Massaproblemen en lekstroom

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-06-2010 00:51 #630334 door V300 register
Massaproblemen en lekstroom is gemaakt door V300 register
Mijn oude 340 (1.4 CVT) wordt al lange tijd geteisterd door allerhande problemen die meestal terug te voeren zijn op corroderende (massa)contacten. Denk aan falende verlichting, raadselachtige problemen met de CVT etc. Na een rondje met schuurpapier en contactspray verdwijnt het probleem voor enkele dagen, weken en soms zelfs maanden maar het komt altijd weer terug. Daarbij is er sprake van lekstroom waardoor de (nieuwe) accu na een paar dagen stilstand geheid plat staat. Ik ben geen elektronica goeroe maar ik vermoed dat er ergens een mega (massa)probleem zit waardoor op ??n of andere manier zwerfstroom ontstaat. Heeft er iemand tips, idee?n of ervaring met dit soort ellende. Het begint zoetjes aan vervelend te worden. :cry:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-06-2010 07:43 #836109 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Massaproblemen en lekstroom
'electonica' zul je niet veel vinden in de 340, het is vooral electra. zwerfstroom zoek ik met een lampje; die sluit je aan tussen een accupool en een accuklem. als alles correct is gaat dan het lampje branden als je een portier open doet en weer uit als je m dicht doet. gaat het lampje nu niet uit is het zaak om elke zekering stuk voor stuk los te halen net zo lang tot het lapje dooft. dooft het lampje bijvoorbeeld bij zekering 13 weet je in welk circuit je het moet zoeken. hoofdverdachten zijn natuurlijk radio's, kofferbaklichtjes en dashboardkastlichtjes. massaproblemen is weer iets heel anders, opschuren helpt en een weinig vaseline zorgt ervoor dat het ook contact blijft maken. nog even terug naar het proeflampje, neem er 1 van minder dan 5 watt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-06-2010 08:10 #836110 door V300 register
Of gewoon met een multimeter de zekeringkast doormeten.

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2010 09:26 #836116 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Massaproblemen en lekstroom
Voor de massa problemen, maak op een nieuw punt een massa aansluiting, liefst waar geen vocht kan komen aan beide zijden, en ga van die punt naar de andere massa punten zo heb je altijd een goede massa.

Wat de stroom lekkage betreft, haal een accuklem los en zet een multimeter in serie tussen de accuklem en de accupool, zet de meter op de hoogste stand van amp?res gelijkstroom [0-10] en ga verder zoals koentje opperde

Suc6 ermee

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-06-2010 11:18 #836138 door V300 register
contacten opschuren helpt vaak maar tijdelijk, omdat je bij het schuren de oppervlakte erg ruw maakt (en deze dus daarna nog veel vatbaarder is voor corrosie dan voorheen)

zoals Koen al schrijft zijn slechte contacten en lekstroom 2 los staande zaken. De manier van uitzoeken die hij beschrijft met proeflamp kun je niet zonder meer met een multimeter nabootsen. Lampje aansluiten en zekeringen trekken is vaak de snelste manier om de fout te vinden.

als het lampje blijft branden terwijl alle zekeringen eruit zijn, moet je maar weer even melden.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-06-2010 22:19 #836232 door V300 register
Kijk, dat zijn nog eens idee?n! Daar was ik als electro-noob nooit op gekomen. Ik ga er morgen gelijk mee aan de slag. :)

De grootste ergernis is het niet schakelen van de CVT doordat er g??n of te weinig spanning op het kickdown/bergversnelling circuit staat. Schoonmaken van het stekkerblok van het tachorelais en eventueel de kickdown schakelaar verhelpt het probleem doorgaans voor een paar dagen of weken maar het blijft terugkomen. Waar ik dom genoeg niet aan gedacht heb is ook de zekeringkast eens onderhanden te nemen. Daar zou best de oorzaak kunnen zitten. :hmmz:

Nog een paar vraagjes:
  • Waardoor ontstaat eigenlijk die corrosie bij massacontacten?
  • Ik zie nergens een massakabel tussen de carrosserie en het motorblok. Kijk ik er overheen of komt die massaverbinding op andere wijze tot stand?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2010 22:25 #836236 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Massaproblemen en lekstroom

Fluffball;148199 schreef : De grootste ergernis is het niet schakelen van de CVT doordat er g??n of te weinig spanning op het kickdown/bergversnelling circuit staat.

waar meet je dat? op de spoelen wil je juist geen spanning; pas als die bediend worden hoort daar spanning op te komen.

Fluffball;148199 schreef : Waardoor ontstaat eigenlijk die corrosie bij massacontacten?

koperdelen en vocht gaan nooit goed samen, zeker bij wat zoutige lucht/pekeldampen corrodeert het snel, als de corrosie tussen de contacten van de stekkers kruipt maakt dat op een gegeven moment geen contact meer, waarom het bij de massabekabeling sneller gaat komt doordat men niet de moeite heeft genomen om daar ook maar iets van te isoleren.

Fluffball;148199 schreef : Ik zie nergens een massakabel tussen de carrosserie en het motorblok. Kijk ik er overheen of komt die massaverbinding op andere wijze tot stand?

vanaf de negatieve accupool gaat hij iets naar onderen waar hij vast zit aan de accubak en vervolgens gaat hij eigenlijk direct naar het motorblok en zit vast bij de startmotor als motorblokmassa

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-06-2010 22:51 #836240 door V300 register
Hoi Anjo,

Ik meet altijd op de stekkers van de bergschakelaar. Ik maak geregeld mee dat er maar 2-6 volt op staat. Dat is kennelijk te weinig om het relais te laten functioneren. Na een rondje onder de motorkap heb ik doorgaans weer volle spanning en werkt het spul weer voor enige tijd (note: de printplaat van het relais ziet er prima uit).

Die massakabel heb ik dus mooi overheen gekeken. Ik verwachte eigenlijk zo'n gevlochten ongeisoleerde massakabel. Ik zal daar morgen ook eens naar kijken.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2010 22:54 #836241 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Massaproblemen en lekstroom
op welke draden meet je dan? ene op een van de 2 geel/groene draden en de andere naar massa?, een van die 2 geel/groene is ingaande voeding voor de schakelaar andere is de uitgang; rood/blauw is van het lampje, daar hoef je eigenlijk niet naar te kijken

bij de bergremschakelaar meet ik trouwens nooit. het is niet handig en 99% van de gevallen hoef je er nieteens te zijn.

ik begin persoonlijk altijd direct bij de emvk solenoids, dan weet je wat er gebeurt en kun je terugwerken naar de oorzaak van een evt storing

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-06-2010 16:38 #836346 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Massaproblemen en lekstroom
Als je corrosie van de contacten wil vertragen/stoppen, maak de contact vlakken schoon smeer ze in met zuurvrij vaseline en steek ze weer in elkaar, niet alleen kan er zo goed als geen vocht bijkomen, je kan ze makkelijker uit elkaar halen :y:

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC