Verwarming 1.4
- V300 register
- Verbannen
-
Zou er nog lucht in het systeem zitten en die de doorstroom van het verwarmingswater tegenhoudt? Ik heb de auto in een warme periode gekocht en dit was de eerste keer dat ik de kachel aanzette.
Ik ga eerst maar eens kijken hoe het koelsysteem te ontluchten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Erik;25562 schreef : Check de thermostaat eens.............
Daar zat ik in het begin ook al aan te denken, maar dan krijg je altijd wel een beetje lauwe lucht uit de roosters. Dus een verstopping in het verwarmingsradiateurtje leek mij logischer.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-

Het was inderdaad een verstopping, net voor het kraantje.

Ik heb de slang tussen het kraantje en het motorblok, de slang die over de kleppendeksel loopt, losgemaakt en daar presenteerde zich al de nodige smurrie.
De slang goed doorgespoeld en vervolgens de slang op de aansluiting in het motorblok gezet. (Er enigzinds losjes tegenaan!)
Weldra kwam er een "drol" viezigheid uit het kraantje geperst.
Vuldop expansietankje losgemaakt en toen een goed kwartiertje lekker laten doorlopen. Alles liep goed door, dus ik vermoed dat er geen thermostaat aanwezig is.
De radiator ziet er ook niet al te best uit, en ik heb er nog ??n liggen, dus dat wordt vervangen en gelijk thermostaat plaatsen.
Ik kan alleen geen ontluchtingsnippel ontdekken. Wel heb ik gemerkt dat zonder vuldop de motor laten draaien er een soort ontluchting plaats vind via het kleine slangetje van de radiator.
In iedergeval iedereen, en natuurlijk meester Wouter in het bijzonder, van harte bedankt voor de inbreng!

- V300 register
- Verbannen
-

(die kachels kunnen een schroeiende hitte geven! heerlijk is dat)
oja het water stroomt waarschijnlijk gewoon via de bypass.
de jongere uitvoeringen ontluchten inderdaad automatisch; de oudere hebben een nippel in het kachelhuis zitten (met slangetje vanaf de kachelradiator)
- V300 register
- Verbannen
-

Ontwasemen gaat ook erg vlot!:rolleyes:
- V300 register
- Verbannen
-
Bij het warm laten lopen werden beide slangen (de dikke) gelijktijdig mee warm. Dat zegt mij al genoeg. Vroeger ook vaak renaultjes en dafjes tegen gekomen waar de thermostaat uitgehaald was. (FOEI!:eek: )
- V300 register
- Verbannen
-
bouchard;25792 schreef : Ik kan alleen geen ontluchtingsnippel ontdekken. Wel heb ik gemerkt dat zonder vuldop de motor laten draaien er een soort ontluchting plaats vind via het kleine slangetje van de radiator.
heb je ook niet nodig

met zo'n vrachtwagen pomp als wij op de auto hebben blaast ie de lucht snel genoeg het expansie vaatje in