Temperatuurmeter kapot?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-03-2008 18:09 #627158 door V300 register
Temperatuurmeter kapot? is gemaakt door V300 register
Even de situatie uitleggen:

Ik heb de "dikke" plus kabel die oorspronkelijk naar de variopook liep gebruikt voor m'n electrische brandstofpomp. Ik heb geen grotere zekering gezet in de zekeringkast. (iets wat ik vooraf misschien wel had moeten doen, maar je moet wat als je in ??n weekend een turbo-ombouw wilt doen)

Dit ging opzich best lang goed, tot halverwege de donderdagochtend. De zekering sprong (10 geloof ik, linksbovenaan) en de temperatuurmeter liep gelijk helemaal op naar maximaal warm. De motor was gewoon op normale temperatuur.

Ik heb de 8A zekering vervangen door 16A. De benzinepomp werkte weer, maar de temperatuurmeter blijft op koud staan, of gaat soms naar een kwart. Ik weet 100% zeker dat de motor gewoon op temperatuur was op dat moment. (fan aan- en uitslaan).

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Is de temperatuurmeter stuk, of is er iets anders aan de hand. Vooral het feit dat de temperatuurmeter naar maximaal warm ging bij het springen van de zekering vind ik vreemd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2008 19:39 #702326 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Temperatuurmeter kapot?
Lijkt me dat je voor de temp.meter nog een extra (zwevende) zekering van 8A had moeten monteren. Ik denk dat ie niet helemaal koosjes is of werkt.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2008 21:27 #702334 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Temperatuurmeter kapot?
Zit er niet ergens een sensor van de temperatuurmeter? Als dat wel zo is, zou je die misschien kunnen testen op de een of andere manier. Hou er een aansteker bij ofzo en kijk of de meter wat aangeeft.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-03-2008 23:34 #702347 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Temperatuurmeter kapot?
is die temperatuursensor 2-draads of met een enkele draad en massa via het blok?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2008 17:41 #702369 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Temperatuurmeter kapot?
bij het doorbranden van een zekering nooooooit zomaar de amperage waarde van je zekering verhogen, die kleine zekering zit er niet voor niets. aangezien die elektrische brandstofpomp een niet bestaand circuit is, is misschien de beste oplossing om hiervoor een nieuw kabelboompje aan te leggen en de rest weer origineel maken. dat die meter naar rechts schoot vlak voor het doorbranden van de zekering, waarschijnlijk de bedrading warm geworden en daardoor de weerstand voor die sensor veranderd en hierdoor de uitslag op je meter, wel raar dat hij nou wel andere waarden aan gaat geven, misschien de meter al naar zn grootje, anders de bedrading.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-03-2008 18:23 #702370 door V300 register
Enne wat dacht je van die warmte van die turbo bij de bedrading.........ik zou de boel eens grondig controleren......straks fikt de waggie af.........:crazy1:

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2008 18:44 #702372 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Temperatuurmeter kapot?

Ovlov 3.6L;49386 schreef : Enne wat dacht je van die warmte van die turbo bij de bedrading.........ik zou de boel eens grondig controleren......straks fikt de waggie af.........:crazy1:

en om dat te voorkomen een hitteschildje plaatsen:)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-03-2008 00:24 #702415 door V300 register

antiekeradio;49360 schreef : is die temperatuursensor 2-draads of met een enkele draad en massa via het blok?

een korte check van de draadboom heeft mij deze middag overtuigd; deze zit door en door aan elkaar gesmolten.

de sensordraad van de temperatuurmeter is in contact gekomen met de plusdraad naar console; hierdoor sluiting naar massa via sensor (die zal ook wel kapot zijn inmiddels)

als je dan de zekering vervangt komt er zowel vanaf de meter als vanaf de zekeringkast 12 volt, aangezien het spanningsverschil over de meter dan 0 volt wordt, gaat die niks meer aanwijzen!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-03-2008 00:31 #702418 door V300 register

antiekeradio;49434 schreef : een korte check van de draadboom heeft mij deze middag overtuigd; deze zit door en door aan elkaar gesmolten.

de sensordraad van de temperatuurmeter is in contact gekomen met de plusdraad naar console; hierdoor sluiting naar massa via sensor (die zal ook wel kapot zijn inmiddels)

als je dan de zekering vervangt komt er zowel vanaf de meter als vanaf de zekeringkast 12 volt, aangezien het spanningsverschil over de meter dan 0 volt wordt, gaat die niks meer aanwijzen!

Dat zou weleens kunnen kloppen. Frits gaf zelf al aan dat de kabelboom er wel mee geleden heeft, met die warmte. Wat jij zegt, wouter, zou dus eens goed kunnen kloppen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-03-2008 16:41 #703223 door V300 register
Ik ga het zo aanpakken.

Nieuwe temperatuurmeter aansluiten> checken of die werkt. Zo ja meter vervangen.

Werkt die niet> nieuwe bedrading leggen/ repareren.

Verder kan er geen reden zijn dat hij het niet goed doet. Ik ga het gesmolten stuk kabelboom opnieuw intapen. Bovendien komen er hitteschildjes voor de startmotor en kabelboom. Dan hebben we weer een stukje turbo ombouw probleem opgelost.

Van het weekend weer wat te doen.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC