Knipperlicht constant laten branden

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-11-2007 16:51 #626668 door V300 register
Knipperlicht constant laten branden is gemaakt door V300 register
Er was een nieuwe forumgebruiker ( Martin Poppen ) en die heeft z'n knipperlichten in de bumper zo aangesloten dat ze constant branden. Nou vraag ik me natuurlijk af, kun je zorgen dat ze constant branden als je je licht aan hebt, en dat ze gaan meeknipperen als je je richtingaanwijzer gebruikt? En hoe zou je dat dan moeten doen?

Ik heb zelf eigenlijk helemaal geen verstand van elektro, maar ik weet wel dat er heel veel mogelijk is :+

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-11-2007 20:02 #687670 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Knipperlicht constant laten branden

Dutchie;39160 schreef : Er was een nieuwe forumgebruiker ( Martin Poppen ) en die heeft z'n knipperlichten in de bumper zo aangesloten dat ze constant branden. Nou vraag ik me natuurlijk af, kun je zorgen dat ze constant branden als je je licht aan hebt, en dat ze gaan meeknipperen als je je richtingaanwijzer gebruikt? En hoe zou je dat dan moeten doen?

Ik heb zelf eigenlijk helemaal geen verstand van elektro, maar ik weet wel dat er heel veel mogelijk is :+

Veel Amerikaanse wagens hebben hetzelfde, maar dan bij de remlichten.
Ik ben weleens bezig geweest om zoiets te maken. Valt vies tegen:
- of hij knippert niet meer als het licht aan is
- of hij knippert niet als het licht uit is
Daarnaast moet je nog met een paar diodes extra gaan werken, anders begint je gewone verlichting me te knipperen. Geen simpel geintje dus.
Ik weet wel een schakeling waarmee het kan.........maar dat is iets te duur en iets te complex. Het moet makkelijker kunnen, maar ik ben er vooralsnog niet achter.

Naar mijn mening moet je 2 schakelmechanieken maken:
- 1 voor wanneer de verlichting aanstaat (massa verbreken bijvoorbeeld)
- 1 voor wanneer de verlichting aanstaat (voeding verbreken)
Ze werken geinverteerd aan elkaar. Dus ze mogen elkaar niet "kruisen". Dan heb je de kans dat de knipperlichten het helemaal niet meer doen.

Je zou het jezelf gemakkelijker kunnen maken wanneer je stadslicht altijd laat branden wanneer het contact aan is. Misschien is dat wel een goed uitgangspunt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-11-2007 20:37 #687674 door V300 register
Bij mijn grijze 360 werkt de verlichting ook 'Amerikaans'. De keurmeester was wel even verbaasd, maar het mag dus wel: achterlichten moeten rood of oranje zijn. Bij het richtingaanwijzen gaat de hele unit in het knippertempo minder fel schijnen. Wat een omschrijving he?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-11-2007 20:45 #687676 door V300 register
Zitten er meer aansluitingen op het knipperlichtrelais? Dan kan je ze mogelijk aansluiten op het gedeelte dat contact maakt wanneer er geen stroom door de spoel gevoerd wordt of een ander relais plaatsen waarbij dit kan. Dan branden ze continu en knipperen gewoon wanneer het moet.
Weet niet of dit zo makkelijk gaat bij een 340 zonder al te veel te verklooien maar het is maar een idee.

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2007 22:10 #687690 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Knipperlicht constant laten branden
Ik weet niet of je hier wat aan heb maar je kan het uitproberen:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-11-2007 11:21 #687708 door V300 register
Volgens mij kan je ook met 2 relais al leuke dingen doen, ik heb net even een plaatje gemaakt maar ik krijg hem niet geupload hier... een paar PHP errors.

[edit] never mind, bij nader inzien is dat wat Erick al tekende...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-11-2007 17:42 #687731 door V300 register
Relaxed, zoveel reacties! Dank!

Ik zal hier es naar gaan kijken met een ex-collega die hier behoorlijk veel van weet. Er staat hier genoeg bruikbaars tussen, denk ik zo yeehaa!

• Kevin Kloosterman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2007 23:45 #687770 door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic Knipperlicht constant laten branden
Inderdaad kan je met 2 relais al leuke dingen doen. Klik hier voor het scherma. Deze schakeling heb ik ooit eens op school gebouw voor een systeem kastje. Zodra hij liep moest hij constant branden, en bij storing gaan knipperen. Had dan nog 2 verschillende relais zodat bij een bepaalde storing alleen een lamp ging knipper en bij een andere er een signaal klonk. Nadeel van deze schakeling is dat je verlichting altijd zal branden. Wil je dat hij met je verlichting schakelt dan zal er een 3e relais bij moeten als je boven ziet.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC