: Als je de lampen niet uit elkaar hoeft te halen lekker in elkaar laten. Moeten ze toch uit elkaar: blaas ze even voorzichtig schoon, gooi de glazen in de afwasmachine en klaar. Als je het echt grondig wilt doen: laat de reflectors opnieuw verchromen.

Xenon moet je een beetje mee oppassen, het grootste deel van de kitjes (zeker de goedkope kits) geven een slecht lichtbeeld == apk afkeur en reden voor leuke boetes. En flink geirriteerde weggebruikers, trouwens. Het schijnt dat de Pilot kitjes wel aardig goed zijn, maar die kosten dan ook een flinke duit.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC