Startprobleem (volgens mij wel bekend)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-06-2009 11:19 #629053 door V300 register
Startprobleem (volgens mij wel bekend) is gemaakt door V300 register
Goedemorgen,

Ik had een paar maanden geleden een startprobleem: na omdraaien sleutel deed de auto niks, alleen een 'tikje' vanonder het stuur, maar verder niks. Binnenverlichting/ lampen werken wel. Accu is 100% (nagemeten).

Heb de auto laten repareren, maar na twee weken weer hetzelfde. Weer, bij een andere garage laten repareren en nu al de volgende dag weer het zelfde.

Is dit het bekende probleem met de aansluiting/ bekabeling bij de zekeringkast en hoe kan ik dit zsm, het liefst zelf, oplossen? Sta nu in Nijmegen op een betaalde parkeerplek, wordt anders een beetje duur :woei:

Er zit overigens al een nieuwe startmotor in.

Zie jullie tips graag tegemoet!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-06-2009 11:28 #779595 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startprobleem (volgens mij wel bekend)
Check de bedrading naar de startmotor even (massa, geen/slecht contact etc)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-06-2009 11:31 #779596 door V300 register
Niels: dat is 100% in orde.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2009 11:39 #779597 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Startprobleem (volgens mij wel bekend)
prik in de blauw/gele draad naar de startmotor en kijk of je spanning in de draad zelf krijgt bij sleutel in startstand. wel spanning, herhaal de meting maar nu op het contactje van de startmotor.

als dat een keer los geweest is, komt het wel eens voor dat je beter af bent als je het connectortje even vernieuwd.

als de startmotor ook daadwerkelijk klik zegt dan zit het probleem niet in de aansturing en zal er gewoon 12v op de blauw/gele draad staan, dan zit het probleem in de elektrische aansturing van de startmotor, de dikke rode draad en een goede/deugdelijke massa op de motor.

accupolen schoonmaken wil ook helpen.

de startmotor is dus al vervangen, heb je ook al een andere accu geprobeerd?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-06-2009 11:43 #779598 door V300 register
Het is niet zo dat de startmotor 'klik' zegt, maar dat is een kleine relaisklik (denk ik) die onder het stuur vandaan lijkt te komen als ik de sleutel omdraai. Dat is het enige wat 'ie doet.

Nu is het heel vreemd, maar toen ik een keer onder het dashboardkastje sloeg, sloeg de auto wel aan. Maar dat werkt nu helaas niet meer.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2009 11:47 #779599 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Startprobleem (volgens mij wel bekend)
bingo!

BenBen;107046 schreef : Nu is het heel vreemd, maar toen ik een keer onder het dashboardkastje sloeg, sloeg de auto wel aan. Maar dat werkt nu helaas niet meer.

aan de onderzijde van het dashboard zit de kabelboom vastgetyript!

de kabelboom gaat hiervandaan naar de zekeringenkast. haal de zwarte afdekplaat aan deze zijde onder het dashboard los, haal de witte, bruine en zwarte stekker uit de zekeringenkast en controleer de bedrading uitvoerig op bruine/zwarte plekken. kijk ook naar de onderzijde van de zekeringenkast of er toevallig brandsporen aanwezig zijn.

zit het enkel in de stekker, connector vernieuwen (kun je mij even voor pben ik heb ze liggen) zie je brandsporen in/aan de zekeringenkast> zekeringenkast vernieuwen!!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-06-2009 11:49 #779600 door V300 register
Ga ik nu doen! bedankt!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-06-2009 12:03 #779601 door V300 register
Nou, ik ben niet eens gekomen tot het nakijken vd brandsporen. Heb de kabels aangedrukt en toen dacht ik: ik draai de sleutel eens om... en hij deed het opeens. Nu hou ik het even zo... en rij morgen rustig naar een garage, waar mensen met meer verstand dan ik er van heb er even naar kunnen kijken.

In ieder geval bedankt maar weer!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-06-2009 12:24 #779605 door V300 register
ben nu alleen een beetje bang dat dat het de hele tijd al was..... heb er ondertussen 600 euro (startmotor, reparatie1, reparatie2 en gereedschap) aan uitgegeven......

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2009 13:06 #779608 door Anjo van den Akker
daarom snap ik niet dat garages niet eerst even fatsoenlijk aan het meten gaan voor ze lukraak onderdelen gaan vervangen:D

stekkers nakijken op brandsporen is alsnog bijzonder aan te raden! let wel als bepaalde stekkers sluiting/slecht contact/vonken maken bij de zekeringenkast vergroot dat de kans op brandgevaar aanzienlijk!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC