- Berichten: 4
Reisverslag Volvofiel 1 en 2
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Vanuit een zonnig Zuid-Frankrijk maar eens een stukje verslag van de reis met de 345. We vertrokken maandag om 5 uur ?s ochtends, met de bedoeling om ?s avonds te overnachten in Lyon. Hierdoor konden we erg rustig rijden en regelmatig pauzeren.
We begonnen ook met rustig rijden in Duitsland. Regenachtig weer, een mede Volvorijder er even op gewezen dat t dakluik van z?n caravan helemaal openstond (raar dat niemand anders dat doet, terwijl het toch zo druk is), verder lekker getoerd met ca 100 km/h.
Toch voerden we onderin Duitsland, nabij Luxemburg, het tempo maar eens op. Lekker met t verkeer meerijden. We waren wel een bezienswaardigheid, om zo met een oud lijk dat er niet uitziet op reis te gaan. De eerste heuvels gingen prima, wel terug naar z?n 4 vanwege de volle belading. De wegligging was echter prima, niets te klagen. Wel irritant, dat eeuwige gesein van tegenliggers (de koplampen schenen recht omhoog).
In Luxemburg goedkoop getankt voor 1,055 euro per liter. Jammer dat de tank nog lang niet leeg was.
Eenmaal in Frankrijk eens een stuk 120 ? 130 gereden, ging uitstekend! Deed helemaal gen afbreuk aan het verbruik, dat was de hele reis 1:11. Het was echt lekker rijden zo, muziekje aan, in z?n 5, beetje vloeiend rijden. Het ging ook erg snel, als we zo zouden doorgaan, waren w om half 4 al in Lyon. Wel erg vroeg. Maar we hadden daar wel een hotel geboekt (maar nog niet betaald?).
Tussen de middag een blikje Unox knaks opgewarmd en op een paar broodjes opgegeten. Schitterend, die jaloerse blikken. En nog immer veel nekkendraaiende mensen, haha!
Op deze aire toch maar het besluit genomen om in 1 keer door te rijden en het hotel te annuleren. Wat een waardeloze spraakherkenningscomputer was dat zeg (je moest inspreken wat je wilde). ?I don?t understand your command, I don?t understand your command?. je suis d?sol?e?. Afijn, ?t is gelukt.
Maar toen kwamen de bergen? files waren geen probleem, dat hield de 345 keurig uit. Op de snelweg kwam op en gegeven moment de eerste serieuze berg. Hij trok het niet in z?n 5. Terug naar 4 en planken om het tempo erin te houden (110). Temperatuurmetertje vloog omhoog, naar het midden (normaal staat ?ie op 1/3). Shit, geen vermogen meer? en steeds langzamer! Eindelijk de top en rustigaan naar beneden gereden, hij koelde al gauw af tot ?normaal?. Ook weer vermogen zoals voorheen. Het leek weer normaal. Maar de volgende berg weer hetzelfde! Dit ging niet werken. Toen kwam er een flinke klim. Aanloop genomen; we begonnen onderaan met 150 en eindigden ondanks planken in z?n 4 met 120 bovenaan. Oei. Weer warm.
Volgende heuvel. H?, het werd wat beter! W hoefden niet meer te planken en de koortsaanvallen werden minder. Toen de grote proef, de ?vooral voor caravanners- o zo beruchte Col de Grand Boeuf. Dat ging goed! Bij lange na geen planken en de meter kwam niet tot het midden. Zo ging het door, en uiteindelijk met een gangetje van gemiddeld zo?n 130 verder gereden (heuvelaf wilde hij z? graag dat we zonder moeite de 160 haalden).
Bij de volgende stop even de kap open. H?, olie op de achterste dwarsbalk (onder het kopplingshuis), sjips, die bout valt er bijna uit! Tja, zie daar maar es bij te komen als alles gloeiend heet is. Dus maar een dikke doek om de hand gewikkeld en met de hand aandraaien? even nagetrokken met de ringsleutel. Kwam daar die olie nu vandaan? Geen echt lek, meer een zweetplek. Veel nieuwsgierige blikken.
Na Lyon geen problemen meer gehad, alles ging snel. Bij Boll?ne van de tolweg af om het laatste stukje toeristische route te rijden. Heerlijk toeren, maar de versnellingspook ( en alles op en om de cardantunnel) werd wel warm. Zal wel van de uitlaat komen?
Om 19.00 uur kwamen we aan op de camping in R?moulins. Veel blikken die ronduit verbaasd waren, een al wat oudere Nederlander begon spontaan te lachen en porde z?n vrouw in d?r zij en wees naar ons. Onze plek was nog niet vrij, dus overnacht bij pa en ma op de plek. Die waren aangenaam verrast. Het noodzakelijke spul uitgepakt, de auto vooraan op de parking gezet en slapen maar.
De volgende dag de auto naar onze plek gereden ? hoe toepasselijk, nummer 300. Het voorruitscherm even aangepast. Er stond op: ?De Gelderlander, trots op tabloid?. Tabloid doorgestreept en er De Volvo van gemaakt.
Veel positieve reacties gehad, maar onderweg ook vaak uitgelachen. Maar uiteindelijk lachen wij het hardst, want deze trouwe wagen stond een halfjaar geleden nog zonder kenteken half gestript op de brug bij een bekende uit de 300-serie wereld, al sinds enkele jaren. Doe ?t hem maar eens na!
Hieronder enkele foto?s die we onderweg gemaakt hebben. Foto?s van ritten in de omgeving volgen nog een keer. Helaas wel wat crappy kwaliteit, maar gelukkig heb ik ze ook nog in hi-res?.
Eerste stop onderin Duitsland
Tankstop in Luxemburg
Onderweg in Luxemburg
Aire Sandaucourt la Trelle (a.k.a. Lorraine de la Trelle)
La douce France
Cockpit
Aire de Dijon-Brognon
Nog een keer
Richting Lyon
Onder Lyon
Koortsaanval
Uitlopers van de Alpen
Vegen aan de lucht van de Mistral (we zitten inmiddels in het Rh?nedal)
Heuvelaf (kijk ook de koelwatertemperatuurmeter, hier wel normaal)
RN richting Bagnols-sur-C?ze
In Pont-st.-Esprit een leuke spot: 340 GLE Diesel met leren bekleding!
Weer onderweg, we zijn er bijna
Arriv?e au camping La Sousta!
@ ouders, waren verrast en blij
Onze eigen plek, tent opbouwen
Fluitje van een cent
Tegen de hitte
Next update voor de volgende reis: een elektrische fan en een oliekoeler, want zodra je hem gaat belasten, krijgt ?ie koorts.
Met veel groeten uit het warme zuiden, mede namens een uitrustende 345 GLS uit 1981,
Joost en Stefan Ruizendaal
PS Zeer binnenkort de leuke kmstand 111.111?!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Je gaat met een auto, die ten eerste ruim over de 20 jaar zit, tot de nok toe geladen is met 120 bergop! Dat moet je gewoon niet doen! Niet gaan planken in zijn 4 om toch maar die snelheden te gaan halen! Nergens geod voor, vooral niet voor de motor!
Rij dan toch gewoon lekker 90 bergop! Dat scheelt helemaal niet veel in snelheid en dat vind de motor ook gewoon lekkerder! (en ook in je verbruik!)
Dus eigenlijk hoef je helemaal geen oliekoeler of elektrische fan! Gewoon wat verstandiger rijden, want wat je doet is echt aftrappen!
Even ter info! Als ik dat met de Avensis Verso van mijn pa probeer, dan schiet de elektrische beveiliging van de turbo er ook zo in, rijd ik daarentegen met 90 ? 100 rustig de berg op, dan is er geen enkel probleem!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik zou bijna willen zeggen, wat jij als normaal aangeeft is voor de motor eigenlijk te koel.
Koorts aanval is als de meter middenin het rode gebied staat:
forum.volvo300club.nl/attachment.php?att...id=1751&d=1247000418
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
No offence; maar als je dit soort overbodige dingen afslaat en had overgeslagen, dan had je nu een roestvrij body + carosserie gehad en kon je beginnen met spuiten.
Eerst grote dingen aanpakken, dan de details. Een roostertje, chromen wielring, oliekoeler... beter eerst carosserie/spuiten/roest, dan andere dingen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
-
Dendorssers;113712 schreef : Ja Joost, wat had je nu eigenlijk verwacht!
Je gaat met een auto, die ten eerste ruim over de 20 jaar zit, tot de nok toe geladen is met 120 bergop! Dat moet je gewoon niet doen! Niet gaan planken in zijn 4 om toch maar die snelheden te gaan halen! Nergens geod voor, vooral niet voor de motor!
Rij dan toch gewoon lekker 90 bergop! Dat scheelt helemaal niet veel in snelheid en dat vind de motor ook gewoon lekkerder! (en ook in je verbruik!)
Dus eigenlijk hoef je helemaal geen oliekoeler of elektrische fan! Gewoon wat verstandiger rijden, want wat je doet is echt aftrappen!
Het is geen 1400 he Karsten :no_comment:
een B200 kan dat makkelijk hebben.
Als wij met de 240 + vouwwagen op vakantie gaan, dan is het bij 'heuvels' met 120 al terug naar de 4 (meestal nemen we een aanloop met 140), en als het echt een aardige berg is, dan vliegt hij met 100 terug naar de 3 en planken.... (B230 caburateur, dus een iets grotere B200
Ik ben het trouwens met Wouter eens, jou temperatuurmetertje staat echt te laag, ls hij maar op 1/3de staat.. 1/2 is normaal, dus die oliekoeler etc is nog lang niet nodig
@ SLB: Joost heeft die oliekoeler etc nog niet gekocht. Dat is zijn nieuwe plan nu geworden
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
-
Dendorssers;113712 schreef : Even ter info! Als ik dat met de Avensis Verso van mijn pa probeer, dan schiet de elektrische beveiliging van de turbo er ook zo in, rijd ik daarentegen met 90 ? 100 rustig de berg op, dan is er geen enkel probleem!
Tis dan ook een Jap he.....
sorry, kon het toch echt niet laten
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Gefeli met de goed verlopen rit, geniet van je vakantie, en fijne terugreis weer!
(oh ja, en spaar je verslagen op tot 1 mooi verslag met foto's voor de Volvoice
) Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
vakantiegangers volgens de ANWB, lachen we stiekem dus iedereen met
een modern koekblik uit als je ziet dat je met een 28 jaar oude Volvo
probleemloos naar Frankrijk kunt rijden. Zolang er olie en koelvloeistof in
zo'n 2-liter zit, loopt ie.
@Joost: heb je er soms een 88 graden thermostaat in gezet?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





