Het grote GESLAAGD en JARIG en BELANGRIJK MOMENT VAN JE LEVEN topic

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-03-2012 08:37 #901913 door V300 register
wow gaaf! ik ben ook heel benieuwd naar je baan en je rol in het ontwikkelen van dit apparaat. Studeer zelf Medische Informatiekunde aan de UvA, dus misschien wel wat raakvlakken ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-03-2012 09:46 #901914 door V300 register
Mooi werk zeg! Jouw vader doet toch iets met antieke klokken? Dat zijn ook van die verfijnde technieken toch?

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-03-2012 15:05 #901921 door Wouter Borsje
En klaar, dan mag je nu je mond spoelen (....met een biertje ) :D

Mooi zeg, het lijkt mij ook wel leuk om wat meer van de achtergrond te weten, ik weet alleen nog dat je rechten hebt gestudeerd.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2012 17:16 #901927 door 16673-dummy
heel mooi Wouter! Wat kan dat apparaat nu allemaal?
Ik herken er wat "gereedschap" in dat onze egyptische voorouders gebruikten om via de neus het een en ander uit onze bovenkamers te peuteren, maar daar zal dit apparaat wel niet voor gemaakt zijn neem ik aan :D
(en het zal ook wel behoorlijk ingewikkeld in elkaar zitten)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-03-2012 19:26 #901928 door V300 register
Ik vraag me vooral af wat het verschil is tov de huidige apparatuur, mijn tandarts heeft iets dat er erg op lijkt namelijk.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-03-2012 00:02 #901939 door V300 register
het concept is zeker niet uniek inderdaad, Marcel.

een behandeleenheid is vaak ook voorzien van het zitgedeelte voor de patient, vandaar dat het gehele apparaat ook wel tandartsstoel genoemd wordt. Wij zijn van mening dat het stoelgedeelte beter afzonderlijk kan zijn van de 'unit', zodat er meer keuzevrijheid is in de uitvoering en als 1 van de 2 stuk gaat je niet gelijk beide moet vervangen.

wat zit er allemaal in en op: in de zuil zit o.a. aansluitingen voor lucht en water, met diverse vormen van filtering. Ook zit er slangen, kleppen en filters in van het speeksel afzuigings systeem. Soms een apparaat om het kwik uit oude vullingen af te scheiden van het afvalwater (maar dat kan ook centraal, als er meerdere kamers zijn is dat handiger). tot slot nog een bups elektronica om dit alles aan te sturen.

aan het werkblad zitten 6 posities die naar keuze van de tandarts opgevuld kunnen worden. Voor dit exemplaar hebben we een (min of meer standaard) indeling voor rechtshandige tandartsen gemaakt. Van links naar rechts:

1) een spuit met 2 knopjes waar lichtjes verwarmd water en lucht uit komt (deze wordt meestal bediend door de assistent, en wordt ook bijna bij iedere behandeling gebruikt)
2) en
3) twee elektrische "micro motoren". Deze kunnen 40.000 rpm draaien, maar zijn ook heel sterk op lage toerentallen. De (verwisselbare) boorhouders die erop zitten hebben een interne tandwiel overbrenging; 4 op 1 (vertraging), 1 op 1, en 1 op 4/of5 versnelling. Vol gas kun je daarmee dus 40.000x5 = 200.000 toeren per minuut halen.

4) Een turbine, ook wel airrotor genoemd. Deze kunnen maar op 1 toerental en worden vooral gebruikt voor het groffe werk. Ze hebben weinig trekkracht (als je ze te zwaar belast slaat ie gewoon stil) maar maximale toerentallen gaan afhankelijk van het merk en model richting 500.000 rpm. Dit zijn dus de apparaten die het typische "bang van de tandarts" fluitgeluid geven.

5) Tandsteen apparaat, deze heeft een verwisselbare punt die door een pi?zo elementje met ultrasone trillingen in beweging gebracht wordt.
6) een UV lamp voor het uitharden van de moderne witte vullingen

Wat deze unit onderscheidend maakt is in de eerste plaats het design. Let maar eens op of je bij zo'n apparaat bepaalde vormen overal ziet terugkomen. Deze "eenheid" is geen rocket science maar toch behoorlijk uniek. Het vorige model heeft bijvoorbeeld nog een arm die ontworpen is in de jaren '80 terwijl de rest begin jaren 2000 ge?pgrade was. Bovendien hebben we het ontwerp zodanig ingevuld dat er met simpele constructies een functioneel en mooi afgewerkt apparaat staat.
Ook zit er nog een handigheidje in wat betreft het spoelbakje, dit schuift met een druk op de knop een eind naar voren toe, zodat het veel makkelijker bereikbaar wordt voor de patient. Bij de concurrentie is het meest geavanceerde wat we op dit punt gezien hebben een gemotoriseerde draaibeweging, maar de uiteindelijke verplaatsing daarvan gaat nog niet tot de helft van wat deze doet.
Zaken die we zelf tot 'technische evolutie' rekenen maar eigenlijk ook nog best onderscheidend zijn is dat de electronica is voorbereid op een kleuren touchscreen, draadloze verbinding met het voetpedaal en dat de micromotoren van het borstelloze type zijn.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-03-2012 00:14 #901940 door V300 register

nijmegenleeft;196396 schreef : Mooi werk zeg! Jouw vader doet toch iets met antieke klokken? Dat zijn ook van die verfijnde technieken toch?

de klokkenzaak is in leegverkoop, onvoldoende klanten. Leegverkoop duurt nu ook al een jaar en leeg is de winkel nog allerminst :) Alles gaat weg voor afbraakprijzen maar er is gewoon weinig animo. Als je nog iets leuks zoekt???

mn pa doet trouwens nog steeds fijn mechanisch werk, hij is namelijk reparateur van het draaiende gereedschap van de tandarts (zie www.drivisie.be )

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-03-2012 01:08 #901941 door V300 register
Nooit geweten dat hierin ook meerdere bedrijven concurreren, ook nooit bij stilgestaan. Heeft dit wel een markt dan? Het lijkt me niet dat dergelijke apparaten snel vervangen worden.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-03-2012 06:33 #901942 door V300 register

antiekeradio;196424 schreef : de klokkenzaak is in leegverkoop, onvoldoende klanten. Leegverkoop duurt nu ook al een jaar en leeg is de winkel nog allerminst :) Alles gaat weg voor afbraakprijzen maar er is gewoon weinig animo. Als je nog iets leuks zoekt???

mn pa doet trouwens nog steeds fijn mechanisch werk, hij is namelijk reparateur van het draaiende gereedschap van de tandarts (zie www.drivisie.be )

Mooi werk hebben jullie Wouter!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-03-2012 09:12 #901947 door V300 register
Je moest eens weten Marcel.
Ik weet niet hoe het zit bij tandartsstoelen, maar ik denk dat hetzelfde geld voor alle medische (rand)apparatuur.

Ik werk zelf voor een bedrijf dat patientendossiers voor gyneacologie en obstetrie (echo's voor zwangere vrouwen dus) verkoopt. En de concurrentie in die echoapparaten is moordend.

Maar Wouter! nou weet ik nogsteeds niet wat jouw aandeel hier in is! Het ziet er allemaal wel heel chique uit! complimenten

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC