Luchtcirculatie
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-02-2005 19:50 #624384
door V300 register
Luchtcirculatie is gemaakt door V300 register
In menig 300 Volvo zit zo'n knopje naast de aanjagerknop. Dit knopje heeft als functie dat, wanneer je hem indrukt, de lucht van binnenuit wordt aangezogen (voor 95% ofzo) en je zo je auto sneller warm hebt/je in de tunnel geen vieze lucht binnen krijgt. Mijn vraagje is....hoe kun je testen of dat ding werkt. Ik heb het gevoel dat hij namelijk niets doet. Bij de Saab van mijn ouders hoor je echt dat er iets wordt dichtgedraaid als je de knop indrukt, maar bij mij hoor/merk je niets.
Hoe kom ik hier achter?
Hoe kom ik hier achter?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-02-2005 20:12 #638364
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Luchtcirculatie
Is vacuumbediend, je kunt het wel horen.
Je kunt het vooral zien, als je de motorkap open hebt en van boven in je kachelunit kijkt, zie je hem gewoon bovenaan afsluiten met een klep van tien bij 10 centimeter (schat ik zo uit mijn hoofd).
Je motor moet wel draaien dus...
Je kunt het vooral zien, als je de motorkap open hebt en van boven in je kachelunit kijkt, zie je hem gewoon bovenaan afsluiten met een klep van tien bij 10 centimeter (schat ik zo uit mijn hoofd).
Je motor moet wel draaien dus...
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-02-2005 21:15 #638365
door V300 register
Als je een flinke ...... laat of iemand anders, dan merk je snel genoeg of hij werkt.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-02-2005 00:04 #638366
door V300 register
thomas heeft een goeie omschrijving gegeven.
vaak blijft de klep hangen in de recirculatie stand (recirc./vers = 80/20)
klacht is dan vaak; ramen beslaan tijdens het rijden.
door voorzichtig op de klep te duwen kun je hem in de 100% verse lucht stand helpen. hij klemt vooral het bovenste stukje (vanwege slijtage op het scharnierpuntje?)
beetje siliconenspray op de draaipunten kan wonderen doen trouwens.
Groetjes Wouter
vaak blijft de klep hangen in de recirculatie stand (recirc./vers = 80/20)
klacht is dan vaak; ramen beslaan tijdens het rijden.
door voorzichtig op de klep te duwen kun je hem in de 100% verse lucht stand helpen. hij klemt vooral het bovenste stukje (vanwege slijtage op het scharnierpuntje?)
beetje siliconenspray op de draaipunten kan wonderen doen trouwens.
Groetjes Wouter
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
01-03-2005 10:32 #638367
door V300 register
Los van het bovenstaande :
Het interieur van een auto bevat vaak veel vocht, vooral als het om een oude auto gaat die veel buiten staat.
Goed krabben, niet met vochtige kleren of paraplu's in de auto gaan zitten helpen al, vochtvreters ook, mits ze vaak genoeg worden vervangen, maar vooral : niet te warm stoken.
Het vocht dampt dan niet uit het interieur en kan dan ook niet neerslaan op de ruiten.
Ik weet dat het ijskoud is buiten, maar met een muts en sjawl is het goed uit te houden in mijn auto. En het vocht probeer ik er van de zomer wel uit te halen.
Het interieur van een auto bevat vaak veel vocht, vooral als het om een oude auto gaat die veel buiten staat.
Goed krabben, niet met vochtige kleren of paraplu's in de auto gaan zitten helpen al, vochtvreters ook, mits ze vaak genoeg worden vervangen, maar vooral : niet te warm stoken.
Het vocht dampt dan niet uit het interieur en kan dan ook niet neerslaan op de ruiten.
Ik weet dat het ijskoud is buiten, maar met een muts en sjawl is het goed uit te houden in mijn auto. En het vocht probeer ik er van de zomer wel uit te halen.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-03-2005 13:09 #638368
door V300 register
Hummzz.
Waar zit die klep precies? Als ik in de luchttoevoer kijk onder de moterkap, dan zie ik alleen een groot gat met onderin de rotar (schrijf ik dat goed?)
Waar zit die klep precies? Als ik in de luchttoevoer kijk onder de moterkap, dan zie ik alleen een groot gat met onderin de rotar (schrijf ik dat goed?)
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-03-2005 13:22 #638369
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Luchtcirculatie
rotor... ;-)
jah... 3 woorden... ik weet het...
jah... 3 woorden... ik weet het...
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-03-2005 13:48 #638370
door V300 register
als je de ventilatorkooi kunt zien is de klep open. de klep zit als ie dicht is bijna dat hele gat af te dichten.
aan de zijkant van je kachelunit zit als het goed is een balgje met vacuumslangetje. dat bedient de klep.
het zou natuurlijk ook kunnen dat een of andere grappenmaker iets overgezet heeft van een andere auto, dus ofwel de kachelunit heeft vervangen danwel het knopje loos in je dash geplaatst.
Groetjes Wouter
aan de zijkant van je kachelunit zit als het goed is een balgje met vacuumslangetje. dat bedient de klep.
het zou natuurlijk ook kunnen dat een of andere grappenmaker iets overgezet heeft van een andere auto, dus ofwel de kachelunit heeft vervangen danwel het knopje loos in je dash geplaatst.
Groetjes Wouter
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-03-2005 15:44 #638371
door V300 register
Tegen het vocht werkt het volgende heel goed:
Zet 's avonds als het hard gaat vriezen (zoals vanavond) je raam op een klein kiertje), hierdoor wordt de lucht in je auto heel droog. Ga 's morgens lekker rijden met je verwarming uit (heb het ook gedaan met alleen trui en jas open en de kou viel best mee) zet ook geen achterruit verwarming aan.
Als je olie goed warm is (ogeveer halverwegen, dat is ff rijden of vooral stil staan met dit weer) en gooi dan je verwarming open, ook achterruit aan. Wacht ff tot je auto goed warm is en zet 1 a 2 ramen open, dan nog een eindje rijden en de vochtige lucht in je auto (omdat je je kachel alles hebt laten opwarmen) is vervangen door de lekkere droge lucht van buiten.
mvg,
Maarten
P.s. Niet doen als het sneeuwt
Zet 's avonds als het hard gaat vriezen (zoals vanavond) je raam op een klein kiertje), hierdoor wordt de lucht in je auto heel droog. Ga 's morgens lekker rijden met je verwarming uit (heb het ook gedaan met alleen trui en jas open en de kou viel best mee) zet ook geen achterruit verwarming aan.
Als je olie goed warm is (ogeveer halverwegen, dat is ff rijden of vooral stil staan met dit weer) en gooi dan je verwarming open, ook achterruit aan. Wacht ff tot je auto goed warm is en zet 1 a 2 ramen open, dan nog een eindje rijden en de vochtige lucht in je auto (omdat je je kachel alles hebt laten opwarmen) is vervangen door de lekkere droge lucht van buiten.
mvg,
Maarten
P.s. Niet doen als het sneeuwt
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-03-2005 23:16 #638372
door V300 register
Maak anders ff fotootjes Bram, dan kunnen wij je hier zo vertellen hoe de vork in de steel zit... ahum, ik bedoel de verwarmingsunit in de volvo natuurlijk...
Moderators: Mark Smeets