Voorstellen: Mike
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
31-10-2012 20:35 #632357
door V300 register
Voorstellen: Mike is gemaakt door V300 register
Beste Allen,
Ik ben Mike, 20 jaar en ik woon in Berkel en Rodenrijs (Tussen Rotterdam en Zoetermeer). Ik zit nog op school en volg de opleiding vliegtuigonderhoudstechnicus op het ROC van Amsterdam. Een aardig stukje van mijn woonplaats en aangezien het OV niet altijd te vertrouwen is, ben ik op zoek naar een wat goedkopere auto waar veel zelf aan te doen is. Om bij vallende blaadjes toch naar school te kunnen.
Ik ben al op diverse forums geregistreerd, en ik lees hier al een tijdje mee, maar nergens is een forum zo levendig en informatief als hier.
Ik ben nog niet in het bezit van een 3xx, maar dit zit er wel aan te komen.
Ik heb momenteel een 440, maar deze is "te duur" (Relatief gezien) in het onderhoud en de vaste lasten. Ik heb voor de 440 een S40 gehad die ik met vrij ernstige voorschade weer tot een plaatje had omgetoverd. Dit was ook echt een auto waar je tijd en liefde in stak. Met de 440 heb ik dat eigenlijk totaal niet. De 3xx serie vind ik gewoon een prachtige serie die echt bewaard moet worden, en waar uiteraard een hoop zelf aan te doen is. Vandaar ook mijn keuze dat de opvolger van de 440 waarschijnlijk een 340 gaat worden. Van de 440 afkomen is wat lastiger, maar dat komt wel goed.
Tot die tijd lees ik uiteraard graag mee en mocht iemand nog tips hebben over een 3xx aankoop, ik hoor het graag!
Ik ben Mike, 20 jaar en ik woon in Berkel en Rodenrijs (Tussen Rotterdam en Zoetermeer). Ik zit nog op school en volg de opleiding vliegtuigonderhoudstechnicus op het ROC van Amsterdam. Een aardig stukje van mijn woonplaats en aangezien het OV niet altijd te vertrouwen is, ben ik op zoek naar een wat goedkopere auto waar veel zelf aan te doen is. Om bij vallende blaadjes toch naar school te kunnen.
Ik ben al op diverse forums geregistreerd, en ik lees hier al een tijdje mee, maar nergens is een forum zo levendig en informatief als hier.
Ik ben nog niet in het bezit van een 3xx, maar dit zit er wel aan te komen.
Ik heb momenteel een 440, maar deze is "te duur" (Relatief gezien) in het onderhoud en de vaste lasten. Ik heb voor de 440 een S40 gehad die ik met vrij ernstige voorschade weer tot een plaatje had omgetoverd. Dit was ook echt een auto waar je tijd en liefde in stak. Met de 440 heb ik dat eigenlijk totaal niet. De 3xx serie vind ik gewoon een prachtige serie die echt bewaard moet worden, en waar uiteraard een hoop zelf aan te doen is. Vandaar ook mijn keuze dat de opvolger van de 440 waarschijnlijk een 340 gaat worden. Van de 440 afkomen is wat lastiger, maar dat komt wel goed.
Tot die tijd lees ik uiteraard graag mee en mocht iemand nog tips hebben over een 3xx aankoop, ik hoor het graag!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
31-10-2012 20:52 #917382
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Voorstellen: Mike
Welkom hier! Als vliegtuigonderhoudstechnicus kun je een Volvo 300 compleet
zelf onderhouden, zelfs al zou je geblinddoekt worden.
Aankooptips zijn hier zeker te vinden; misschien ook voor niet-leden.
Staar je niet blind op het wel of niet belastingvrij zijn (of worden);
je weet niet wat het gaat worden met het nieuwe kabinet.
Ik zou voor een strak, zo goed als roestvrij exemplaar gaan.
Mocht er sprake zijn van mechanische defecten of achterstallig onderhoud,
dan is dat voor jou geen probleem, eerder een uitdaging.
zelf onderhouden, zelfs al zou je geblinddoekt worden.
Aankooptips zijn hier zeker te vinden; misschien ook voor niet-leden.
Staar je niet blind op het wel of niet belastingvrij zijn (of worden);
je weet niet wat het gaat worden met het nieuwe kabinet.
Ik zou voor een strak, zo goed als roestvrij exemplaar gaan.
Mocht er sprake zijn van mechanische defecten of achterstallig onderhoud,
dan is dat voor jou geen probleem, eerder een uitdaging.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
31-10-2012 21:21 #917385
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Voorstellen: Mike
Erg leuk dat je aan een Volvo 300 wilt beginnen! Een leuke serie is het zeker :worship:
Wat je wel even in de gaten moet hebben, is dat het onderhoud van een 300 minstens net zo duur zal zijn als van een 440. De 300-serie is overigens wel erg betrouwbaar. Persoonlijk heb ik het idee dat het extra onderhoud vooral in roest zit, en het preventief behandelen daarvan.
Wat je wel even in de gaten moet hebben, is dat het onderhoud van een 300 minstens net zo duur zal zijn als van een 440. De 300-serie is overigens wel erg betrouwbaar. Persoonlijk heb ik het idee dat het extra onderhoud vooral in roest zit, en het preventief behandelen daarvan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
31-10-2012 21:40 #917387
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Voorstellen: Mike
Welkom! Goed om te lezen dat het forum als levendig en informatief wordt ervaren.
Verschil in kosten tussen een 440 en een niet-belastingvrije 340 zal minimaal zijn, de 400-serie roest ook bijna net zo hard weg. Voor de lange afstanden raad ik toch echt aan geen 340 CVT aan te schaffen, ik kies dan eerder voor een 5-bak of een 360 als je n?g comfortabeler wilt reizen (<3000 toeren op de snelweg). Een 340 kan echter wel veel zuiniger zijn, met nadruk op kan.
Verschil in kosten tussen een 440 en een niet-belastingvrije 340 zal minimaal zijn, de 400-serie roest ook bijna net zo hard weg. Voor de lange afstanden raad ik toch echt aan geen 340 CVT aan te schaffen, ik kies dan eerder voor een 5-bak of een 360 als je n?g comfortabeler wilt reizen (<3000 toeren op de snelweg). Een 340 kan echter wel veel zuiniger zijn, met nadruk op kan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
31-10-2012 21:43 #917388
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Voorstellen: Mike
Welkom!
Onderhoud minstens zo duur als van een 440? Ik denk dat het meevalt. Bij een B14 heb je geen D-riem. Op ebay, marktplaats, of bij de bekende clubadressen voor onderdelen kan je goedkoop terecht. Weinig elektronica, meeste goed zelf te doen, alleen soms wat laswerk wat vooral veel tijd kost. Een goede 300-serie vinden is nog steeds mogelijk. Vorig jaar heb ik voor een vriend een bijna perfecte gevonden met maar een enkele plekjes roest.
Onderhoud minstens zo duur als van een 440? Ik denk dat het meevalt. Bij een B14 heb je geen D-riem. Op ebay, marktplaats, of bij de bekende clubadressen voor onderdelen kan je goedkoop terecht. Weinig elektronica, meeste goed zelf te doen, alleen soms wat laswerk wat vooral veel tijd kost. Een goede 300-serie vinden is nog steeds mogelijk. Vorig jaar heb ik voor een vriend een bijna perfecte gevonden met maar een enkele plekjes roest.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
31-10-2012 21:51 #917390
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Voorstellen: Mike
Beste Heren,
Bedankt voor de reacties. Ik heb het niet helemaal duidelijk omschreven, waarvoor excuus.
Ik bedoelde duur in onderhoud mijn specifieke 440, aangezien de reparatiekosten om hem weer in nette staat te krijgen eigenlijk niet opwegen tegen de waarde, en vooral mijn motivatie om deze auto op te knappen.
Denk aan komende distributieriem op niet al te lange termijn, rottende wielkasten, koppeling begint aan zijn einde te komen, draagarmrubbers moeten voor de volgende APK (Juni) gedaan worden, en zo zijn er nog wel wat kleine puntjes. Het is geen wrak, en het is allemaal wel te doen, maar het is niet "mijn" model. Dus wil ik er eigenlijk geen meer geld insteken, maar een volvo uit de 300 serie aanschaffen waar je dan stiekem toch te veel geld in steekt, maar met alle liefde eraan sleutelt.
Bedankt voor de reacties. Ik heb het niet helemaal duidelijk omschreven, waarvoor excuus.
Ik bedoelde duur in onderhoud mijn specifieke 440, aangezien de reparatiekosten om hem weer in nette staat te krijgen eigenlijk niet opwegen tegen de waarde, en vooral mijn motivatie om deze auto op te knappen.
Denk aan komende distributieriem op niet al te lange termijn, rottende wielkasten, koppeling begint aan zijn einde te komen, draagarmrubbers moeten voor de volgende APK (Juni) gedaan worden, en zo zijn er nog wel wat kleine puntjes. Het is geen wrak, en het is allemaal wel te doen, maar het is niet "mijn" model. Dus wil ik er eigenlijk geen meer geld insteken, maar een volvo uit de 300 serie aanschaffen waar je dan stiekem toch te veel geld in steekt, maar met alle liefde eraan sleutelt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 111
31-10-2012 21:55 #917392
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Voorstellen: Mike
Welkom hier Mike, interessant beroep lijkt me zeg waar jij nu voor leert.
Leuk dat je de 300 serie zo leuk vind, we zien de aanwinst hier vast wel verschijnen als je een mooi exemplaar hebt weten te bemachtigen.
Roest is ook bij onze geliefde Volvo's ??n van de grootste uitdagingen gezien de gemiddelde leeftijd, technisch zitten ze gelukkig relatief simpel in elkaar wat de betrouwbaarheid ten goede komt.
Zaken als rotte vacu?m slangetjes, een losgetrilde carburateurdeksel (B14), rotte benzineslangen, aan vervanging toe zijnde bougie kabels, rotor en verdelerkap zou je tegen kunnen komen
( en vast nog wel wat kleine zaken waar ik niet zo snel op kom)
Zolang je bij een B14 (andere motortypen ben ik niet zo bekend mee) de motorolie+filter op tijd vervangt en zo af en toe de kleppen stelt ben je al een aardig eind op weg, een uitvoering met cvt heeft iets meer aandacht nodig op een aantal punten.
??n en ander hangt ook af van of je een goed onderhouden exemplaar tegenkomt, maar dat is natuurlijk vrij algemeen voor een tweedehands auto.
Hopelijk heb je hier alvast wat aan, succes met jouw zoektocht, heb je ook al gekeken op het advertentie gedeelte op onze clubsite?
Leuk dat je de 300 serie zo leuk vind, we zien de aanwinst hier vast wel verschijnen als je een mooi exemplaar hebt weten te bemachtigen.
Roest is ook bij onze geliefde Volvo's ??n van de grootste uitdagingen gezien de gemiddelde leeftijd, technisch zitten ze gelukkig relatief simpel in elkaar wat de betrouwbaarheid ten goede komt.
Zaken als rotte vacu?m slangetjes, een losgetrilde carburateurdeksel (B14), rotte benzineslangen, aan vervanging toe zijnde bougie kabels, rotor en verdelerkap zou je tegen kunnen komen
( en vast nog wel wat kleine zaken waar ik niet zo snel op kom)
Zolang je bij een B14 (andere motortypen ben ik niet zo bekend mee) de motorolie+filter op tijd vervangt en zo af en toe de kleppen stelt ben je al een aardig eind op weg, een uitvoering met cvt heeft iets meer aandacht nodig op een aantal punten.
??n en ander hangt ook af van of je een goed onderhouden exemplaar tegenkomt, maar dat is natuurlijk vrij algemeen voor een tweedehands auto.
Hopelijk heb je hier alvast wat aan, succes met jouw zoektocht, heb je ook al gekeken op het advertentie gedeelte op onze clubsite?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
31-10-2012 22:13 #917395
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Voorstellen: Mike
Ik zal het een en ander even opschrijven over die puntjes, want dat zou natuurlijk preventief vervangen kunnen worden dan. Ik heb inderdaad via het advertentiegedeelte een 340 gezien, alleen heeft deze wat puntjes.
De 340 wordt te warm bij file rijden, bij een iets hoger toerental niet meer.
Dit zou de waterpomp zijn.
Het is een CVT, en bij 105km/h zou er een trilling/rammel te voelen zijn. Bij 80km/h merk je er niks van. Op de foto's die ik toegezonden kreeg zag hij er nog vrij netjes uit, en de prijs is ook erg laag.
De waterpomp zou op zich nog wel te doen zijn, maar dat met de cvt en de rammel zou wel iets ernstigers kunnen zijn denk ik?
Bijgevoegd nog wat foto's die ik toegezonden kreeg.
Groet,
Mike
De 340 wordt te warm bij file rijden, bij een iets hoger toerental niet meer.
Dit zou de waterpomp zijn.
Het is een CVT, en bij 105km/h zou er een trilling/rammel te voelen zijn. Bij 80km/h merk je er niks van. Op de foto's die ik toegezonden kreeg zag hij er nog vrij netjes uit, en de prijs is ook erg laag.
De waterpomp zou op zich nog wel te doen zijn, maar dat met de cvt en de rammel zou wel iets ernstigers kunnen zijn denk ik?
Bijgevoegd nog wat foto's die ik toegezonden kreeg.
Groet,
Mike
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
31-10-2012 22:20 #917396
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Voorstellen: Mike
Wauw, mooi rood...!
Trillingen/rammeltjes etc. hoeft niet perse van de CVT te komen, kan ook van alles te maken hebben met de stuurinrichting/velgen/remmen/banden. De CVT is alleen maar een uitgebreider/verfijnder stukje techniek dan een handbak, het is niet zo dat het opeens allemaal zo ontzettend veel moeilijker is! Dat is het voordeel, er zijn bij de club echte experts waarbij je vast wel eens te rade kunt.
Trillingen/rammeltjes etc. hoeft niet perse van de CVT te komen, kan ook van alles te maken hebben met de stuurinrichting/velgen/remmen/banden. De CVT is alleen maar een uitgebreider/verfijnder stukje techniek dan een handbak, het is niet zo dat het opeens allemaal zo ontzettend veel moeilijker is! Dat is het voordeel, er zijn bij de club echte experts waarbij je vast wel eens te rade kunt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
01-11-2012 10:59 #917420
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Voorstellen: Mike
Als je echt goedkoop kilometers wil maken moet je die 460 op g3 van marktplaats nemen, een 340 rijdt gem 10/14 km op 1 liter, voor tegenwoordige maatstaven niet erg zuinig dus, zeker met de huidige benzine prijzen..
wel erg leuk dat je voor steeds een ouder model kiest, na een 340 een 343?
wel erg leuk dat je voor steeds een ouder model kiest, na een 340 een 343?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets