probleem met zekeringkast/stekker
- Tim Schoutrop
- Nieuw lid
- 

Minder
        Meer

16-12-2009 21:14                #629802
        door Tim  Schoutrop

probleem met zekeringkast/stekker is gemaakt door Tim  Schoutrop            

Zoals op de foto's te zien is, is de bruine stekker op de achterzijde van de zekeringkast beschadigd/verbrand.Dit is pinnetje 58 op de zekeringkast en pin 3 op de bruine stekker. Je kunt ook zien dat de kabel door warmte van geel naar bruin/zwart is gekleurd.
Kan iemand mij vertellen waar de pinnummers op de zekeringkast/stekker voor staan, dan kan ik gaan kijken/zoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren.
Mij lijkt het wel verstandig om de zekeringenkast + stekker te vervangen (heeft iemand nog zoiets liggen)
Het is trouwens een 340 Vario uit 90.

Kan iemand mij vertellen waar de pinnummers op de zekeringkast/stekker voor staan, dan kan ik gaan kijken/zoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren.
Mij lijkt het wel verstandig om de zekeringenkast + stekker te vervangen (heeft iemand nog zoiets liggen)
Het is trouwens een 340 Vario uit 90.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
- 

Minder
        Meer

16-12-2009 21:19                #809776
        door Anjo van den Akker

Beantwoord door Anjo van den Akker in topic probleem met zekeringkast/stekker            

Hoi Tim,
dit is het bekende foutje in de elektrische schema's waarbij deze pin domweg overbelast wordt en gaat gloeien
zekeringenkast vervangen is idd een aanrader; zeker als de connector in de zekeringenkast van z'n plaats gekomen is (als je wel eens zo'n kast open gesloopt hebt; weet je direct waarom!)
    dit is het bekende foutje in de elektrische schema's waarbij deze pin domweg overbelast wordt en gaat gloeien
zekeringenkast vervangen is idd een aanrader; zeker als de connector in de zekeringenkast van z'n plaats gekomen is (als je wel eens zo'n kast open gesloopt hebt; weet je direct waarom!)
- Wouter Borsje
- 

- Premium lid
- 

Minder
        Meer

16-12-2009 21:21                #809777
        door Wouter Borsje

Beantwoord door Wouter Borsje in topic probleem met zekeringkast/stekker            

Vervelend zeg, is dit niet het hier wel bekende "teveel stroom door ??n aansluiting" verhaal?
Hopelijk vind je snel een nieuwe stekker of een andere oplossing.
EDIT: Anjo was me net iets voor
Gr; Wouter.
    Hopelijk vind je snel een nieuwe stekker of een andere oplossing.
EDIT: Anjo was me net iets voor

Gr; Wouter.
- Laurens Post
- Nieuw lid
- 

Minder
        Meer

16-12-2009 22:49                #809787
        door Laurens  Post

Beantwoord door Laurens  Post in topic probleem met zekeringkast/stekker            

Moet je me pb-en, heb wel een zekeringkast en stekker liggen.    
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
- 

Minder
        Meer

16-12-2009 23:37                #809788
        door Anjo van den Akker

Beantwoord door Anjo van den Akker in topic probleem met zekeringkast/stekker            

zo, hou je vast; ik ben er even wat dieper in gedoken:
vanuit zekeringenkast komt draad D48, dit is de 30 aansluiting van het contactslot (voeding voor het contact) bij contact in positie 1 (contact aan) gaat draad 15 (wit/groen) naar de 85 aansluiting van een relais; dit relais zit aan de stuurkolom
dit relais schakelt de bewuste connector D58 vanuit de zekeringenkast naar connector D50 in de zekeringenkast naar een 15+ eiland welke zekeringen 7, 8, 9 en 10 voedt.
kortgezegd; een constante voeding komt uit D50, gaat via een relais als een geschakelde voeding terug de zekeringenkast in via D58, in de zekeringenkast is D58 verbonden met de voedings zijden van zekeringen 7,8,9 en 10.
wat zit er op die zekeringen:
7; 8A richtingaanwijzers
8; 8A (CVT) tachorelais en ontkoppel servo
9; 8A meters en waarschuwings lampjes in het dashboard, 0-stand koplampwisser motoren, afsluiter (D16), elektrische ramen***
10 stoelverwarming, achteruitrijlampen, elektrische stationairsproeier, (cvt) versnellingspook verlichting en startonderbrekings relais.
*** bij elektrische ramen is zekering 9 25A
stekkers + benaming zekeringenkast;
zekering 7: B27, E70, D50
zekering 8: C41, C42, A3
zekering 9: E72, B30, D49
zekering 10: B29, E 73, A2
wat houden die codes in; dit zijn de stekkers van de zekeringenkast.
stekkers A B en C zitten in de motorruimte, D E en F aan de dashboard zijde
A pen 1-15 is de zwarte stekker
B pen 16-30 is de witte stekker
C pen 31-45 is de bruine stekker
D pen 46-60 is de bruine stekker
E pen 61-75 is de witte stekker
F pen 76-90 is de zwarte stekker
dan is er nog de witte G stekker 1-18; deze hangt aan de binnenzijde los van de zekeringenkast.
ik ben net even zo brutaal geweest om even Cryowim's topic spanningverlies erbij te pakken en ik zie dat er -wel een gele draad- maar een andere; aan de andere zijde van deze bruine stekker uitgefikt is. aangezien het elke keer om 4mm2 connectoren gaat heb ik er wel een theorie over; dit komt door het onder spanning liggen van de individuele kabels wat ik zelf reeds bij verschillende auto's gemerkt heb. de bundels zijn heerlijk getaped op nog geen 10 cm vanaf de stekker; deze bundel licht echter in een bocht naar de stekker toe zodat er afhankelijk van hoe de bundel ligt, spanning op bepaalde connectoren en de stekker komt en deze na verloop van tijd aan metaalmoeheid onderhevig zijn; het contactoppervlak van de connector op de pin van de zekeringenkast wordt kleiner en de connector wordt hierdoor warmer en warmer...
de eerste "oplossing" die ik kan bedenken is dus om die tape weg te halen en de connectoren/draden en de stekker spanningsvrij te monteren; als tweede al deze connectoren te vervangen; is een AMP onderdeel en is dus nog volop te krijgen, al is het op de juiste manier en met de juiste tang aanzetten van deze connectoren net zo belangrijk als het juiste type connector.
    vanuit zekeringenkast komt draad D48, dit is de 30 aansluiting van het contactslot (voeding voor het contact) bij contact in positie 1 (contact aan) gaat draad 15 (wit/groen) naar de 85 aansluiting van een relais; dit relais zit aan de stuurkolom
dit relais schakelt de bewuste connector D58 vanuit de zekeringenkast naar connector D50 in de zekeringenkast naar een 15+ eiland welke zekeringen 7, 8, 9 en 10 voedt.
kortgezegd; een constante voeding komt uit D50, gaat via een relais als een geschakelde voeding terug de zekeringenkast in via D58, in de zekeringenkast is D58 verbonden met de voedings zijden van zekeringen 7,8,9 en 10.
wat zit er op die zekeringen:
7; 8A richtingaanwijzers
8; 8A (CVT) tachorelais en ontkoppel servo
9; 8A meters en waarschuwings lampjes in het dashboard, 0-stand koplampwisser motoren, afsluiter (D16), elektrische ramen***
10 stoelverwarming, achteruitrijlampen, elektrische stationairsproeier, (cvt) versnellingspook verlichting en startonderbrekings relais.
*** bij elektrische ramen is zekering 9 25A
stekkers + benaming zekeringenkast;
zekering 7: B27, E70, D50
zekering 8: C41, C42, A3
zekering 9: E72, B30, D49
zekering 10: B29, E 73, A2
wat houden die codes in; dit zijn de stekkers van de zekeringenkast.
stekkers A B en C zitten in de motorruimte, D E en F aan de dashboard zijde
A pen 1-15 is de zwarte stekker
B pen 16-30 is de witte stekker
C pen 31-45 is de bruine stekker
D pen 46-60 is de bruine stekker
E pen 61-75 is de witte stekker
F pen 76-90 is de zwarte stekker
dan is er nog de witte G stekker 1-18; deze hangt aan de binnenzijde los van de zekeringenkast.
ik ben net even zo brutaal geweest om even Cryowim's topic spanningverlies erbij te pakken en ik zie dat er -wel een gele draad- maar een andere; aan de andere zijde van deze bruine stekker uitgefikt is. aangezien het elke keer om 4mm2 connectoren gaat heb ik er wel een theorie over; dit komt door het onder spanning liggen van de individuele kabels wat ik zelf reeds bij verschillende auto's gemerkt heb. de bundels zijn heerlijk getaped op nog geen 10 cm vanaf de stekker; deze bundel licht echter in een bocht naar de stekker toe zodat er afhankelijk van hoe de bundel ligt, spanning op bepaalde connectoren en de stekker komt en deze na verloop van tijd aan metaalmoeheid onderhevig zijn; het contactoppervlak van de connector op de pin van de zekeringenkast wordt kleiner en de connector wordt hierdoor warmer en warmer...
de eerste "oplossing" die ik kan bedenken is dus om die tape weg te halen en de connectoren/draden en de stekker spanningsvrij te monteren; als tweede al deze connectoren te vervangen; is een AMP onderdeel en is dus nog volop te krijgen, al is het op de juiste manier en met de juiste tang aanzetten van deze connectoren net zo belangrijk als het juiste type connector.
- Tim Schoutrop
- Nieuw lid
- 

Minder
        Meer

17-12-2009 10:39                #809804
        door Tim  Schoutrop

Beantwoord door Tim  Schoutrop in topic probleem met zekeringkast/stekker            

Bedankt voor de nuttige info, nu kan ik weer aan de slag. 

Moderators: Mark Smeets