ook voor roestpreventie en laswerk

Uitwisseling voorschermen '85/'90?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-01-2010 19:59 #629874 door V300 register
Uitwisseling voorschermen '85/'90? is gemaakt door V300 register
Hallo,

Bij deze heb ik eens even een vraagje over de mogelijkheid tot het uitwisselen van voorschermen van een V340 3drs uit 1990 en een V360 4drs uit 1985. Is dit mogelijk of zijn deze voorschermen verschillend?

Ik hoop dat iemand hier antwoord op kan geven, ik heb namelijk geen flauw idee en kan het ook slecht vergelijken aangezien de auto's niet naast elkaar staan...

En heb ik het goed als ik zeg dat de '85-er een mk2 is en de '90-er een mk3? Dat zou je moeten kunnen zien aan (oa) de kachelbehuizing in de motorruimte? (Eigenlijk meteen al compleet off-topic :woops:)

Ik weet wel dat de 360 ('85 dus) de zijknipperlichten in het scherm heeft en de 340 (de '90-er dus) in de voorbumper, maar dat ene gaatje is gauw genoeg gemaakt lijkt mij, hoe het met overige verschillen zit weet ik niet...

Voor de duidelijkheid: wellicht weet ik de hand te leggen op een 340 1700 uit 1990 en de voorschermen wil ik dan gebruiken om mijn 360 van betere schermen te voorzien, want met de huidige keurt zelfs een louche APK meester de auto nog af...

En daarnaast nog een vraagje: zijn de onderdelen van een 1700 uit 1990 een beetje uitwisselbaar met een B200K uit 1985 of is het meerendeel compleet verschillend? Sowieso moet de hoofdremcilinder nog vervangen worden en o.a. wat roest rondom de linker veerpoot 'ophanging', als dit ook van de donorauto (de 1700) kan komen wordt de kans alleen maar groter dat de 360 de weg nog weer gaat zien... Wellicht zijn zelfs de bougiekabels en verdelerkap uitwisselbaar, of gaat dat sowieso niet lukken (ik snap dat motorische onderdelen verschillen, maar misschien dat de kabels en kap wel te verwisselen zijn)?

Ik lees jullie adviezen graag, ik lees hier al een tijdje rond op het forum en er is zoveel kennis aanwezig, zonde om daar geen gebruik van te maken bij mijn afweging om de 360 nog weer de weg op te brengen... Ik weet dat ik behoorlijk wat vragen stel, maar goed, ik ken niet alle ins en outs van de V300 en ik weet dat er hier genoeg zijn die dat wel ongeveer kennen, dus ik hoop toch een beetje wegwijs te kunnen worden zo...

Alvast bedankt in ieder geval :y:!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2010 21:57 #812535 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Uitwisseling voorschermen '85/'90?

Calimero;131125 schreef : Bij deze heb ik eens even een vraagje over de mogelijkheid tot het uitwisselen van voorschermen van een V340 3drs uit 1990 en een V360 4drs uit 1985. Is dit mogelijk of zijn deze voorschermen verschillend?

jouw 360 is dan nog een MY 84, uitwisselen van deze schermen is idd mogelijk, 't zijn 3 gaatjes extra die je dan moet boren. voor montage correct behandelen tegen roest is een aanrader! en gelijk de binnenkant van je scherm vuilvrij maken, ontvetten en bitumen overheen spuiten. als er reeds (vlieg) roest aan de binnenkant van je scherm zit; wegschuren, overspuiten met primer > laklaag en daarna pas de bitumen eroverheen. maar meestal zijn de binnenschermen er iets erger aan toe, als je de schermen van je 360 af hebt zie je gelijk wat je daar aan moet doen.

Calimero;131125 schreef : En heb ik het goed als ik zeg dat de '85-er een mk2 is en de '90-er een mk3? Dat zou je moeten kunnen zien aan (oa) de kachelbehuizing in de motorruimte?

85?rs zijn er ook al in de mk3, o.a. bumpers, randje onder koplampen, achterlichten; dat zijn de makkelijkste optische verschillen, maar er zijn echt tich verschillen, vooral onderhuids maar die ga ik al helemaal niet allemaal benoemen:) lees het stukje modelontwikkeling op de hoofdpagina eens door, dan zie je al een klein opsommingkje. bij een 85er moet je niet naar de kachel kijken, de eerste mk3's zijn nog geleverd met het mk2 model (incl centrale dashboard met 6 schuifjes)

Calimero;131125 schreef : Voor de duidelijkheid: wellicht weet ik de hand te leggen op een 340 1700 uit 1990 en de voorschermen wil ik dan gebruiken om mijn 360 van betere schermen te voorzien, want met de huidige keurt zelfs een louche APK meester de auto nog af...

eerlijk gezegd zijn er zat mensen die een los setje schermen hebben liggen, 340's 1700 zijn er niet zoveel meer van dus zonde om die uit elkaar te trekken voor een setje schermen!

Calimero;131125 schreef : En daarnaast nog een vraagje: zijn de onderdelen van een 1700 uit 1990 een beetje uitwisselbaar met een B200K uit 1985 of is het meerendeel compleet verschillend? Sowieso moet de hoofdremcilinder nog vervangen worden en o.a. wat roest rondom de linker veerpoot 'ophanging', als dit ook van de donorauto (de 1700) kan komen wordt de kans alleen maar groter dat de 360 de weg nog weer gaat zien... Wellicht zijn zelfs de bougiekabels en verdelerkap uitwisselbaar, of gaat dat sowieso niet lukken (ik snap dat motorische onderdelen verschillen, maar misschien dat de kabels en kap wel te verwisselen zijn)?

2ehands hrc niet aan beginnen, gewoon nieuw halen. ok ok het kan wel maar ideaal is anders. verdelerkap is onbruikbaar, bij een redblock zit die aan de linkerzijde van de motor met 2 clips, op een 1700 aan de achterkant van de cylinderkop met 3 schroeven; compleet ander principe dus. kabels zijn daardoor ook onbruikbaar; gewoon nieuw setje spul bij de automaterialenzaak halen kost geen drol en je hebt er een hoop plezier van.

• Robbert Jan
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-01-2010 16:37 #812576 door Robbert Jan
Beantwoord door Robbert Jan in topic Uitwisseling voorschermen '85/'90?

AvdAkker;131142 schreef : jouw 360 is dan nog een MY 84,

MY85 had dit ook nog, het hoeft helemaal dus geen MY 84 te zijn.
De schermen zijn, mits enig werk, uitwisselbaar.

AvdAkker;131142 schreef : 85?rs zijn er ook al in de mk3, o.a. bumpers, randje onder koplampen, achterlichten;

Het gene waar je op moet letten staat op de chassisplaat: FC is modeljaar 85 en loopt tot augustus 1985,GC is modeljaar 86 maar is uitgeleverd vanaf september 1985.

AvdAkker;131142 schreef : eerlijk gezegd zijn er zat mensen die een los setje schermen hebben liggen, 340's 1700 zijn er niet zoveel meer van dus zonde om die uit elkaar te trekken voor een setje schermen!

2ehands hrc niet aan beginnen, gewoon nieuw halen. ok ok het kan wel maar ideaal is anders. verdelerkap is onbruikbaar, bij een redblock zit die aan de linkerzijde van de motor met 2 clips, op een 1700 aan de achterkant van de cylinderkop met 3 schroeven; compleet ander principe dus. kabels zijn daardoor ook onbruikbaar; gewoon nieuw setje spul bij de automaterialenzaak halen kost geen drol en je hebt er een hoop plezier van.

Volledig mee eens!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-01-2010 11:41 #812624 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Uitwisseling voorschermen '85/'90?
Verschil is makkelijk te zien: MK2 heeft zijknipperlicht in het voorscherm, MK3 in de bumper.
MK2 heeft oude achterlichten (verticale balkjes), MK3 de nieuwe (vierkantjes)
MK3 heeft oude bumpers, MK3 de nieuwe (grotere)
MK3 heeft oude achterklep (kleine ruit), MK3 de nieuwe (ruit over de hele breedte)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-02-2010 11:37 #817733 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Uitwisseling voorschermen '85/'90?
Bij het tikken van mijn showroomtopic bedenk ik me ineens dat ik hier nog helemaal geen bedankje voor de snelle reacties heb achtergelaten :hmmz2:, dus bij deze! Super dat er zo snel gereageerd wordt op een vraag van een gast...! :y:

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC