Wifi netwerk

• Kevin Kloosterman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-09-2010 19:23 #630543 door Kevin Kloosterman
Wifi netwerk is gemaakt door Kevin Kloosterman
Heren en dames,

Een vriend van me gaat binnenkort verhuizen. Zijn nieuwe pand telt 4 verdiepingen. En hij wil daar een goede wifi verbinding hebben. Is ook bereid om daar in te investeren.

We hebben inmiddels naar de vast plekker pet verdieping kabels getrokken. Zoals naar de TV, bureau etc. Op de bovenste 3 verdiepingen is er een 6 ports switch opgehangen en dus wat reserve voor in de toekomst.

Beneden op de begane grond hangt een router met 4 poorten die inmiddels uitbekabeld is naar 3 aansluitingen daar, en 1 kabel door naar boven.

Nou is op de begane grond het netwerk prima qua bereik. Op de 1e etage is het al waardeloos. Het is nogal een oud gebouw met vrij dikke betonnen muren. Dus waarschijnlijk ook de vloer en voorzien van het nodige betonijzer. Nu willen we dus eigenlijk bij elke switch een accespoint ophangen. Maar dat moet natuurlijk wel allemaal goed ingesteld worden. Niet dat als je met de laptop van de begane grond naar de 3e etage gaat dat je weer van netwerk moet wisselen. Heb de nodige ervaring met netwerken. Maar zo draadloos koppelen heb ik ook nog nooit gedaan.

Is er iemand hier die er ervaring mee heeft? Welk type/merk accespoint raad je aan?

Eventueel valt de router beneden ook te verwisselen voor hetzelfde merk zodat het allemaal goed werkt? (de router is nog van het oude huis en ook al weer 4 jaartjes oud)

Alvast dank voor het meedenken!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-09-2010 19:47 #845755 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Wifi netwerk
WiFi netwerken en acces pointe hebben een paraplu afstraal gedrag. hierdoor zou je in de kelder prima ontvangst hebben, alleen boven de router niet. Wij hebben hier 4 verdiepingen en op de 3e staat het WiFi acces point. Ik heb geen ontvangst problemen in de slaapkamer (naast de kamer met AP), woonkamer (1e verdieping) en tuin. In de garage (bg) heb ik nooit geprobeerd een wireless connectie op te bouwen.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-09-2010 19:49 #845757 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Wifi netwerk
zal wel niet zo simpel zijn, maar kan je dan de router niet gewoon op z'n kop leggen:D?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-09-2010 19:52 #845758 door V300 register
accesspoints koppel je door elke accesspoint het zelfde ssid te geven, en natuurlijk het wachtwoord het zelfde. Wel zorgen dat de kanalen elkaar niet overlappen.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-09-2010 20:54 #845762 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Wifi netwerk
Ik merk hier thuis hetzelfde, onze router staat beneden en op de 1e en 2e verdieping wordt het signaal steeds slechter, maar nog zeker wel bruikbaar en stabiel. Als ik de laptop in mijn auto heb liggen, 25 meter verderop, heb ik nog steeds volle de bak aan signaalkwaliteit.

AvdAkker;155615 schreef : zal wel niet zo simpel zijn, maar kan je dan de router niet gewoon op z'n kop leggen:D?

Dat klinkt wel heel makkelijk ja! :D
Het is natuurlijk helemaal niet cool om een router op z'n kop te hebben liggen...

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
13-09-2010 23:17 #845794 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Wifi netwerk
heey dat wist ik niet! Zou wel verklaren waarom ik op mijn kamer (1ste verdieping) altijd problemen heb met internet, want onze router hangt namelijk in de kelder.....

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-09-2010 23:17 #845795 door V300 register
In principe zou zelfs de richting van de antenne er ook mee te maken kunnen hebben. Maar ook de bouwstructuur van het pand kan veel invloed hebben. Het je toevallig veel bewapening in de beton zitten en hele dikke muren; daar zwakt het signaal allemaal van af.

Daarnaast moet je gewoon effe kijken bij verschillende WiFi-hotspots er het sterkste signaal wordt uitgezonden. Heb mezelf hier nog niet in verdiept maar ik kan me wel voorstellen dat hier verschil in is.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-09-2010 11:19 #845823 door V300 register
Ik woon in een oud huis (1887) en de router staat ver beneden mij. Zelfs op zolder nog prima ontvangst. Nooit problemen mee gehad! Zijn allemaal hoge plafonds, met dat stucwerk op riet. Zolder heeft een (erg mooie) houten vloer.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-09-2010 11:37 #845825 door V300 register
Het niet hebben van betonnen vloeren met vlechtwerk helpt vast. :)

• Kevin Kloosterman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2010 20:25 #845872 door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic Wifi netwerk
Hartelijk dank voor de tips. Ik was sowieso al van plan het te proberen met 2 AP's. Hebben jullie nog tips? Ik heb zelf erg goede ervaringen met Belkin. Linksys heb ik slechte ervaring mee, maar Cisco zelf wel weer goed. Die linksys was zo'n WRT54 ofzoiets, bleef hem resetten :(

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC