Gasinstallatie uit 240 verwijderen

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2010 19:28 #629888 door Doeke Dobma (GAST)
Gasinstallatie uit 240 verwijderen is gemaakt door Doeke Dobma (GAST)
Mijn vader heeft een 240 op het oog. Hij zoekt een benzine, omdat er maar weinig mee gereden wordt. Nu wordt er een mooie aangeboden, maar die is helaas op gas. Nu lijkt me het verwijderen van de tank en leidingen niet zo'n probleem, maar wat zit er precies in de motorruimte? Het gas moet ergens ingespoten worden, dus als ik dat verwijder, zit ik met een gat ergens. Waar, en hoe? Ik vraag het hier omdat er ook een B200/B230 blok inzit, dus misschien zijn hier mensen met ervaring. Of die gewoon weten hoe & wat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
23-01-2010 19:35 #812803 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Gasinstallatie uit 240 verwijderen
Ik heb er geen verstand van, maar voor de volledigheid, een B200 met carb of injectie?
Bij een injectie weet Jeroen van B beslist het antwoord ;)

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2010 19:54 #812806 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Gasinstallatie uit 240 verwijderen
Injectie...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-01-2010 20:08 #812814 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Gasinstallatie uit 240 verwijderen
LPG op oudere auto's is 9 van de 10 keer een G1 of hoogstens G2 installatie, bij beide heb je gewoon een verdamper in de motorruimte zitten.

(de reden is dat G3 met gasinjectie veel duurder is, en je toch de lagere wegenbelasting niet krijgt omdat de auto een bepaalde milieucode mist, iets met /94 ofzo)

anyways, LPG uitbouwen is vrij eenvoudig, vaak is het een kwestie van de verdamper en gasmengstuk uitbouwen en de luchtinvoer naar de motor terug in originele staat brengen. Vaak worden er stukken pijp doorgeboord of stukgesneden om de LPG spullen er tussen te passen, die moet je dan in goede staat opzoeken.

de tank eerst helemaal leeg rijden en voorzichtig zijn als je de nippels eraf gaat draaien. misschien eerst naar een LPG boer rijden om te overleggen hoe je dit aan moet pakken.

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2010 20:52 #812820 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Gasinstallatie uit 240 verwijderen
Je kan de tank compleet uit de auto halen als er nog gas in zit, de tank is afgesloten, met aan de invoer zijde een terugslagklep en aan de uitstroom zijde een elektrisch klep, om het gas te laten weg lopen kan je de boutjes van de druk meter los draaien maar NIET er uit halen [zorg dat ze nog voldoende in gedraaid zijn] voorzichtig er tegen kloppen om de drukmeter te lossen voorzichtig er staat ? 10 bar druk op, als de druk van de tank is druk meter geheel los maken en dan kan je de tank draaien en de vloeibare gas uit de tank laten lopen waar deze dan verdampt.

EN DAT JE NIET MOET ROKEN OF MET VUUR MAG SPELEN HIERBIJ, HOEF IK JE NIET TE VERTELLEN.

en als je dit allemaal te link vind dat laat je de installatie door een LPG inbouw station uitbouwen, wat natuurlijk wel wat kost.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2010 20:56 #812821 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Gasinstallatie uit 240 verwijderen
Hier staat wat er in ieder geval uit moet om weer een B op het kenteken te krijgen.

De RDW controleert tijdens de keuring of tenminste de volgende onderdelen zijn verwijderd:
  • de verdamper, de drukregelaar of een ander brandstofdoseringssysteem. Een uitlaatstift die bij een luchtgekoelde motor als verdamper fungeert hoeft u niet te verwijderen.
  • de LPG-tank;
  • de gasafsluiter;
  • het gasmengstuk;
  • de inspuitstukken;
  • het inspuitstuk-adaptor, tenzij deze definitief is afgeplugd
  • de buitenvulklep, tenzij deze definitief is afgeplugd.
  • de hogedrukleiding, met uitzondering van het gedeelte dat rechtstreeks vast tegen de onderzijde van het voertuig bevestigd is.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-01-2010 17:46 #812997 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Gasinstallatie uit 240 verwijderen
Ben benieuwd wat voor motortje erin ligt.
B19E, B21E, B23E, B200, B230 't kan allemaal. De "E" wil zeggen dat er K-jetronic op zit: een mechanisch injectiesysteem. Dat zit er bij mij ook op :yesyes:.

Meestal zit er een gewone gasring in. De sloop je eruit. Waarschijnlijk zit hij in een inlaatslang verstopt. 't beste kun je dus zo'n slang van de sloop halen.
Voor de rest is het een kwestie van de verdamper uit de motorruimte, tank eruit en vulslang eruit (even kijken wat je met het gat in je bumper of achterschot doet ;)).
De leiding die van de tank naar de verdamper loopt kun je volgens mij laten zitten.
Als ik me niet vergis kun je de auto gewoon bij een gemiddelde gasboer of RDW-keuringsstation om late keuren en klaar is Kees.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2010 22:23 #813057 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Gasinstallatie uit 240 verwijderen
Inderdaad, de "vaste" leiding mag blijven zitten.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC