Interieur en contactslotverlichting

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-04-2004 14:50 #624203 door V300 register
Interieur en contactslotverlichting is gemaakt door V300 register
Ik heb het volgende probleem:
De interieurverlichting en de contactslotverlichting, die werken op de deurschakelaars, zorgen ervoor dat bij 1 maal openen van de bestuurdersdeur, de zekering eruit knalt. Weet iemand waar ik de storing moet zoeken?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-04-2004 00:44 #636737 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Interieur en contactslotverlichting
Blijft je zekering wel heel als je de interieurverlichting van binnen uit aanzet? Als dat het geval is zou ik even naar die schakelaar kijken, anders kan er overal in de bedrading een kortsluiting zitten denk ik.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-04-2004 08:26 #636738 door V300 register
Ja, de interieurverlichting werkt wel op de continu stand. Zo gauw de bestuurdersdeur open gaat en de interieurverlichting zou moeten gaan branden, klapt de zekering eruit. Vreemd genoeg doen de verlichting van het dashboardkastje en de kofferbak het wel. Complete unit van de interieurverlichting is al vervangen. Ik denk eerder aan de schakelaar, niet?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-04-2004 10:44 #636739 door V300 register
kortsluiting in de schakelaar of een draadbreuk bij de aansluiting van de deur op het chassis, waar de bekabeling de wagen in gaat (zie je bij andere type wagens ook weleens, de bedrading van achterruitverw bij de achterklepscharnieren bv)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-04-2004 14:11 #636740 door V300 register
hoi hoi,

de aansluiting van de deur op het chassis lijkt me hier uit te sluiten,

kijk maar eens in het ledenmenu bij de elektrische afdeling, er zijn een paar files maar in een ervan staat een schema beschrijving met de werking en stroomschema's bij verschillende situaties.

volgens mij legt de deurschakelaar alleen de min-aansluiting van de lampen aan massa.
als die dus kortsluiting maakt is het enige resultaat dat de lampen blijven branden.

als de sluiting optreedt wordt de plus direct aan de min geschakeld, zonder tussenkomst van een lamp. dat dit gebeurt als de deur open gaat, geeft aan dat er sluiting is tussen de leiding vanaf de zekering naar de lampen en de leiding vanaf de lampen naar de deurschakelaars.
je zou hetzelfde effect krijgen als je een van de lampjes zou vervangen door een draad.

tests kun je uitvoeren door in plaats van de zekering een 12 volts lamp aan te sluiten op de zekering (remlicht ofzo, of een koplamp meer vermogen dan de verbruikers iig).

groetjes Wouter

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC