(alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers)
Volvo 340/360 specialist
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-04-2007 21:35 #663116
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340/360 specialist
Was er een tijd geleden niet iemand op het forum met vragen rondom het beginnen van een garage? Het is "ikkelaurensz" newbie met 4 vragen in verleden. Uit Arnhem
Het antwoord is aldus:
Beste Frans,
Dat lijkt me ook erg leuk om met jullie kennis te maken. Ik was sowieso al van plan om de volgende rit mee te rijden. Je moet het zo zien dat ik ook een hobbyist ben, maar inmiddels zo actief met de Volvo 300 bezig ben, dat ik er wat brood in zie.
Alvast bedankt voor de gestelde interesse.
Gegroet
Laurensz
Het antwoord is aldus:
Beste Frans,
Dat lijkt me ook erg leuk om met jullie kennis te maken. Ik was sowieso al van plan om de volgende rit mee te rijden. Je moet het zo zien dat ik ook een hobbyist ben, maar inmiddels zo actief met de Volvo 300 bezig ben, dat ik er wat brood in zie.
Alvast bedankt voor de gestelde interesse.
Gegroet
Laurensz
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-04-2007 21:53 #663180
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340/360 specialist
Technisch kan ik mijn wagenpark prima zelf onderhouden.
Er is echter 1 punt dat ik niet helemaal zelf kan: roestschade herstellen.
En laat dat nou het meest voorkomende afkeurpunt van de APK zijn voor een
300. Ik kan wel zelf de rotte plekken wegslijpen met de slijptol, een recht
plaatje snijden lukt ook nog wel, maar het mooi (en vooral goed) inlassen,
dat lukt niet. Denk bijvoorbeeld aan het inlassen van nieuwe dorpels,
wielranden achter en de keienvanger. En daarna strak maken en spuiten kan
ik al helemaal vergeten. Dat is werk voor specialisten.
En met het schaarser worden van vervangend plaatwerk (denk aan frontbalk)
is naar mijn idee roest de grootste vijand voor het conserveren van de 300 serie.
Er is dus behoefte aan collectieve, via de club geregelde adressen voor las-
en spuitwerk. En als je het echt goed wil aanpakken, daarna laten behandelen
met ML-tectyl, bij een erkend bedrijf. Ook daar zouden we als club adressen
moeten hebben om collectief iets te regelen. Ik heb zoiets al eerder proberen
te regelen voor het verzekeren en taxeren. Dat is echter mis gelopen.
Voor een andere club heb ik me sterk gemaakt voor het beschikbaar houden
of krijgen van schaarse, niet meer leverbare onderdelen. Ook dat is niet
helemaal goed uit de verf gekomen.
Kunnen we dit niet als club oppakken? Op den duur blijven toch alleen de
echte liefhebbers over die bereid zijn echt te "investeren". En of je nu 120
uur werk moet betalen om aan een zeldzame Jaguar te laten lassen en spuiten,
of om aan een 340 te laten werken, het blijven 120 uur en die zullen betaald
moeten worden.
Er is echter 1 punt dat ik niet helemaal zelf kan: roestschade herstellen.
En laat dat nou het meest voorkomende afkeurpunt van de APK zijn voor een
300. Ik kan wel zelf de rotte plekken wegslijpen met de slijptol, een recht
plaatje snijden lukt ook nog wel, maar het mooi (en vooral goed) inlassen,
dat lukt niet. Denk bijvoorbeeld aan het inlassen van nieuwe dorpels,
wielranden achter en de keienvanger. En daarna strak maken en spuiten kan
ik al helemaal vergeten. Dat is werk voor specialisten.
En met het schaarser worden van vervangend plaatwerk (denk aan frontbalk)
is naar mijn idee roest de grootste vijand voor het conserveren van de 300 serie.
Er is dus behoefte aan collectieve, via de club geregelde adressen voor las-
en spuitwerk. En als je het echt goed wil aanpakken, daarna laten behandelen
met ML-tectyl, bij een erkend bedrijf. Ook daar zouden we als club adressen
moeten hebben om collectief iets te regelen. Ik heb zoiets al eerder proberen
te regelen voor het verzekeren en taxeren. Dat is echter mis gelopen.
Voor een andere club heb ik me sterk gemaakt voor het beschikbaar houden
of krijgen van schaarse, niet meer leverbare onderdelen. Ook dat is niet
helemaal goed uit de verf gekomen.
Kunnen we dit niet als club oppakken? Op den duur blijven toch alleen de
echte liefhebbers over die bereid zijn echt te "investeren". En of je nu 120
uur werk moet betalen om aan een zeldzame Jaguar te laten lassen en spuiten,
of om aan een 340 te laten werken, het blijven 120 uur en die zullen betaald
moeten worden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-04-2007 13:41 #663218
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Volvo 340/360 specialist
De vriend van mij die ik een aantal mensen heb aangeraden voor las en schadeherstelwerk gaat waarschijnlijk voor zichzelf beginnen.
Hij is schadehersteller bij Volvo geweest dus kent onze 300's als zijn broekzak.
Ik kan eens bij hem informeren of er mogelijkheden zijn?
Hij is schadehersteller bij Volvo geweest dus kent onze 300's als zijn broekzak.
Ik kan eens bij hem informeren of er mogelijkheden zijn?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-04-2007 17:42 #663290
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340/360 specialist
Jaaaaahhh!!!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-04-2007 10:32 #663334
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Volvo 340/360 specialist
Bedenk wel, hij kan geen hobbytarieven meer hanteren wanneer hij voor zichzelf begint. Nu is hij nog goedkoop.
Kortingen kunnen straks wellicht wel geregeld worden.
Kortingen kunnen straks wellicht wel geregeld worden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-04-2007 12:06 #663341
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340/360 specialist
Ik ga wegens grote behoefte aan verschillend soorten laswerk aan m'n auto's en andere auto's (dus niet alleen roestschade, maar ook performance) een lasapparaat kopen. Tussen nu en de zomer ga ik een Volvo amazone APK klaar maken. Waarschijnlijk kan ik dan ook wat laswerk voor 300's gaan doen. Wil alleen niet zeggen dat ik een expert ben. Apk klaar zal wel lukken, verder niet. Maar dat komt tegen die tijd wel. Wellicht dat ik er goed in wordt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-04-2007 13:17 #663374
door Jeroen van Bodegom
met een beetje oefenen kun je al snel goede niet-zicht lassen maken.
Het werk wat ik van die maat van mij heb gezien is erg goed.
Als er een laagje lak overheen zit moet je erg goed kijken wil je zien dat er aan gelast is, z? vlak en recht, zonder plamuur.
Voor zichtwerk is maar heel weinig plamuur nodig voor een vlakke afwerking.
Veel oefenen dus! Dat is de enige manier om goed te worden.
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Volvo 340/360 specialist
Klopt het is echt een vak om mooi te lassen.rwdstudent;21558 schreef : Wil alleen niet zeggen dat ik een expert ben. Apk klaar zal wel lukken, verder niet. Maar dat komt tegen die tijd wel. Wellicht dat ik er goed in wordt.
met een beetje oefenen kun je al snel goede niet-zicht lassen maken.
Het werk wat ik van die maat van mij heb gezien is erg goed.
Als er een laagje lak overheen zit moet je erg goed kijken wil je zien dat er aan gelast is, z? vlak en recht, zonder plamuur.
Voor zichtwerk is maar heel weinig plamuur nodig voor een vlakke afwerking.
Veel oefenen dus! Dat is de enige manier om goed te worden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-04-2007 13:55 #663385
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340/360 specialist
ik zou her en der wel wat kunnen uitleggen.
moet namelijk op school regelmatig laswerk maken,
en heb samen met m'n vader (omdat hij dat wou) zo'n cusus in duitsland gedaan, speciaal voor autoplaatwerk en dergelijke.
proplassen maar ook naadlassen enzo kwam er behoorlijk aan de orde.
en voor naadlassen of stukjes inlassen moet je een heel fijn lasapparaat hebben, wat goed in te stellen is. niet zo'n apparaat van 250 euro bij de boerenbond
moet namelijk op school regelmatig laswerk maken,
en heb samen met m'n vader (omdat hij dat wou) zo'n cusus in duitsland gedaan, speciaal voor autoplaatwerk en dergelijke.
proplassen maar ook naadlassen enzo kwam er behoorlijk aan de orde.
en voor naadlassen of stukjes inlassen moet je een heel fijn lasapparaat hebben, wat goed in te stellen is. niet zo'n apparaat van 250 euro bij de boerenbond

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets