Motor elektrisch raam weigert

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-04-2009 21:23 #628884 door V300 register
Motor elektrisch raam weigert is gemaakt door V300 register
Bij de 340 werkt het elektrische raam aan bestuurderszijde niet, of alleen na veel aanmoediging. Ik vermoed dat het motortje na 18 jaar dienst de geest heeft gegeven. Inmiddels ben ik erachter gekomen waar dat kreng zit (heb het deurpaneel al losgehad) en tadaa, het is een cilindervormig geval met daarop 'Bosch-Brose' en een serienummer.

Maar nu de vragen.

1. Kan ik het motortje zo verwijderen, of kom ik dan in de knoei met het raammechanisme?
2a. Is het motortje te reviseren, en zo ja, hoe?
2b. Uit welke auto's, anders dan een 340, kan ik een gelijkwaardig motortje slopen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2009 21:27 #770456 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Motor elektrisch raam weigert
hang even een multimeter aan de zwarte en rode draad, en kijk eff met een voltmeting of je wel spanning krijgt tijdens het omhoog/omlaag bedienen, straks zit de schakelaar gewoon los oid:+

motor is een geheel met het mechanisme dmv 3 boutjes, waar je zonder het complete mechanisme te demonteren absoluut niet bij kan

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-04-2009 21:30 #770457 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motor elektrisch raam weigert
Hm.
1. Het motortje is zo te verwijderen, alleen gaat waarschijnlijk je raam naar beneden sodemieteren. Daarbij is het verrotte lastig om het motortje los te halen met het mechanisme nog in de auto (been there...)
2a. Je zou kunnen proberen wat er gebeurt als je wat vet in het motortje laat lopen, er zitten twee dopjes bovenop waar door heen je dat zou kunnen doen. Reviseren? Succes... (been there...)
2b. Ik heb indertijd gewoon het oude motortje meegenomen en ben op goed geluk deurpanelen los gaan trekken. Van belang is dat het een bosch motor is, dat hij er sprekend op lijkt en dat de wormvertanding dezelfde kant op, even grof en even lang is als het origineel.
Jammer genoeg was de vervanger nog gaarder dan het origineel.

Pin me er niet op vast, misschien heb ik er nog eentje.

[edit n.a.v. Anjo's post]
Als je gaat meten, meet dan over de aansluitingen in de deur, en meet met de motor er aan en met de motor losgekoppeld. Heb je als het losgekoppeld is wel genoeg spanning maar met de motor er aan maar iets van 7V ofzo --> motor kassiewijle, of het mechaniek loopt zo stroef dat de motor hem niet rond krijgt.

De manier van demonteren die Anjo zegt is ??n manier, de andere manier is het motortje zelf lostrekken van zijn mechaniekje. Dat zijn twee (slecht bereikbare) torx schroefjes, maar met alleen dat motortje maak je meer kans op een vervanger uit een andere auto dan met het mechaniekje er aan vast.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-04-2009 21:40 #770458 door V300 register
Ik heb net even gekeken: ik heb er inderdaad nog ??n, met mechaniek. Das eigenlijk mijn eigen reservemotor...

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2009 21:51 #770462 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Motor elektrisch raam weigert
ohja idd, via die torx boutjes is n?t eff wat makkelijker als het complete mechanisme uitbouwen:+

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-04-2009 22:00 #770464 door V300 register
idd, hoewel het lood om oud ijzer is... Blijft allebei een ongelofelijk geklooi, en bij een 4/5 deurs krijg je de motor niet eens er uit zonder het hele mechaniek er uit te peuteren. Bij een 3-deurs lukt dat n?t wel ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-04-2009 23:22 #770481 door V300 register
Morgenavond maar eens een multimeter aanschaffen manne :)

Klinkt als een hoop geklooi voor zoiets stoms. Maarja de keurmeester wil deze zomer dat 't werkt en ik wil geen raamslinger...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-04-2009 23:26 #770484 door V300 register
Het is ook een hoop geklooi, maar daar moet ik bij zeggen dat als je gewoon woest schroefjes gaat losdraaien (ipv nadenken of je ze ook wel weer vast krijgt) het zo gepiept is.
Anders eventueel tijdelijk een slingertje er in zetten, dan kan je het hele mechaniek op je dooie akkertje op het balkon nalopen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-04-2009 02:02 #770500 door V300 register
als het niet in keer 'over en niet meer sluiten' was, maar een historie van steeds langzamer op- en neer bewegen had, is het motortje met een goede interne reinigingsbeurt waarschijnlijk weer goed werkend te krijgen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-04-2009 09:16 #770505 door V300 register
Neem ook de raamgeleiding mee. Wat ook niet geheel ondenkbaar is is dat de weerstand van het raam zo groot is geworden door het vuil dat de motor niet meer wil.
Je slaat jezelf voor de kop als, na al het schroefwerk, dat het probleem bleek te zijn. (en bij een verse of schone/gereviseerde motor wil je dat ook gesmeerd hebben, dus gewoon doen)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC