ook voor roestpreventie en laswerk

Dakraam in Volvo340 inbouwen

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-04-2012 00:05 #631972 door V300 register
Dakraam in Volvo340 inbouwen is gemaakt door V300 register
Nou, de titel zegt al genoeg volgens mij.

Is dit mogelijk? lijkt mij een mooie toevoeging voor de auto.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
29-04-2012 04:55 #907226 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Dakraam in Volvo340 inbouwen
Gaat niet bestaat niet. Dus ja, dat is mogelijk :)

Origineel is de 300 zowel met stalen schuif/kanteldak als met een glazen klapdakje geleverd. Aftermarket kun je alles laten inbouwen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-04-2012 00:49 #907288 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Dakraam in Volvo340 inbouwen
Let wel even op: als je een 2e hands van bv MP op de kop tikt moet je even kijken naar de bolling van het dak (In de breedte) van de wagen waar het dakje uitkomt/voor bedoelt is/was. Ik heb in mn project 345 een tweetal daken in gebouwd en die zijn niet even bol en dan kan je dakplaat dus wat gaan trekken. Voor mij geen bezwaar, auto gaat toch over de top maar kan me voorstellen dat ik het in 1 van mn andere 340's toch niet echt mooi zou vinden.

Ongeveer werkwijze:

Maak een mal van papier/karton voor het benodigde gat. Controleer dit na een bak koffie zeer serieus nogmaals en neem dan nog een bakkie. Vraag dan een maatje die je op je fouten durft te wijzen het ook nog eens te controleren. Neem dan samen nog een bakkie.

Verwijder de hemelbekleding of laat hem op de plaats delict los hangen.

Teken de mal met stift op de juiste plaats op het dak. Goed centreren en let op de steun balk bij de B stijl en de steunbalk bij het voorraam. Het is het lekkerst als je hier 1 a 2 cm vanaf blijft.

Leg een opvang / beschermingszijltje onder het te maken gat.

Leg het opendak op het afgetekende gat en controleer of het gat niet te groot wordt.

Verwijder aan de binnenzijde van het dak zoveel mogelijk isloatiemat rond het afgetekende gat.

Maak met een (trappen)boor een stuk of wat gaten in je dak.

Voor het maken van het gat zijn er verschillende gereedschappen
Ik heb gebruik gemaakt van een pneumatische knabbelschaar, een decoupeerzaag kan ook maar wat extra ondersteuning tegen vervorming kan dan geen kwaad. Uitslijpen is ook een mogelijkheid maar dan moet je heel goed afdekken.

Als het gat erin zit je dakje goed passen en alle bevestigingsmaterialen droog monteren. Alles er weer uit en wat aan roestprefentie doen.

Dan kun je je dak definitief gaan inbouwen, gebruik als afdichting een goede kit zoals sikaflex dat voorkomt nattigheid in de toekomst. Als de kit is aangebracht gelijk de bevestigingen goed aandraaien om het dakje vlak op je dakplaat te trekken.

Dan je hemeltje terugplaatsen, uitsnijden, evt hemelspanners aan frame van open dak bevestigen en je afdekplaat plaatsen.

Volgens mij was dit het redelijk. Advies: Zorg voor veel koffie. . . .. . . .

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-04-2012 20:26 #907305 door V300 register
Heel erg bedankt Rens! ik ga er lekker mee bezig overmorgen!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-04-2012 20:39 #907306 door V300 register
na ja, nog een beetje onderzoek lijkt mij wel verstandig.
Wat voor dakraam raden jullie aan?

lees veel over lekkages, is dit gewoon een veel voorkomend probleem bij alle dakramen? of alleen bij bepaalde type's?

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-04-2012 22:11 #907310 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Dakraam in Volvo340 inbouwen
lekkages zijn een veel voorkomend probleem als je niet uitkijkt waar je mee bezig bent

een dakraam inbouwen is niet niks!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-05-2012 00:31 #907313 door V300 register
Floris,

vandaar de vele koffie. . . . . . Heel goed kijken, meten, controleren, koffie, kijken, meten, controleren etc, etc. Ik heb bij mijn project een universeel, redelijk vlak dak achter geplaatst en dat trekt eigenlijk niet, voor zit het dakje van dacht ik een Ford Ka. De hoeken hiervan trekken eigenlijk te diep maar zoals eerder gezegd maakt dat mij niet zoveel uit. Een groot gedeelte van de lekkagerisico's kun je voorkomen door het gebruikte dak te ontdoen van alle oude kitresten. Het gat in het dak niet te groot te zagen, maar zeker ook niet te krap en bij het monteren van het dak een goede kit te gebruiken, zoals gezegd ik heb zeer goede ervaringen met Sikaflex, wel na aanbrengen direct aantrekken, laten drogen en daarna de uitstulpende resten aan de buitenzijde van je dak af snijden. Ook een nauwkeurig werkje want je wilt wel aale kitresten kwijt maar je wilt niet door je lak heen snijden waardoor je weer roest zou krijgen. Neem wel de tijd voor dit werkje.

Ik weet niet wat je knutsel kwalificatie is maar zoals Joost al aangeeft is het niet niks.

Nog even over welk dak, neem je auto mee als je gaat kijken/kopen. Neem 4 even dikke artikelen mee en leg het dakje op die artikelen op je dak en bekijk of de gleuf rondom ongeveer even groot is. Als de hoeken veel dichter bij het dak zijn als het midden dan kun je wellicht beter een ander zoeken.

Suc6

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-05-2012 00:43 #907314 door V300 register
Klinkt als een behoorlijke en secure klus. Maar goed, meten is weten. rustig te werk gaan en geen domme fouten maken en dan moet zeker wel te doen zijn.

Bedankt voor je uitgebreide uitleg! ik zal het eindresultaat posten als het klaar is :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-05-2012 02:07 #907316 door V300 register
Ik heb nog een originele schuif/kanteldak van een 340 voor je liggen.
Stuur maar een pb-tje

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC