Gordels een optie in 1985?
- Mark Smeets
- Moderator
-
General Custom;242400 schreef : Daar zou ik maar even mee wachten Leon.
In de hoedenplank zitten links en rechts 2 sleufjes met een plastic afwerkstukje er in. Die sleufjes zijn bedoeld om de gordel door te doen. Het rolmechanisme maak je vervolgens vast net onder de hoedenplank in de kofferbak. De gordel krijg je door de sleufjes omdat deze tot de rand van de hoedenplank zijn ingesneden.
Als je dit bekijkt zie je vanzelf wat de bedoeling is.
Toch moet er een gat in de hemel gemaakt worden: check deze foto's.
Ik durf overigens wel te stellen dat het systeem wat jij achter in je 340 hebt niet orgineel is Bart. Maakt verder niet uit als het werkt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
v0lv0freak;242422 schreef : Maakt verder niet uit als het werkt
Ik zie toch liever dat de krachten die de gordel moet overbrengen, rechtstreeks
naar voorgeprogrammeerde punten in de carrosserie geleid worden, dan dat
deze via de achterbank overgedragen worden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik er ook een beetje sceptisch tegenover sta. Naar hedendaagse maatstaven is een 300-serie gewoon niet veilig. Niet omdat het een 300-serie is, maar wel omdat die auto is ontwikkelt in de jaren 70. Een gordel achterin zal dan ook het grote verschil niet maken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
De gordels achterin houden de passagiers best redelijk op hun plek, zodat ze niet de hele auto door vliegen - en in hun pad, bij voorbeeld, jouw hoofd meenemen. En hun eigen nek tegen de voorruit breken.
Sure, het zijn geen ultrahippe voorspannende intelligente supergordels ondersteund door een compleet teutoburgerwoud aan airbags, maar ze doen hun werk adequaat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Minet
- Nieuw lid
-
Afstand houden en optrekken daarop aanpast terwijl anderen met alle moderne
Voorzieningen denken dat ze onkwetsbaar zijn
Voor zijn tijd was de 300 van Volvo een veilige auto
Als je je wilt verplaatsen in een auto van 30 tot 40 jaar oud dan is een 340 of 360
Nog steeds een verantwoorde keuze
Mvg
André
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Minet
- Nieuw lid
-
De meeste auto s af fabriek al aansluitpunten voor gordels achterin en in de jaren 80
Was het alom aanwezig
Mvg
André
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Adaf55;242458 schreef : En niet alle leden heb de jaren 70 meegemaakt maar vanaf 1975 hadden
De meeste auto s af fabriek al aansluitpunten voor gordels achterin en in de jaren 80
Was het alom aanwezig
Mvg
André
Ik weet dat Opel al in '69 de boutgaten voor een 3 puntsgordel voor de achterbank in de Kadett en Rekord aanwezig waren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Kan er weer een puntje doorgestreept op het 'to-do'-lijstje... :y:
De drie tap/boutgaten aan elke kant waren gelukkig nog mooi schoon, de onderste inderdaad netjes afgedopt. Grappig dat de bevestigingen in het midden op de bevestigingsplaat van de rugleuning zitten, die bouten heb ik nu dus dubbel. Gelukkig had ik ook de plastic dopjes-met-palletjes (bij gebrek aan een correcte term?!) waarmee de rol-units op precies de juiste plek onder de hoedenplank vastgezet moeten worden bewaard. En evenzo voor de vulringen voor de bovenste bevestigingen (zodat het net even vrij van het hemeltje blijft). Toch mooi hoe het allemaal precies in elkaar past!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.