Geluiddemping

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-06-2007 00:46 #673524 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Geluiddemping

setsunakaede;20201 schreef : Die zware matten heten officieel bitumen matten. Ze zijn zo zwaar omdat ze door massaverhoging irritante resonanties tegengaan. Worden ook veel gebruikt in de caraudio-scene, om meetrillende deuren tegen te gaan. Deze matten houden vooral de wat lagere tonen in toom, voor het hoge gejank moet je foam hebben (geluids-absorberend).
Die bitumen matten kan je trouwens redelijk goedkoop bij Merford halen ( www.merford.nl ), daar haalt heel ShowYourSound het zo'n beetje.

:fDe truuk met geluid is niet zo zeer het isoleren, alswel absorberen.

Isoleren gaat in een auto achteraf niet zo maar. Overal kunnen de geluidstrillingen geleid worden door de gehele auto heen. Als je dit echt goed wilt doen, moet je de motorsteunen vervangen, rubbers in de ophangingen, etc.

Geluid bestaat uit golven en er bestaan materialen die die golven verstoren en zelfs afbreken. Dit heet absorberen.

Zomaar wat foam, of isolatiedekens plakken tegen metaal helpt echt niet. Dan zou je de bouten en andere verbindingen tussen dat metaal en de rest van de carrosserie ook moeten gaan isoleren met o.a. speciale bussen. Vergeet dat maar!

Een mooi voorbeeld zijn bijvoorbeeld de vloeren van mijn Benz-Coup?. Op het plaatwerk zit een (bitumenmat) van 1,5 cm gelijmd (en is zelfs uit-fabriek meegspoten in de carrosseriekleur). Deze matten dempen/absorberen veel geluid, waardoor deze auto, van oorsprong best wel een dure, zo stil is.

Absorberen i.p.v. isoleren. Daar krijg je een auto stiller mee. Succes!:)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-06-2007 10:00 #673526 door V300 register
Daarvoor zijn dus die bitumen matten, die helpen het lage geluid te dempen.
Dit werkt echter wat minder voor de hoge tonen, die worden namelijk veel minder via meetrillen (resonantie) doorgegeven maar meer door de lucht. Van dat noppenfoam is een foam met open celstructuur, waarin de hoge tonen door reflectie uiteindelijk niet of minder aan de andere kant er weer uit komen.

Wat ik dus al eerder zei: Eerst de auto doodslaan met loodbitumen (lage tonen/resonerende koets verminderen), daarna valt er met foam nog wat te winnen op het gebied van de hogere tonen.

Lage tonen zijn ook het meest hinderlijk (althans in de auto), dat zijn degene die zo lekker doordreunen in je oren en maag.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-06-2007 16:52 #673551 door V300 register
Precies!

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2007 17:26 #676814 door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Geluiddemping
Kijk eens in de link wat meer onderaan de pagina. Deze man heeft die bitumen matten gebruikt om zijn 142 te isoleren. Ze zijn nog zelfklevend ook. Ik ga dit ook bij mij 360 proberen.

www.classicmotorsports.net/projects/volvo142-2.php

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2007 23:04 #676837 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Geluiddemping
Helpt purschuim achter het dasboard en in de motorruimte ook?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-07-2007 09:16 #676843 door V300 register

randomhero;30345 schreef : Kijk eens in de link wat meer onderaan de pagina. Deze man heeft die bitumen matten gebruikt om zijn 142 te isoleren. Ze zijn nog zelfklevend ook. Ik ga dit ook bij mij 360 proberen.

www.classicmotorsports.net/projects/volvo142-2.php

Psies, en dat spul kan je kopen bij www.merford.nl
Is goed te betalen, zolang je het niet wilt laten opsturen (weegt nogal wat namelijk).

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2007 13:54 #676853 door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Geluiddemping
Hm, zou de bouwmarkt om de hoek dit niet ook gewoon hebben?

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2007 15:23 #676862 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Geluiddemping

Erik;30369 schreef : Helpt purschuim achter het dasboard en in de motorruimte ook?

Nee.
Dat doet niet veel, dat is een gesloten cellenschuim, dat dempt niet goed omdat het geen (hogefrequentie) geluid reflecteert. En het dempt geen (lagefrequentie) geluid omdat het licht is...
Daarbij komt nog dat het na het aanbrengen flink uitzet dus dat je het risico loopt dat je je dashbord ontwricht. Ik heb op mijn stage spouwmuren gezien die uit elkaar gedrukt waren doordat iemand even een gat had volgeblubberd met PUR.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-07-2007 15:43 #676868 door V300 register
Ik dacht, laat ik even zoeken naar wat ik ooit in een auto had. Het zal al weer 8 jaar geleden zijn.
Dit zijn echte geluidsisolatiematten.
Ik gebruikte ze om lawaai van houtbewerkingsmachines te dempen. Zelfklevend en het werkte te gek.
Toen bestelde ik ze bij Overtoom.
shop.conrad.nl/Kantoor,044_software,044_...isolatie/998932.html

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2007 16:12 #676869 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Geluiddemping
Deze matten werken dus alleen goed tegen hoge frequenties. De geluidsgolven van lage geluiden zijn te groot om geabsorbeerd te worden door dergelijk schuim.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC