27MC 'Bakkie'
- V300 register
- Verbannen
-
Zeker bij de wat duurdere antennes is een uitdippen geen overbodige luxe, deze werken vaak ook op de 10 meter amateurband, maar van 26-30 mhz is veel te breed voor een antenne, dus uitdippen is zeker noodzakelijk. Let er goed op dat je een SWR meter koopt voor de 27mc of cb. (Dat is hetzelfde) Of wellicht dat Wouter dat een keer kan doen, het stelt namelijk niets voor en het is zo gebeurd.
Wat je ook kan doen is zendamateur worden. Je hebt daar twee soorten versies van een N dat is de makkelijkste en genoeg voor de meeste, en een f daar mag je alles mee.
Dan kun je gewoon een 2 meter zender erin zetten, via een repeater werken en dan werk je vanuit je auto gewoon half Nederland door. Dit zijn de examens die je dan moet maken, niet eens zo heel moeilijk: www.ham-radio.nl/examens/n-examen/
Dat is dus N, maar genoeg voor de meeste en makkelijk te halen. Mag je tegenwoordig ook mee op de korte golf. Maar goed dat kan altijd nog als dit je bevalt, maar het bereik van deze zenders, is vele malen groter dan 27mc.
Al kun je als er zonnevlekken zijn zelfs op 27mc heel de wereld rond werken, maar meestal is het gewoon de grondgolf (zeg bijna altijd) en deze komt niet zo gek ver op 27mc.
Als je dit wil doen moet je eigenlijk met een paar club leden zo,n n of f voor de slimmeriken halen, tegenwoordig mag je namelijk ook andere mensen laten praten, en laten oproepen als de amateur er naast zit, en dan kun je dus een vossenjacht doen op de 2 meterband of via een repeater werken. Dat bied zoveel meer mogelijkheden, en er is zoveel meer afstand overbrugbaar, dat dit veel leuker is. En ook op de amateur banden zijn vossenjachten toegestaan.
Wel zijn meer regels dan op 27mc waar je, je aan dient te houden. Maar ik zou zeggen kijk eerst of dit je bevalt, het kan goed zijn dat deze 27mc zender binnen 2 weken van je dak verdwenen is, en dan vind je er niets aan en is het zonde om even een amateurpapiertje te halen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-

- V300 register
- Verbannen
-
Hoeft geen probleem te zijn, zeker wanneer je met meerder zo,n bakkie aanschaft. Voor een toertocht of zo kan dat zeker handig zijn.
Vandaag is noodnetwerk gestopt. Dat was een idee om op de 27mc band, noodcommunicatie te verrichten. Toen het opgericht werd wist ik al dat het niets zou worden. Ook niet gek ook niet... Zie je het al voor je, dat je op 27mc (= 11 meterband) de brandweer doorlust? Om maar een voorbeeld te noemen. Het zou ook wel erg lachwekkend zijn geworden...
Hoe zou dan zo,n gesprek moeten lopen? Break kanaal 9 noodkanaal, brand te moerdijk is dat kappa? Ja 100%, er zit een breaker op. Laat die er even uit. Ja hier de politie... Ja he, amahoella!
Valt nog mee dat er staat dat ze beperkt zijn tot 4 watt. Nood breekt toch wet? Gewoon een paar kw met een slechte linear op de 27mc, dan horen ze je gelijk ook op alle harmonische, telefoons in de buurt en allerlei luidsprekers in 1 a 2 km omtrekt die spontaan beginnen te praten. Weet je gelijk dat er nood aan de man is.
webcache.googleusercontent.com/search?q=...&hl=nl&ct=clnk&gl=nl
Nu is die webcache er nog, want de site is dus sinds vandaag gesloten. Zie ook www.noodnetwerk.nl
Ow ja, nog iets leuks. AM omroepband is vrijgegeven. Met vrijgegeven bedoel ik niet dat je er zomaar radio op mag gaan maken, maar als je 160 of 400 euro p/j afhankelijk van het vermogen waarmee je wilt uitzenden (tussen 1 a 100 watt) betaald en nog aan wat kleine regels voldoet dan mag het. Je moet wel volgens mij contact opnemen met het commissariaat van de media, dacht ik hoor, en oppassen met het draaien van muziek daar moet je voor betalen.
- V300 register
- Verbannen
-
Markvictor;240429 schreef : Hoeft geen probleem te zijn, zeker wanneer je met meerder zo,n bakkie aanschaft. Voor een toertocht of zo kan dat zeker handig zijn.
Intussen is ook dat hier een tijdje geleden gebeurd. Voor slechts een paar euro (10-tje inclusief verzenden of zo) deze Conrad Electronics C3000 in huis. Niet zo uitgebreid als de Danita die ik een tijdje geleden heb laten komen, maar beiden werken ze perfect! Het voordeel van dit exemplaar is het zeer compacte formaat.
Toch leuk om er 2 te hebben,dan kun je nog tegen iemand praten.
Vrijdagmiddag deze maar eens in de Volvo zetten.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-

- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;240829 schreef : Weet niet hoe het bij jou in Brabant is, maar hier in de Achterhoek zie ik met enige regelmaat auto's met zo'n spriet op het dak/achterklep
Hier in Brabant hebben mobiele telefoons Joost. Dat is zo'n ding met knopjes en een beeldscherm waar je mee kunt bellen, net zoals met je telefoon thuis. Zal over een jaar of 10 bij jullie in de Achterhoek misschien zijn intreden ook wel doen :+
Zonder gekheid; hier in Brabant is het echt een zeldzaamheid wanneer je een auto ziet met een 27mc antenne.
Erg leuk dat dat bij jou in de streek nog wel meer leeft, het heeft wel iets vind ik.
- V300 register
- Verbannen
-
En heb hierover eigenlijk een vraag hoe het zit met jullie ontvangst.
Mijn bak doet het goed zodra de motor niet draait maar zodra ik hem start hoor je de ontsteking enorm goed. Zo goed dat gesprekken bijna niet meer te volgen zijn.
Hier een linkje naar de video met de storing.
Heb al veel dingen geprobeerd maar krijg het niet opgelost.
Zelfs al aangesloten op een externe accu en hij geeft dan nog steeds storing. Deze moet dus wel door de lucht heen komen. Maar hoe op te lossen?
- Bougies vervangen.
- Bougie kabels vervangen.
- Dynamo ontkoppeld even om te kijken of dat verschil maakte.
Allemaal zonder resultaat.:wtf2:
Iemand enig idee? Of hoe dit te tackelen?
- Mark Smeets
- Moderator
-
- V300 register
- Verbannen
-
Ook al geprobeerd op de kofferbak maar daar het zelfde probleem.
Al klinkt het of hij in de motorkap zit

Bedacht me nog zou de renix een probleem kunnen vormen?
- V300 register
- Verbannen
-
dikketienes;245076 schreef : Zo goed dat gesprekken bijna niet meer te volgen zijn.
Wordt dat systeem überhaupt nog gebruikt dan?
Ik ben eens van Eindhoven naar Utrecht gereden en terug maar niks kunnen ontvangen...
Misschien een simpele vraag, maar kun je het wel verstaan als de motor niet loopt? En heb je er al aan gedacht je mobiele telefoon weg te leggen. Dat laatste maakte bij mijn motorrijlessen het verschil tussen nauwelijks iets kunnen verstaan en het redelijk goed kunnen verstaan.