Klokje vervangen

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-11-2007 13:23 #626753 door V300 register
Klokje vervangen is gemaakt door V300 register
Het tijdklokje (groot model, links naast snelheidsmeter) van mijn 360 doet het niet meer. Nu heb ik een ander instrumentencluster op de kop getikt waarvan ik het klokje wil overzetten. Volgens de werkinstructie die ik hier heb gedownload moet je alvorens het instrumentencluster te verwijderen, eerst het stuurwiel en het hele dashboard demonteren. Is dat echt nodig, of kun je het instrumentencluster wel apart loshalen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-11-2007 13:26 #689385 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Klokje vervangen
Het schijnt wel mogelijk te zijn om de klokkenset door het stuur te wurmen, maar ik zelf vind het makkelijker om even het stuur los te halen. Dop 24 (toch?), de moer niet helemaal loshalen, maar met een paar windingen op het schroefdraad laten zitten. Als je dan het stuur lostrekt, krijg je hem niet tegen je neus :+

Maar ik geloof dat ie dus ook door de grote opening van het stuur kan. Bovenaan het glas van de klokkenset zit een metalen stripje met twee parkertjes, volgens mij zit ie dan al aardig los.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-11-2007 20:11 #689444 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Klokje vervangen
Hoe zit dit eigenlijk bij de 343 uit '80? Die van mij heeft het nooit gedaan, misschien toch maar eens vervangen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-11-2007 22:57 #689471 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Klokje vervangen
Ik ben nu zelf ook bezig met mijn klokkenwinkel dus ik trek de klokken regelmatig door het stuur. Gaat uitstekend hoor. Je moet inderdaad die twee schroefjes loshalen dan komt er een metalen strip af en dan kan je de klokkenwinkel iets voorover kantelen (nog niet te ver!!!). Het is het meest handige als je die kap er even af haalt die onder je stuur zit, waar (bijvoorbeeld) het contactslot gat in zit. Nu kan je met je hand achter de klokkenwinkel om de kilometerteller kabel er af te halen. Is een bajonet sluiting (draaien), is wel plastic dus doe voorzichtig!!! Nieuwe kabel kost ?30,- weet ik helaas uit ervaring na de eerste keer haha. Daarna ook de twee stekkers achter uit de klokkenwinkel halen. Nu kan je de klokken door het stuurwiel halen, beetje stuur iets heen en weer bewegen en beetje friemelen. Let ook nu weer op, ditmaal voor de resetknop van de dagteller!!
Als je hem er uit hebt is het een kwestie van heel veel schroefjes loshalen achter op de klokkenwinkel en de klok vervangen.
Terug bouwen vice versa. Hoop dat je er wat aan hebt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-11-2007 19:46 #689527 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Klokje vervangen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-11-2007 20:00 #689529 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Klokje vervangen
Klokkenwinkel past inderdaad door je stuur heen maar het is een behoorlijk gepiel.

Met dopje24 ben je inderdaad makkelijker uit en wat HERA zegt: pas alsjeblieft op met de bajonet van de km-tellerkabel, die is kwetsbaar.
Gewoon eens rustig in de auto gaan zitten met voldoende licht, tijd, een paar kruiskopschroevendraaiers en een dopsleutelsetje en het meeste van wat we hier hebben geschreven is opeens een stuk duidelijker.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-11-2007 22:39 #689547 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Klokje vervangen
Ik heb de ervaring dat wanneer je de linkerkant als eerste door het stuur gaat het prima lukt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-11-2007 21:55 #689720 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Klokje vervangen
Als je de tellerunit door het stuur haalt, let dan ook goed op de stangetjes van de km-teller en evt die van de klok. Ook zorgen dat aan de achterkant dat bedradings"lint" (die blauwe achterkant) niet ergens achter blijft hangen of langsheen schuurt. (Geeft op den duur toch storingen in de unit, is mijn ervaring.)
Het stuur er even afhalen is het makkelijkst en veiligst. (Zeker met die tip van Harry.)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD