Centrale deurvergrendeling
- Ted Bogers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-01-2008 12:55 #626985
door Ted Bogers
Centrale deurvergrendeling is gemaakt door Ted Bogers
Beste medeleden,
Even een paar vragen over de werking van een centrale deurvergrendeling:
Eerst een paar dingen die ik zelf heb uitgevogeld, als ik het mis heb graag commentaar:
De motor in het chauffeursportier stuurt de andere portieren aan.
Hij krijgt via een rose en bruine draad constante stroom.
De gele en groene uitgaande draden moeten de andere portieren aansturen.
Ik vermoed dat met het op en neer gaan van de hoofdmotor de + en de - naar de andere portieren wordt omgedraaid?
Onder het dashbord zitten 2 stekkers.
1 om de draad naar het hoofdportier los te koppelen en 1 om vanaf deze stekker de draden naar de andere portieren los te koppelen.
Als ik op deze laatste stekker stroom zet moeten de overige portieren toch reageren (Gebeurt niets)
Het is wel zo dat de centrale vergrendeling al heel lang niet meer werkte.
Vorige eigenaar wist niet eens dat hij er in zat.
Bij de automaterialenzaak is wel een universele motor te koop voor het hoofdportier met 5 draden.
Maten van bevestiging kloppen allemaal redelijk.
Heeft er iemand misschien ook ervaring met het inbouwen van een universele cv en is het misschien beter het hele systeem te vernieuwen?
Graag commentaar en tips,
Groeten,
Ted Bogers
Dordrecht
Even een paar vragen over de werking van een centrale deurvergrendeling:
Eerst een paar dingen die ik zelf heb uitgevogeld, als ik het mis heb graag commentaar:
De motor in het chauffeursportier stuurt de andere portieren aan.
Hij krijgt via een rose en bruine draad constante stroom.
De gele en groene uitgaande draden moeten de andere portieren aansturen.
Ik vermoed dat met het op en neer gaan van de hoofdmotor de + en de - naar de andere portieren wordt omgedraaid?
Onder het dashbord zitten 2 stekkers.
1 om de draad naar het hoofdportier los te koppelen en 1 om vanaf deze stekker de draden naar de andere portieren los te koppelen.
Als ik op deze laatste stekker stroom zet moeten de overige portieren toch reageren (Gebeurt niets)
Het is wel zo dat de centrale vergrendeling al heel lang niet meer werkte.
Vorige eigenaar wist niet eens dat hij er in zat.
Bij de automaterialenzaak is wel een universele motor te koop voor het hoofdportier met 5 draden.
Maten van bevestiging kloppen allemaal redelijk.
Heeft er iemand misschien ook ervaring met het inbouwen van een universele cv en is het misschien beter het hele systeem te vernieuwen?
Graag commentaar en tips,
Groeten,
Ted Bogers
Dordrecht
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
31-01-2008 13:06 #696841
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Centrale deurvergrendeling
In principe geeft de hoofdmotor (die overigens geen motor is...) alleen een signaaltje, als in een puls van een seconde ofzo, naar de andere portieren. Open vs dicht is polariteit omdraaien.
Als dat niet werkt kan je wellicht proberen de motoren en de zender (hoofdmotor...) te reviseren, het kan gewoon wat vuiligheid zijn waardoor de motortjes minder/geen contakt of bewegingsruimte meer hebben. Schijnt al een keer gedaan te zijn door iemand dacht ik, zoek er anders even op.
Succes!
Als dat niet werkt kan je wellicht proberen de motoren en de zender (hoofdmotor...) te reviseren, het kan gewoon wat vuiligheid zijn waardoor de motortjes minder/geen contakt of bewegingsruimte meer hebben. Schijnt al een keer gedaan te zijn door iemand dacht ik, zoek er anders even op.
Succes!
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
31-01-2008 13:59 #696849
door V300 register
om de 'slave' units aan te sturen moet je wel beide draden aansluiten, dus de ene draad naar 0 en de andere 12 volt geven.
en de draden omdraaien voor de andere kant op.
als het met een externe spanning + massa op de draden niet werkt, wil dat zeggen dat er ofwel iets in de bedrading niet goed zit, danwel, dat alle 3 de slave motortjes kapot zijn.
Uit een citro?n BX kun je exact dezelfde motortjes halen.
overigens zou ik persoonlijk liever een 4e 'slave' motortje in de bestuurdersportier zetten, en de aansturing via een afstandsbediening doen, maar dat is extra/wijzigen van het systeem. met BX onderdelen kun je het oude gewoon in orde krijgen.
en de draden omdraaien voor de andere kant op.
als het met een externe spanning + massa op de draden niet werkt, wil dat zeggen dat er ofwel iets in de bedrading niet goed zit, danwel, dat alle 3 de slave motortjes kapot zijn.
Uit een citro?n BX kun je exact dezelfde motortjes halen.
overigens zou ik persoonlijk liever een 4e 'slave' motortje in de bestuurdersportier zetten, en de aansturing via een afstandsbediening doen, maar dat is extra/wijzigen van het systeem. met BX onderdelen kun je het oude gewoon in orde krijgen.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
01-02-2008 20:51 #696969
door V300 register
de saab 900 motortjes horen ook te passen geloof ik
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
22-02-2008 17:10 #701222
door V300 register
overigens hoort dit topic in de afdeling electra, niet bij "techniek overig"
Moderators: Mark Smeets