Fuel cutt-off kast

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-08-2009 11:05 #629432 door V300 register
Fuel cutt-off kast is gemaakt door V300 register
Kwam dit tegen en wil daar iets meer over weten.

In welke types werd dat ingebouwd:S.
Kan me voorstellen dat het modellen zijn met n electrische brandstofpomp en dus waarschijnlijk ook injectie.

In mijn 55 racer heb iets dergelijks moeten maken omdat we daar ook naar een electrische brandstofpomp zijn over gestapt.
Daar hebben we een systeem dat de brandstofpomp uitschakeld zo gauw de oliedruk wegvalt.Is onbedoeld n dubbele beveiliging.Als tydens het rijden de oliedruk weg zou vallen,schakeld de pomp dus ook uit.
Het enige nadeel is dat je bij het starten n bypass moet gebruiken omdat anders de pomp niet loopt.

Ik neem aan dat de Volvo kast schakelt via de ontsteking hetgeen n stuk praktischer is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
30-08-2009 12:12 #795633 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Fuel cutt-off kast
Toevallig dat ik laatste iets daarover had gelezen in de modelontwikkeling:
www.volvo300club.nl/berichten.php?conten...keling&menu=volvo300

vanaf 1985 kregen alle 1.4 en 2.0 versies dit systeem:
'De 1.4 en 2.0 liter motoren zijn nu voorzien van een automatische afsluiter die, afhankelijk van het toerental, de brandstoftoevoer afsluit zodra het gaspedaal wordt losgelaten. Dit levert een kleine maar merkbare vermindering van het brandstofgebruik op.'

(laatste punt onder het jaar 1985 ;) )

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2009 13:40 #795636 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Fuel cutt-off kast
bart, dit systeem is helaas anders als wat jij bedoeld.

v0lv0freak;118584 schreef : vanaf 1985 kregen alle 1.4 en 2.0 versies dit systeem


dat is per definitie al onjuist, niet alle versies zijn uitgerust met dit systeem..

hoe hij bij de 360 werkt weet ik niet, hij kan toegepast worden op een b200k, of hij ook toegepast kan worden op een b200e durf ik niet te zeggen.

bij de b14 zit er een zwarte draad in dezelfde bundel als van de stationairsproeier; deze zit aangesloten op een contactje dat massa maakt zodra er geen gas gegeven wordt.
daarnaast komt er vanuit de renix een draad naar het fuel cutoff kastje dat voeding heeft zodra het toerental boven de 1800 komt (bij de b14)
deze 2 signalen zijn de voorwaarden waarop het fuel-cutoff kastje de voeding voor de stationairsproeier zal afsluiten. simpel gezegd, als het gas los is en je toerental boven de 1800 toeren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-08-2009 14:18 #795637 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Fuel cutt-off kast
Heel verhelderend,dank voor de snelle reactie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2009 17:07 #795641 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Fuel cutt-off kast
zo'n beveiliging op oliedruk zoals je op je 55 hebt werkt op een carburateurmotor trouwens niet omdat er nog brandstof in je vlotterkamer zit waar de motor op blijft lopen.

een nogal uitgebreide beveiliging heb ik geconstrueerd op de 340 turbo maar je zou het nog ietsje simpeler kunnen doen als wat ik gedaan heb:

de voeding voor de renix en brandstofpomp schakel je met een relais; als de oliedruk wegvalt komt er via het circuit van het oliedruklampje een signaal wat het relais van de ontsteking schakelt en waardoor de motor direct uitvalt; ditzelfde signaal zorgt ervoor dat het andere relais van de brandstofpomp schakelt zodat de brandstoftoevoer stopt.

je kunt hiermee alleen nog wel in principe onmogelijk starten; simpele oplossing. tijdrelais van 8sec in de draad vanaf het oliedruklampje; op het moment dat je het contact aan zet begint de tijd te lopen en heb je de kans om te starten; op het moment dat de motor loopt of het relais aan de 8 seconden komt schakelt dit relais de draad vanaf het oliedruklampje weer door naar het relais van de brandstofpomp en ontsteking waardoor de beveiliging weer werkt
n?g simpeler is om ipv dat relais een doodnormale schakelaar te monteren; maar dan moet je wel steeds zelf in de gaten houden of je beveiliging aanstaat:).


kan wel, was in de war met een mercedes om906la turbodiezel:D; deze beveiliging is zelfs optimaal omdat hij pas een vonk + brandstof gaat geven op het moment dat er olie in het blok rondgepompt wordt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
30-08-2009 17:08 #795642 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Fuel cutt-off kast

AvdAkker;118588 schreef : dat is per definitie al onjuist, niet alle versies zijn uitgerust met dit systeem..


Dan is onze eigen site dus fout. ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2009 17:09 #795643 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Fuel cutt-off kast

v0lv0freak;118594 schreef : Dan is onze eigen site dus fout. ;)

dat bedoelde ik ook:D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-09-2009 13:09 #795783 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Fuel cutt-off kast
Heeft iemand wellicht een fotootje van dat fuel cut-off kastje? Ik heb namelijk geen idee hoe dat ding er uitziet. Dan kan ik er op de sloop eens een meenemen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-09-2009 20:53 #795918 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Fuel cutt-off kast
Mijn uitleg was mischien iets te kort door de bocht.

Die schakeling met de contact schakelaar zit er uiteraard ook in.
Proefondervindelijk kan ik je nog wel zeggen dat de motor heel snel stil valt als de brandstofpomp uitschakeld.En de vlotterkamer is dan echt nog niet leeg hoor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD