experimentje
- Laurens Post
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
v0lv0freak;184818 schreef : [...]
De moderne volgorde, die in de Nederlandse wiskundeschoolboeken beschreven en geoefend wordt, is:[...]
- ( haakjes )
- machtsverheffen en worteltrekken
- vermenigvuldigen en delen
- optellen en aftrekken
En ZO heb ik het dus geleerd (en ik ben nu twee jaar van de middelbare school af).
Dit is (nog) de offici?le methode.
Overigens wordt tegenwoordig aangeleerd om formules van hogere orde te herschrijven naar formules met haakjes erin (ik heb in de 5e en 6e 8 uur wiskunde per week gehad, dus ik kan er boeken over schrijven

- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb (o.a.) hiervoor nooit een ezelsbruggetje geleerd, dit is allemaal gewoon makkelijk te leren, uiteindelijk (als je een fatsoenlijke wiskundeleraar hebt gehad) zie je in dat het heel onlogisch is als je het toch verkeerd doet. Zelfs 10 jaar na de middelbare school (en dus het meeste allang vergeten ben) vind ik het heel onlogisch als je de exponent of wortel meeneemt na het vermenigvuldigen of delen. Al bij de aanschaf van mijn eerste rekenmachine in de brugklas (mocht nog niet zo'n fancy ding zijn) werd erop gehamerd dat je de goede moest kopen...ZwerverRoodbaard;184822 schreef : ..., ook dat x? en worteltrekken voor * en / gaat.
Trouwens:
Worteltrekken en machtsverheffen staan in het primair onderwijs niet op het programma, evenmin als het rekenen met negatieve getallen.
- V300 register
- Verbannen
-

- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
- Laurens Post
- Nieuw lid
-
- Chris Kobes
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
Zoals ik op de middelbare school ongeveer een pro was met de grafische rekenmachine (kan grafieken voor je tekenen, minima, maxima etc, kan formules opslaan en nog veeelll meer). Moet ik nu weer alles uit het bolle koppie doen