Radio roodzwarte draad
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-07-2007 15:51 #626248
door V300 register
Radio roodzwarte draad is gemaakt door V300 register
Voor de zoveelste keer een radio (CD speler) in een auto gezet.
Waar ik eigenlijk nog nooit een goed antwoord op heb gekregen is wat de roodzwarte draad is. Degene die ik nooit en te never gebruik.
Ergens lees is dat het "bedrijfsspanning" is en wanneer je deze gebruikt bij het uit doen van auto de radio ook uit gaat.
Bij mijn vorige radio heb ik dat gedaan waarna de boel stuk ging. Maar het kan zijn dat ik daarbij de masse verkeerd had, misschien.
Wat is die roodzwarte draad?
Waar ik eigenlijk nog nooit een goed antwoord op heb gekregen is wat de roodzwarte draad is. Degene die ik nooit en te never gebruik.
Ergens lees is dat het "bedrijfsspanning" is en wanneer je deze gebruikt bij het uit doen van auto de radio ook uit gaat.
Bij mijn vorige radio heb ik dat gedaan waarna de boel stuk ging. Maar het kan zijn dat ik daarbij de masse verkeerd had, misschien.
Wat is die roodzwarte draad?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-07-2007 16:08 #677554
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Radio roodzwarte draad
Meten is weten Frans. Wat ik altijd als eerste doe in dit soort gevallen, is met een multimeter in de auto kruipen. Zwarte kabeltje aan massa klussen en meten maar. Contakt uit, meten. Contakt aan, meten. Desnoods auto starten, meten.
Anders even in de vraagbaken kijken? Ik weet het zo uit mijn hoofd ook niet, sorry.
Anders even in de vraagbaken kijken? Ik weet het zo uit mijn hoofd ook niet, sorry.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-07-2007 18:04 #677566
door V300 register
Ja maar, dan moet ik helemaal naar mijn auto lopen de radio er uit halen en meten. We wachten even af.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-07-2007 00:46 #678232
door V300 register
ik zal morgen wel even mijn radio lostrekken frans.
ik heb zo'n omzet stuk van de dealer gehaald, en op de bedrading staat een korte beschrijving van waar welke kabel voor dient.
kan ik het gelijk voor je nakijken op een makkelijke manier
ik heb zo'n omzet stuk van de dealer gehaald, en op de bedrading staat een korte beschrijving van waar welke kabel voor dient.
kan ik het gelijk voor je nakijken op een makkelijke manier
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-07-2007 14:10 #678268
door V300 register
rood zwart is bij mij de 12v (dus als de motor uit is, gaat je radio ook uit), groen de constante plus (zorgt ervoor dat de radio constant stroom krijgt zodat hij instellingen en tracks onthoud), en bruin de min...welke voor zich spreekt.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-09-2007 22:29 #681741
door V300 register
Even een aanvulling :
Bij de modellen van voor modeljaar 1986 - of alleszins toch bij de Winner-versies - is deze stroomdraad (rood+zwart) die over het contact zit niet voorzien in de aansluitstekker. Wanneer je dus een recentere radio wil aansluiten, moet je zorgen dat deze stroomvoorziening ook aanwezig is. In het witte 3x3-blokje is dat het middelste gaatje aan de 'gegolfde' zijde.
In de aansluitstekkers in mijn 2 Winners ('84 en '85) zaten enkel 'dubbelgroen' (constante 12V), 'dubbelbruin' (massa) en de luidsprekerdraden.
Plug je daarin - met een verloopkabeltje - een recentere Volvo-radio die in een latere 340 perfect speelt, dan gebeurt er niets ...
Bij de modellen van voor modeljaar 1986 - of alleszins toch bij de Winner-versies - is deze stroomdraad (rood+zwart) die over het contact zit niet voorzien in de aansluitstekker. Wanneer je dus een recentere radio wil aansluiten, moet je zorgen dat deze stroomvoorziening ook aanwezig is. In het witte 3x3-blokje is dat het middelste gaatje aan de 'gegolfde' zijde.
In de aansluitstekkers in mijn 2 Winners ('84 en '85) zaten enkel 'dubbelgroen' (constante 12V), 'dubbelbruin' (massa) en de luidsprekerdraden.
Plug je daarin - met een verloopkabeltje - een recentere Volvo-radio die in een latere 340 perfect speelt, dan gebeurt er niets ...
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-10-2008 16:17 #730157
door V300 register
Ik heb hier een draadboom van (IK DENK!) de 340 DL uit 1984 die ik helaas ooit gesloopt heb (wat reed dat ding lekker..)
De 'dubbelgroen' zit daarbij op het middelste punt aan de gegolfde zijde.
Dit is dus de constante plus, op de plaats waar later de geschakelde plus kwam te zitten.
De radio heeft ??k de (enige) voedingsdraad - met zweefzekering - naar dit middelste punt. het draadpunt op de hoek is aan beide kanten van de stekkerverbinding niet in gebruik.
Wat jij dus schrijft over de oude auto met recentere radio;
w?l een probleem wat je dan hebt is dat zo'n radio waarschijnlijk teveel stroom blijft gebruiken bij contact uit, en zijn instellingen niet onthoudt als je hem uitzet.
In principe is het dus toch handiger om dan de groene draad naar het andere gat te steken, en een geschakelde plus erbij te trekken naar het middelste punt.
De 'dubbelgroen' zit daarbij op het middelste punt aan de gegolfde zijde.
Dit is dus de constante plus, op de plaats waar later de geschakelde plus kwam te zitten.
De radio heeft ??k de (enige) voedingsdraad - met zweefzekering - naar dit middelste punt. het draadpunt op de hoek is aan beide kanten van de stekkerverbinding niet in gebruik.
Wat jij dus schrijft over de oude auto met recentere radio;
Zal dus vooral een probleem geven als deze autoradio de constante plus aansluiting nodig heeft om te spelen.Plug je daarin - met een verloopkabeltje - een recentere Volvo-radio die in een latere 340 perfect speelt, dan gebeurt er niets ...
w?l een probleem wat je dan hebt is dat zo'n radio waarschijnlijk teveel stroom blijft gebruiken bij contact uit, en zijn instellingen niet onthoudt als je hem uitzet.
In principe is het dus toch handiger om dan de groene draad naar het andere gat te steken, en een geschakelde plus erbij te trekken naar het middelste punt.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-10-2008 18:04 #730182
door V300 register
Als je geen rood-zwarte draad hebt:
Ooit met muziek kei en kei hard uit cassette recorder naar Alkmaar gereden. De muziek stopte omdat de muziek op bandje klaar was.
Ik parkeer mijn auto bij familie en ga op visite.
Tussen de gesprekken door hadden we het over de buren of anderen die zo verschrikkelijk a-sociaal hard de muziek aan hadden staan.
Een uurtje later ga ik naar buiten en het valt mij op dat er muziek over de straat galmde.
Tot dat alles duidelijk werd. Het was mijn auto. De cassette was uit gedraaid en radio floepte automatisch aan.
Omdat wij in een flat zaten wist niemand van wie de wagen was.
:lol:
Ooit met muziek kei en kei hard uit cassette recorder naar Alkmaar gereden. De muziek stopte omdat de muziek op bandje klaar was.
Ik parkeer mijn auto bij familie en ga op visite.
Tussen de gesprekken door hadden we het over de buren of anderen die zo verschrikkelijk a-sociaal hard de muziek aan hadden staan.
Een uurtje later ga ik naar buiten en het valt mij op dat er muziek over de straat galmde.
Tot dat alles duidelijk werd. Het was mijn auto. De cassette was uit gedraaid en radio floepte automatisch aan.
Omdat wij in een flat zaten wist niemand van wie de wagen was.
:lol:
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-10-2008 18:18 #730185
door V300 register
het draadje wat de spanning terugvoert voor de elektrische antenne wordt ook wel gebruikt voor een zoemer.
de andere kant van de zoemer leg je dan aan het deurcontact;
radio aan + deur open = beeeeeeep
de andere kant van de zoemer leg je dan aan het deurcontact;
radio aan + deur open = beeeeeeep
Moderators: Mark Smeets