USB voedingsaansluiting maken
- V300 register
- Verbannen
- 

In mijn auto gebruik ik vaak navigatie en maak ik ook graag gebruik van mijn iPod FM zender, allebei met 12V aansluiting waarvoor ik maar 1 contact heb. Nu zit er rechts naast het asbakje op het dashboard een mooie plaats voor een extra aansluiting. Het lijkt mij erg handig om daar 1 of 2 USB aansluitingen te maken. Mijn navigatie werkt met USB en het is ook handig voor het opladen van een telefoon of iPod.
Nu heb ik wat gezocht, maar niet iemand gevonden die hetzelfde heeft gedaan. Wel kwam ik op de volgende schakeling:
www.tkk.fi/Misc/Electronics/circuits/psu_5v.html
Door middel van een 7805 omvormer en een simpele schakeling kan het 12V signaal omgezet worden in een degelijk 5V signaal. Echter van auto elektronica heb ik niet superveel verstand dus daarom vraag ik voor de zekerheid om hulp. Kan ik het 12V signaal gewoon parallel schakelen vanaf de bestaande sigarettenaansteker? En moet ik dan nog een zekering vervangen zodat die er niet uit knalt als ik drie apparaten tegelijk gebruik? Is het sowieso wel een verstandig idee? Alvast bedankt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
- 

- V300 register
- Verbannen
- 

www.allekabels.nl/USB-in-de-Auto-12V/172...ITTER-12V-+-USB.html
niet ingewikkeld en niet duur...:yesyes:
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
- 

michielrutjes;129529 schreef :
........Echter van auto elektronica heb ik niet superveel verstand dus daarom vraag ik voor de zekerheid om hulp. Kan ik het 12V signaal gewoon parallel schakelen vanaf de bestaande sigarettenaansteker? En moet ik dan nog een zekering vervangen zodat die er niet uit knalt als ik drie apparaten tegelijk gebruik? Is het sowieso wel een verstandig idee? Alvast bedankt!
Dat kan, en een zekering vervangen kan maar hoeft niet, wel zou ik twee van die schakelingen maken voor elk USB stekker
- V300 register
- Verbannen
- 

- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
- 

Ovlov 3.6L;129555 schreef : In principe zou je zelfs de voeding van het klokje oid kunnen gebruiken. Hoeveel gaat er nu maximaal over USB? 1 Ampere, da's niet zo veel......
Dat haalt het niet, ik denk iets in de 4-500 mA bereik max
- V300 register
- Verbannen
- 

- V300 register
- Verbannen
- 

racousho;129545 schreef : neem je deze:
www.allekabels.nl/USB-in-de-Auto-12V/172...ITTER-12V-+-USB.html
niet ingewikkeld en niet duur...:yesyes:
Maar ook niet mooi en ook niet handig (overal kabels, kan ik geen usb apparaat aan hangen). Het hoeft van mij niet makkelijk, vind het juist grappig om zelf zoiets mooi in te bouwen.
Ik denk dat ik er wel uitkom

- V300 register
- Verbannen
- 

het printje uit de 3 x 12V + 1x 1000mA USB is wel handig, daar kun je gewoon 2 poorten op aansluiten.
ik heb hier nog ergens een 12V -> USB voedings adaptertje liggen, kostte inclusief kabels en een netvoeding voor USB ongeveer 10 euro. heb hem helaas niet 'over'
 maar is dus niet moeilijk te vinden. 1 of 2 van die dingen kopen, USB poorten uit een oude computerkast slopen (vooral die 'brackets' met kabels eraan aan de achterkant moet je hebben)
 maar is dus niet moeilijk te vinden. 1 of 2 van die dingen kopen, USB poorten uit een oude computerkast slopen (vooral die 'brackets' met kabels eraan aan de achterkant moet je hebben)alles aan mekaar knopen, inbouwen, isoleren, klaar.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-