ook voor roestpreventie en laswerk

roest in wielkas van 340

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-04-2011 17:52 #631135 door V300 register
roest in wielkas van 340 is gemaakt door V300 register
In de vakantie nog even wat roest in de wielkas aangepakt, hoewel het meer was dan ik dacht, weer 2 rotte plekken aan beide uiteinden en voor de rest overal beginnend roest over de gehele boog. Heb het allemaal zo veel mogelijk weggedaan met een scotch brite en dan met roestomzetter behandelt. (die tip heb ik gekregen van jos360).
Hier zijn de foto's:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-04-2011 19:31 #873295 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic roest in wielkas van 340
Heel netjes om het even te stoppen maar er moeten natuurlijk wel nieuwe stukjes in!!

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-04-2011 20:02 #873298 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic roest in wielkas van 340
Ja, dat vraag ik me dus af. Wat is de functie van die omgebogen rand?

Is het niet makkelijker om de (rotte) rand af te slijpen, en vervolgens de binnenhuid en buitenhuid aan elkaar te lassen? Die omgevouwen rand geeft alleen maar narigheid.
Steeds meer nieuwe auto's hebben die rand ook niet meer, maar gewoon "strak" (kan er helaas geen foto van vinden).

Wat anders nog een mogelijkheid is, is eerst een nieuwe rand aan de binnenhuid lassen, vervolgens een nieuwe rand aan de buitenhuid lassen, en daarna de twee randen d.m.v. puntlasjes aan elkaar zetten (zoals origineel). Wat ik dan nog zou doen, is carrosseriekit/strijkkit in de ruimte TUSSEN de randen persen, en deze kitlaag vervolgens "uitsmeren" aan zowel de buitenhuidrand als binnenhuidrand, zodat de ruimte tussen de twee randen niet meer vervuild kan raken en ook niet meer gaat roesten.

Ofwel, als optie 1 niet mogelijk is (maar ik snap nog even niet waarom), zou ik voor optie 2 kiezen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-04-2011 21:51 #873315 door V300 register
Die rand zit er om de puntlas een plaats te geven en tevens in de fabriek de plaat meteen recht tegen elkaar te zetten zodat ze nooit scheef komen.
Als je direct de 2 platen aan elkaar zet zonder die rand is het ook niet goed en wel hierom:
- Er komt gegarandeerd ook vuiligheid en roest onder te zitten net zoals nu het geval is
- Je moet het rondom aflassen voor de stevigheid (die omgefelsde rand geeft ook stevigheid) waardoor vuil NOG moeilijker te verwijderen is, zo niet onmogelijk
- Door rondom af te lassen breng je veel te veel warmte en dus rek in de plaat waardoor je het niet meer goed strak gaat krijgen
- Door dit alles gaat het bij schade ook veel moeilijker worden om te vervangen en opnieuw strak te maken.

Daarnaast als je een nieuwe felsrand maakt door 2 stukken plaat moet je ze gewoon lakken van binnenuit en niet met carrosseriekit ertussen gaan lassen. Dat gaat namelijk meteen verbranden en geeft ruimte voor roest. Dat spul is namelijk dikker dan lak dus je laat een holle ruimte achter als het verbrandt.

Gewoon lakken aan beide kanten, dan 1 kant boren, met een scherp centerpuntje even door het gat heen wat blank maken om de las te laten hechten en dan proplassen. Daarna vloei je wat dunne lak tussen de naden naar binnen en het is zo goed als het gaat worden.

Overigens hebben auto's tegenwoordig die rand ook nog gewoon hoor. Er zijn wel uitzonderingen maar dat betreft dan vlakken die er speciaal voor geschikt zijn. Vaak zijn die dan ook verlijmd ipv gelast.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-04-2011 22:14 #873319 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic roest in wielkas van 340
Jos, ik bedoelde eigenlijk dat die kit opgebracht moest worden NA het lassen. Ik heb die "inspiratie" opgedaan op de Autorai; nieuwe Mitsubishi's hebben die kitrand namelijk ook.

Maar bedankt voor je uitleg mb.t. die rand. Helder :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-04-2011 22:23 #873322 door V300 register

volvofiel;174221 schreef : Jos, ik bedoelde eigenlijk dat die kit opgebracht moest worden NA het lassen. Ik heb die "inspiratie" opgedaan op de Autorai; nieuwe Mitsubishi's hebben die kitrand namelijk ook.

Maar bedankt voor je uitleg mb.t. die rand. Helder :)

Dat is al beter idd. Maar let wel op dat nieuwe Mitsubishi's in een droge stofvrije fabriek afgekit worden. Als je dit thuis in een schuurtje doet in de zomer met hoge luchtvochtigheid kan het heel anders uitpakken voor je beschermlaag.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2011 16:24 #873521 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic roest in wielkas van 340
Die fels geeft ook enorm veel stijfheid aan de plaat t.o.v. vlak staal...
Als je hem af zou slijpen zou er bij wijze van spreken al een deuk in die rand waaien bij een flinke zijwind of het passeren van een vrachtwagen... :+

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-05-2011 16:59 #873854 door V300 register
Ja man allemaal ervaren mensen blijkbaar :p
Uiteraard is het de bedoeling dat dit gemaakt wordt maar ik ga nog even wachten tot m'n nieuw jaar carrosserie begint dan heb ik wat begeleiding van de leerkracht:)
Maar toch bedankt voor de tips. als ik begin aan de reparaties ga ik hier nog even kijken

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC