howto Ombouwen lederen sedan achterbank naar Hatchback

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-06-2005 23:20 #624157 door V300 register
Ombouwen van stof naar leer.

Nodig: Een boormachine, Imbus sleutel, pompnageltang, sterschroevendraaier en een kleine tang. En natuurlijk geduld en een goed humeur!

Voorstoelen: vier imbus bouten per stoel losschroeven. Stoel verwijderen (maar let op de aansluitsnoeren van schakelaars en verwarming). Lederen zetel erop en vastschroeven maar!

Zitting achterbank omhoog klappen en eruit nemen, leer erin en een kind kan de was doen!

Het ombouwen van de achterbank uit een sedan naar een hatchback (neerklapbare rugzitting) gaat iets moeilijker maar is goed te doen:
Verwijder de grote beschermlap eraf door de metalen strip los te schroeven.
Je verwijdert het rugdeel door een schroef los te draaien die aan de zijkant onderaan zit, dit is tevens het draaipunt. Aan de bank zit een pin die draait in een gat van de carrosserie. In het gat zit een kunststof geleider die vast zit met de schroef die losgedraaid moet worden. Eentje loshalen en rugdeel eruithalen.
De achterbank is eigenlijk opgebouwd uit drie delen: De bekleding (inclusief schuimrubber), een metalen achterplaat en een armsteun/ski luik.

De midden armsteun zit vast geklonken met pompnagels/blindklinknagels. Deze moeten uitgeboord worden. Aan het skiluik zit een slotje, deze gaat met een kunststof pen en een kunststof plaatje. Ook deze slotplaat zit vastgeklonken. Ook deze twee pompnagels moeten uitgeboord worden.

De hoofdsteun geleiders zitten vastgeschroefd aan de metalen achterplaat. Twee schroeven met geleider dus 8 in totaal. Deze losschroeven. De steunen blijven keurig op hun plaats in de bekleding.

De bekleding zit gevouwen om de metalen plaat en wordt vast geklemd met metalen ?omvouwplaatjes?. Deze zijn eenvoudig om te buigen en rechtop te zetten. De gehele bekleding laat nu los.

Metalen plaat omwisselen en de hoofdsteun geleiders vastschroeven. Nu komt een probleem waar ik, vooralsnog niet een oplossing voor in de praktijk heb gebracht.
De onderste twee schroeven kun je door de reeds aanwezige gaten steken van de metalen plaat van de neerklapbare plaat, en vastschroeven, de bovenste echter gaan nu verborgen aan een u-plaat die wel op de hatchback plaat zit maar niet op de sedan?. Ik heb deze dan ook niet vastgeschroefd en bij het vastzetten van de bekleding komen ze goed vast te zitten en rammelen niet. Oplossing kan zijn gaatjes boren en met een pomptang vastklinken.

Nu de midden armsteun vastklinken of schroeven met nieuwe schroefjes. Slotplaatje weer terug en vast klinken of schroeven. Metalen klipjes ombuigen en het rugdeel terugplaatsen. Vergeet niet de rubbertjes om de draaipinnen! Kunststof geleider vastschroeven, hoofdsteunen erin, beschermlap evt terughangen en vastzetten en klaar!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-09-2005 00:36 #637059 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic howto Ombouwen lederen sedan achterbank naar Hatchback
Siebren, ik heb je ombouw beschrijving voor de achterbank sedan-hatchback een eigen topic gegeven.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-09-2005 09:14 #637060 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic howto Ombouwen lederen sedan achterbank naar Hatchback
Maar de voorstoelen naar voren klapbaar, dat is niet te realiseren ?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-09-2005 11:42 #637061 door V300 register
Dit is de inbouwbeschrijving die ik van Fred Spies heb gekregen. Alle eer gaat dus naar hem toe! Ik kan wel bevestigen dat dit de juiste manier is, want ik heb het ook gedaan.

De voorstoelen heb ik niet onderhanden genomen, omdat er toch nooit iemand achterin zit.. (En nu niet gaan zeuren over APK en dergelijke!)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-09-2005 16:56 #637062 door V300 register
Hey Thomas,

we hebben nog 90 mb serverruimte vrij, plek zat voor een mooie how-to van jouw hand dus.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-09-2005 17:38 #637063 door V300 register
Okidoki,

regel jij even een leren interieur voor me, laat ik zien hoe het moet...

Maar ik kan eventueel wel andere how-to?s beschikbaar stellen. En ook how-not-to?s (daar heb ik ook al ervaring mee....)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-09-2005 20:54 #637064 door V300 register
how-not-to's :-) wauw!! das altijd leuk natuurlijk

in het kader van "er is geen leuker vermaak dan leedvermaak" lijkt me dat een top job ..

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-10-2005 21:27 #637065 door V300 register
De bovenste schroeven van de hoofdsteunen kun je vastzetten door een stukje uit de balk te slijpen. lukt goed, net nog gedaan.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-10-2005 11:40 #637066 door V300 register
Dat is inderdaad de manier, zo heb ik het ook gedaan. Ik had het alleen niet meer als aanvulling erbij gezet.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC