Acculader
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
04-02-2010 21:43 #629920
door V300 register
Acculader is gemaakt door V300 register
De accu van mijn Saab is leeggetrokken door het alarm. Geen probleem op zich, mijn schoonouders zeiden dat ze op zolder nog een acculader hadden liggen. Hadden ze 1,5 jaar geleden nog (met succes) gebruikt voor hun Xantia, de lader ?was nog van opa geweest". Ik verwachtte dus een ouderwets apparaat, ouderwetse analoge metertjes, mooi stalen kastje enzo.
Maar nee. Het blijkt een apparaat te zijn dat opa zelf ooit heeft gemaakt. Ongeaard, wirwar van kroonsteentjes en voor het oog te dunne draadjes. Zo ziet ie eruit:
Ik moet zeggen dat ik toch wel lichtelijk huiverig ben om mijn ? 100 accu van een jaar oud aan dit ding te hangen. En ?ls ik dat toch doe, dan wel in de schuur, met een brandblusser paraat, een veiligheidsbril op en brandveilige kleding aan
(met andere woorden: NO WAY dat ik dit in, om of in de buurt van mijn huis aan de 230V ga hangen, maar het ziet er wel fantastisch uit, toch?
)
Maar nee. Het blijkt een apparaat te zijn dat opa zelf ooit heeft gemaakt. Ongeaard, wirwar van kroonsteentjes en voor het oog te dunne draadjes. Zo ziet ie eruit:
Ik moet zeggen dat ik toch wel lichtelijk huiverig ben om mijn ? 100 accu van een jaar oud aan dit ding te hangen. En ?ls ik dat toch doe, dan wel in de schuur, met een brandblusser paraat, een veiligheidsbril op en brandveilige kleding aan

(met andere woorden: NO WAY dat ik dit in, om of in de buurt van mijn huis aan de 230V ga hangen, maar het ziet er wel fantastisch uit, toch?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laurens Post
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-02-2010 21:45 #816458
door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic Acculader
Nostalgie dit hoort in een museum thuis. Ik zou zeggen kijk bij een automaterialenzaak hoe duur een lader kost en koop er daar 1 van.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
04-02-2010 21:49 #816460
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Acculader
Dat ga ik ook zeker wel even doen inderdaad, hoeft geen topklasse te zijn maar wel veiliger en betrouwbaarder dan deze
Kan er wel van genieten, zo'n zelffabricaat. Dit was echt zo'n zelfklus-opa (opa van mijn vrouw), schuur vol gereedschap, verstand van alles, hij leeft zelf niet meer maar het huis van oma zit nog vol met dit soort snufjes (de brandgevaarlijke zijn door de familie vakkundig onklaar gemaakt).
- Laurens Post
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-02-2010 21:50 #816462
door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic Acculader
Ik zie al sowieso kroonsteentjes en daar heb ik mijn twijfels al bij. Ik heb toen een simpele lader gekocht bij de aldi voor 20 euro en die werkt nog steeds
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
04-02-2010 22:04 #816470
door V300 register
Ik vind het een prachtig ding maar ik krijg wel kriebels als ik het zie. Ik zou het niet zo vlug aansluiten.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-02-2010 10:05 #816510
door V300 register
het ziet er wat lomp uit, maar het hoeft echt niet fout te gaan hoor..
ik zie 3x 2 draden uit de trafo, opa is van vroegah en vroegah had je 6, 12 en ook al 24 volt.
Q-westie van voltmetertje er op zetten...en kijken
ok, ontladen en druppelen en netjes afgevlakt zal het stroompje niet zijn...maar misschien ook wel..
ik heb me nog even scheel zitten turen op het frontje: er staat met stift iets over 12 en 6 volt, maar ook iets om door te lussen om verdubbelde spanning te krijgen en zelfs wisselspanning... universeel dingetje hoor! Koesteren!
Plaats gewoon effe een glaszekering tussen met laden van 10A , dan zit je safe met je accu.
ik zie 3x 2 draden uit de trafo, opa is van vroegah en vroegah had je 6, 12 en ook al 24 volt.
Q-westie van voltmetertje er op zetten...en kijken
ok, ontladen en druppelen en netjes afgevlakt zal het stroompje niet zijn...maar misschien ook wel..
ik heb me nog even scheel zitten turen op het frontje: er staat met stift iets over 12 en 6 volt, maar ook iets om door te lussen om verdubbelde spanning te krijgen en zelfs wisselspanning... universeel dingetje hoor! Koesteren!
Plaats gewoon effe een glaszekering tussen met laden van 10A , dan zit je safe met je accu.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-02-2010 10:17 #816512
door V300 register
Nou op de onderste foto zie je het een klein beetje, maar er zitten sowieso al twee compleet gesmolten kroonsteentjes tussen. Draadjes, kroonsteentjes, alles is minstens 30 jaar oud (waarschijnlijk nog wel flink ouder) en de isolatie van de draden zal dus ook niet echt denderend meer zijn. Nee ik hang mijn accu dit weekend even bij mijn ouders aan de lader, en koop zelf t.z.t. wel een goed(koop) ding. Deze ga ik niet meer aansluiten
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-02-2010 10:59 #816517
door V300 register
ach... vrijwel net zo opgebouwde dingen heb ik zelf ook nog staan, en die zijn nog van een officiele fabrikant ook.
zou hem zelf gewoon aanzetten en gebruiken. de trafo is een oerdegelijk ding waar bij de kans dat er gevaarlijke spanningen op de laagspannings aansluitingen komen behoorlijk klein is.
de spanning die hieruit komt is een gelijkgerichte wisselspanning, m.a.w. een pulserende gelijkspanning van 100Hz.
Dat is precies hetzelfde als wat de gemiddelde acculader van 20 euro die je tegenwoordig kunt kopen levert.
als je iets wilt hebben wat echt beter is dan dit zelfbouw brouwsel, zul je echt een duurdere lader moeten kopen dan iets van 20 euro :+
zou hem zelf gewoon aanzetten en gebruiken. de trafo is een oerdegelijk ding waar bij de kans dat er gevaarlijke spanningen op de laagspannings aansluitingen komen behoorlijk klein is.
de spanning die hieruit komt is een gelijkgerichte wisselspanning, m.a.w. een pulserende gelijkspanning van 100Hz.
Dat is precies hetzelfde als wat de gemiddelde acculader van 20 euro die je tegenwoordig kunt kopen levert.
als je iets wilt hebben wat echt beter is dan dit zelfbouw brouwsel, zul je echt een duurdere lader moeten kopen dan iets van 20 euro :+
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-02-2010 12:30 #816524
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Acculader
Nieuwe, iets dikkere draadjes, kroonsteentjes vervangen door soldeer en laden maar!
Moderators: Mark Smeets