Daf 77 met wankelmotor

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-08-2014 12:41 #633379 door V300 register
Daf 77 met wankelmotor is gemaakt door V300 register
Ik las op FB een bericht van het Dafmuseum, voor de ge?nteresseerden:

DAF vs, Citroen :
Tijdens de onderdelendagen van DAF club Belgie op 19 november j.l. stond er ook een Citroen M35 bij de garage waar dit evenement werd gehouden.
Wat heeft deze auto met DAF te maken zul je denken, maar dit is niet helemaal ...waar. In 1970 werden bij DAF de eerste plannen gemaakt voor de ?grote? DAF de ?77? die later als volvo 343 het licht zou zien. In 1970 zette Citroen om hun producten te testen 267 auto?s uit bij klanten die veel kilometers (minimaal 100.000 km.per jaar) maakten. De auto?s zouden na een jaar terug komen als de resultaten bekend waren zouden alle auto?s (op een na ) vernietigd worden. Bij DAF had men wel interesse in deze auto omdat deze voorzien was van een revolutionaire Wankelmotor van 497cc. (49 pk.). De wagens werden voorzien van een zeer luxe uitrusting want het ging tenslotte om een groep automobilisten die wel wat gewend waren. Verder werden de voorspatborden en de achterruit voorzien van een opvallende tekst dat het hier om een zeer speciale test ging en waren alle auto?s genummerd. En zo kreeg Martien van Doorne de taak om contact op te nemen met Co-Motor in Frankrijk die de motoren voor Citroen bouwde om te informeren naar de mogelijkheden voor DAF en de testresultaten van de Ciroen M35. Co-motor had aanvankelijk weinig interesse om informatie prijs te geven maar adviseerde DAF om de resultaten van Citroen af te wachten. DAF wilde graag een revolutionaire auto bouwen met een Wankelmotor en een Deurnematic (de latere CVT). Helaas voor Citroen en gelukkig voor DAF waren de resultaten niet erg hoopgevend. Vele technische problemen, een hoog brandstofverbruik en dealers die geen raad wisten als een dergelijke auto binnen kwam gaven weinig hoop op een goed eindresultaat. Vele auto?s werden dan ook al voortijdig stilgezet. Dit was ook de reden voor DAF om gelukkig toch maar dank zij de resultaten van deze test af te zien van een auto met Wankelmotor en CVT. Uiteindelijk zijn er nog wereldwijd 15 Citroen?s van dit type als rijdende auto overgebleven. Bij DAF werd uiteindelijk besloten om in de 77 een ?gewone? 4 cilinder in te bouwen met een Variomatic.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
13-08-2014 16:54 #949703 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Daf 77 met wankelmotor
Leuk stukje historie!
Mooi dat de ellende DAF bespaard is gebleven, maar ergens ook jammer dat de innovatie in de vorm van de Wankelmotor zo goed als dood is gelopen.
Laatst kwam ik een NSU Ro80 tegen, met (volgens opgaaf van RDW) 0 cylinders. Ik kan zulke eigenwijze ontwikkelingen wel waarderen, een van de redenen dat ik de CVT zo leuk vind. Welke (andere) auto kan er accelereren met teruglopend toerental?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-08-2014 12:58 #949738 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Daf 77 met wankelmotor
Mazda heeft de wankelmotor nog in productie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
14-08-2014 14:01 #949742 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Daf 77 met wankelmotor
Wordt deze nog in reguliere productie-auto's toegepast?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2014 16:40 #949745 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Daf 77 met wankelmotor
jazeker. de RX7 en RX8 bijvoorbeeld. met trouw, strak en regelmatig onderhoud zijn de latere versies helemaal geen lastige motor.
Door de historisch slechte reputatie van de wankel wel een opvallend goedkoop sportwagentje om 2e-hands te kopen.

maar, ondanks dat de slijtage tegenwoordig wel meevalt is hij zoals alle wankelmotoren nog steeds onzuinig

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-08-2014 17:14 #949746 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Daf 77 met wankelmotor
Filmpjes op youtube van Mazda r100, rx2/3/4/, erg leuk! Vooral in Australi? populair.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-08-2014 17:25 #949747 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Daf 77 met wankelmotor
De productie van de RX8 ligt al een paar jaar stil, maar Mazda schijnt bezig te zijn met een opvolger.
Het zijn prima motoren als ze niet voor alleen de boodschappen worden gebruikt en eens per rit eens het rode gebied in worden gejaagd. Zuinig zijn ze inderdaad niet heel erg.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-08-2014 20:54 #949752 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Daf 77 met wankelmotor
De wankelmotor had een enorm pluspunt ten opzichte van de reguliere motoren van die tijd: een fors vermogen bij kleine afmetingen. Zo'n Citro?n GS Birotor was twee keer zo sterk als met de standaard luchtgekoelde viercilinder boxer. Omdat de motor zoveel kleiner is, kun je er met je design alle kanten mee op. Het duidelijkste voorbeeld daarvan is de NSU Ro80 met zijn extreme stroomlijnkoets. Die lage neus had je met een dikke zescilinder nooit voor elkaar gekregen.

Dat het ding zoveel extra verbruikte was (nog) niet zo'n punt met de lage benzineprijzen. Dat was na 1973 heel anders. Daar kwamen de strengere emissie-eisen nog overheen. Tot die tijd gebruikte Mazda zijn rotatiemotor in alles, zelfs in een pick-up truck.

Ik kan me niet heugen dat hier melding van is gemaakt door Dafs hoofdingenieur Van den Brugghen (zijn boeken heb ik hier liggen dus ik kan het nakijken) maar het was in die tijd wel duidelijk dat heel veel fabrikanten interesse hadden in de wankelmotor, en die zullen ook wel hun mannetjes naar Comotor et al hebben gestuurd, net zoals Van Doorne's Transmissie waarschijnlijk vele vertegenwoordigers van andere autofabrikanten over de vloer zal hebben gehad.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD