Nat of onderhoudsvrij

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-01-2010 20:56 #629875 door V300 register
Nat of onderhoudsvrij is gemaakt door V300 register
Voor m'n gestalde Volvo heb ik even een vraagje.

Ik heb een acculader van Black&Decker.
Nu wil ik de accu laden, maar moet de keuze maken tussen nat (met autosymbooltje) of onderhoudsvrij (met boot/motor symbooltje).

Nu is het gewoon eenstandaard onderhoudsvrije accu, maar die zijn in principe toch ook nat?
Ging er vanuit dat een natte accu een navulbare accu is, dus met doppen erop.
Welke keuze moet ik maken?

Gebruiksaanwijzing is hier niet heel duidelijk over...

Hij laadt nu op als onderhoudsvrij, maar gaat dit goed?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-01-2010 20:59 #812533 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Nat of onderhoudsvrij
Denk dat het verschil hem vooral zal gaan zitten in de laadstromen, ik betwijfel of het dus kwaad kan!

Ik zou hem gewoon op auto zetten, want zoals je zegt, het is ook 'n natte batterij, maar ik ben wel niet zeker, dus...(nog niet luisteren naar mij! hehe)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-01-2010 23:34 #812549 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Nat of onderhoudsvrij
een onderhoudsvrije accu heeft een systeem waarbij de cellen afgedicht zijn.

een gewone natte accu heeft ontluchtingsgaatjes waar het door hydrolyse gesplitste water (dat is dus waterstofgas en zuurstof) langs kan ontsnappen.
daarom moet je dus ooit wel eens demiwater toevoegen, om het vloeistofpeil weer goed te krijgen.

Onderhoudsvrije accus zijn van binnen nagenoeg hetzelfde, er zit dus in zowel normale als in onderhoudsvrije accu's gewoon accuzuur en loodplaten.

Er zijn wel speciale types accu's die g??n klotsende vloeistof erin hebben, daarbij zit het accuzuur in een gel. De cellen van zulke accus zijn meestal opgerold in spiraalvorm. (voorbeelden zijn de Spiral Cell accu's van Optima) maar dat gaat dus veel verder dan alleen 'onderhoudsvrij'

De vraag op welke stand je de lader moet gebruiken, hangt in dit geval denk ik ook meer van de lader af dan van de accu.

Als de onderhoudsvrije stand een 'druppel' laadmodus is (lage laadstroom en spanning, zodat de accu op peil gehouden wordt zonder gevaar op droogkoken) is het perfect om je accu mee in de winter te laten overleven.

Het lijkt me dat de 'auto' stand van die lader een snellaadfunctie is, waarbij de accu met een stevige snelheid volgepompt wordt. (nachtje laden leeg->vol)
Dat is een stand waarop je de accu na een maand zeker kapot hebt :)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC