Even de topsnelheid testen.....
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-05-2007 22:59 #625971
door V300 register
Even de topsnelheid testen..... is gemaakt door V300 register
Zo, vandaag eventjes, met m'n 343DL'etje en de vriendin op de passagiersstoel, onze buitenboordmotor (van de boot) op wezen halen uit Halsteren. Leuk ritje; van Etten-Leur naar Halsteren en terug.
Tijdens de terugrit toch eens even de topsnelheid van 't beestje testen. (Frits had me weleens verteld dat hij met zijn 340L boven de 160km/h uit kwam Aangezien de mijne, op papier, 4pk meer zou moeten hebben werd ik schieuwnierig...).
Na het einde 100km/h-verbodsbord: "BAM" het gaspedaal onderin, maar niet in z'n kickdown natuurlijk.
110 en ook vloeiend naar de 120...........de 130 ging ook met gemak..........bij de 140 werd het al een stukje moeilijker maar ik ben volhoudend.
Een half minuutje later zitten we op de 147km/h. Hmmmm, d'r zit iemand met z'n licht te gooien, zie ik in de spiegels. Overigens best mistig in de spiegels...........k*t 't komt van m'n eige autooke af. Hij blijft opdezelfde snelheid en hoor niets aparts aan de motor (misschien omdat de radio nogal hard stond). Gas los dus.......even lekker 80 rijden. Blijft flink roken. In de spiegel zie ik de automobilisten achter me al inhouden omdat ze niet veel meer kunnen zien.
'T motortje blijft gewoon lekker lopen en we rijden de eerstvolgende afslag af. Toch maar effe stilzetten. Motorkap open en een minuutje of 2 gewacht voordat de rook is opgetrokken.
Even naar de koelvloeistof gekeken: raar genoeg staat er geen druk op het koelsysteem. Verder zat er net zoveel koelwater in als vorige week. Wanneer de rook verder is opgetrokken zie ik dat heel de motorruimte flink onder de olie zit. Even oliepeilen laat me constateren dat het er toch wel minstens een anderhalve liter olie "kwijt" is. Hij verbruikTE namelijk geen druppel. Even de luchtfilterkap eraf schroeven (ik heb ALTIJD gereedschap bij). Heel het luchtfilter zit onder de olie. Hoogstwaarschijnlijk komt dit via de carterontluchting.
Even kijken of hij nog start: hij start en loopt nog perfect, niets aan te horen of te merken.
Ik ben dus maar netjes binnedoor naar huis gereden en nadat alle olie van het uitlaatspruitstuk is verdampt rookte hij niet meer.
Maar wat zou nu het probleem zijn? Waarschijnlijk heeft hij veel te veel carterdruk opgebouwd en daardoor een hele zooi olie de inlaat ingegooid (hierlangs is het ook weer naar buiten gelekt en dankzij de koelvan is het door heel de motorruimte geslingert). Maar waar kwam ineens al die carterdruk vandaan? Zuigerveren misschien ineens veel doorgelaten?
Of probleempje met de kleppen? (Ik gooi er namelijk geen loodvervanger meer bij sinds een maand en volgens het boekje moet hij dat wel hebben). Daarnaast werkt de onstekingsvervroeger niet meer.
Misschien allemaal dingen die ermee te maken zouden kunnen hebben.
Wat zal ik ermee doen? Alvast een ander motorblokje klaarleggen? Of zal het wel meevallen? Persoonlijk denk ik het laatste.
Moraal van het verhaal: Volgende keer foto's maken van de rookwolk.......was eigenlijk best specactulair :humor:
Tijdens de terugrit toch eens even de topsnelheid van 't beestje testen. (Frits had me weleens verteld dat hij met zijn 340L boven de 160km/h uit kwam Aangezien de mijne, op papier, 4pk meer zou moeten hebben werd ik schieuwnierig...).
Na het einde 100km/h-verbodsbord: "BAM" het gaspedaal onderin, maar niet in z'n kickdown natuurlijk.
110 en ook vloeiend naar de 120...........de 130 ging ook met gemak..........bij de 140 werd het al een stukje moeilijker maar ik ben volhoudend.
Een half minuutje later zitten we op de 147km/h. Hmmmm, d'r zit iemand met z'n licht te gooien, zie ik in de spiegels. Overigens best mistig in de spiegels...........k*t 't komt van m'n eige autooke af. Hij blijft opdezelfde snelheid en hoor niets aparts aan de motor (misschien omdat de radio nogal hard stond). Gas los dus.......even lekker 80 rijden. Blijft flink roken. In de spiegel zie ik de automobilisten achter me al inhouden omdat ze niet veel meer kunnen zien.
'T motortje blijft gewoon lekker lopen en we rijden de eerstvolgende afslag af. Toch maar effe stilzetten. Motorkap open en een minuutje of 2 gewacht voordat de rook is opgetrokken.
Even naar de koelvloeistof gekeken: raar genoeg staat er geen druk op het koelsysteem. Verder zat er net zoveel koelwater in als vorige week. Wanneer de rook verder is opgetrokken zie ik dat heel de motorruimte flink onder de olie zit. Even oliepeilen laat me constateren dat het er toch wel minstens een anderhalve liter olie "kwijt" is. Hij verbruikTE namelijk geen druppel. Even de luchtfilterkap eraf schroeven (ik heb ALTIJD gereedschap bij). Heel het luchtfilter zit onder de olie. Hoogstwaarschijnlijk komt dit via de carterontluchting.
Even kijken of hij nog start: hij start en loopt nog perfect, niets aan te horen of te merken.
Ik ben dus maar netjes binnedoor naar huis gereden en nadat alle olie van het uitlaatspruitstuk is verdampt rookte hij niet meer.
Maar wat zou nu het probleem zijn? Waarschijnlijk heeft hij veel te veel carterdruk opgebouwd en daardoor een hele zooi olie de inlaat ingegooid (hierlangs is het ook weer naar buiten gelekt en dankzij de koelvan is het door heel de motorruimte geslingert). Maar waar kwam ineens al die carterdruk vandaan? Zuigerveren misschien ineens veel doorgelaten?
Of probleempje met de kleppen? (Ik gooi er namelijk geen loodvervanger meer bij sinds een maand en volgens het boekje moet hij dat wel hebben). Daarnaast werkt de onstekingsvervroeger niet meer.
Misschien allemaal dingen die ermee te maken zouden kunnen hebben.
Wat zal ik ermee doen? Alvast een ander motorblokje klaarleggen? Of zal het wel meevallen? Persoonlijk denk ik het laatste.
Moraal van het verhaal: Volgende keer foto's maken van de rookwolk.......was eigenlijk best specactulair :humor:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-05-2007 23:32 #670857
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Even de topsnelheid testen.....
woow dikke shit 
das wel humor.
enja een 1400 4 bak, (heb ik zelf ook) kan harder dan 160.
170
maar dit is niet zo mooi nee.
misschien weet iemand van de td het wel?

das wel humor.
enja een 1400 4 bak, (heb ik zelf ook) kan harder dan 160.
170
maar dit is niet zo mooi nee.
misschien weet iemand van de td het wel?
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-05-2007 10:35 #670895
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Even de topsnelheid testen.....
Misschien even een simpel testje doen. Doe ik altijd als ik een auto aankoop. Laat de auto stationair lopen. Neem nu de oliepijlstok er een stukje uit. Veranderd het motorgeluid dan is het fout.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-05-2007 16:16 #671013
door V300 register
Hmmm, 't motorgeluid verandert helemaal niets als ik de peilstok eruit trek. Carterdruk is nu weer hartstikke normaal.
Er is echt niets, maar dan ook helemaal niets te merken. Hij doet het gewoon net zo goed als van tevoren.......
Ik snap d'r niks van..........
Er is echt niets, maar dan ook helemaal niets te merken. Hij doet het gewoon net zo goed als van tevoren.......
Ik snap d'r niks van..........
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-06-2007 16:54 #673016
door V300 register
Ik rijdt toch nog toe onverandert door. Motortje houdt het nog steeds. Hij verbruik weer geen druppel olie.
Een maat van me (automonteur) vertelde me dat het bij veel volkswagens ook weleens gebeurde dat wanneer ze enige tijd op topsnelheid reden ze ook ineens veel olie gingen gebruiken. Deze olie zou via de carterontluchting terug de inlaat ingaan. Wanneer ze weer "normaal" rijden blijkt er voor de rest niets aan de hand te zijn.
Ik hoefde me dus geen zorgen te maken.
Raar verhaal :S
Een maat van me (automonteur) vertelde me dat het bij veel volkswagens ook weleens gebeurde dat wanneer ze enige tijd op topsnelheid reden ze ook ineens veel olie gingen gebruiken. Deze olie zou via de carterontluchting terug de inlaat ingaan. Wanneer ze weer "normaal" rijden blijkt er voor de rest niets aan de hand te zijn.
Ik hoefde me dus geen zorgen te maken.
Raar verhaal :S
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
01-07-2007 18:39 #673729
door V300 register
Het eerste type Golf Diesel had wel dat er geen goede carterontluchting op zat waardoor de motor ?op hol? sloeg, dwz datttie op de motorolie liep ipv dieselolie. Later is dat opgelost.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-07-2007 11:10 #673797
door V300 register
het enige (en laatste) moment waarop een dieselmotor meer dan 4500 toeren haalt. heel eng...
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-07-2007 13:59 #673830
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Even de topsnelheid testen.....
Ik wil deze jongen wel eens 4500 toeren horen en zien lopen! (wel vanop veilige afstand!
people.bath.ac.uk/ccsshb/12cyl/
people.bath.ac.uk/ccsshb/12cyl/
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-07-2007 15:22 #673855
door V300 register
haalt ie niet.. bij lange na niet zelfs. 600 toeren is al zat voor zo'n bakbeest.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-07-2007 15:50 #673858
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Even de topsnelheid testen.....
Dat bedoel ik juist... Vandaar dat ik wel op een afstandje wil zijn voordat hij 4500 rpm haalt... Zulke zuigerstangen en kleppen wil je niet om je oren hebben vliegen...
Deze jongen behaalt zijn piekvermogen en koppel zelfs al bij 102 rpm... 600rpm is al bijna terminaal denk ik...
Deze jongen behaalt zijn piekvermogen en koppel zelfs al bij 102 rpm... 600rpm is al bijna terminaal denk ik...
Moderators: Mark Smeets