ook voor roestpreventie en laswerk
Voorscherm MKII => MKI?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-03-2009 00:35 #761798
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Voorscherm MKII => MKI?
De algemene benaming voor alles na '86 is mk3, zowel in Engeland als hier. Eigenlijk zijn de benamingen fout, zoals Robbert-Jan volgens mij het beste weet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-03-2009 08:10 #761803
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Voorscherm MKII => MKI?
In ieder geval, als er hier weer een MKIII schermpje over is, ga ik het proberen!
- Robbert Jan
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-03-2009 23:04 #761922
door Robbert Jan
Beantwoord door Robbert Jan in topic Voorscherm MKII => MKI?
DCN is inderdaad Daf Club Nederland.
De schermen daar zijn niet goedkoop (ze moeten er immers de D.. onderdelen mee betalen) maar ze hebben ze wel!
Dat ze in de UK foute benamingen gebruiken zou ons, als club, een zorg moeten wezen.
Het is de taak van de club om de mensen de juiste zaken bij te brengen over de 300 serie.
Inderdaad Joost heb je gelijk: die balk onder de voorbumper was me ontschoten. Deze is gelijk voor de MKI en MKII maar de MKIII en MKIV hebben elk een eigen versie! (De buitenspiegels zijn ook nog een verschil....misschien er toch eens een lijstje van maken...).
"over het algemeen wordt alles voor 1982 op 1 grote hoop gegooid: MKI
binnen deze groep zijn er dus 2 verschillende types voorschermen, maar zelfs 5 verschillende types voorbumpers...." En nog vele andere wijzigingen (2 soorten handgrepen, 3 soorten ruitewissers, 2 soorten RAW's op de spatborden, ...)
De schermen daar zijn niet goedkoop (ze moeten er immers de D.. onderdelen mee betalen) maar ze hebben ze wel!
Dat ze in de UK foute benamingen gebruiken zou ons, als club, een zorg moeten wezen.
Het is de taak van de club om de mensen de juiste zaken bij te brengen over de 300 serie.
Inderdaad Joost heb je gelijk: die balk onder de voorbumper was me ontschoten. Deze is gelijk voor de MKI en MKII maar de MKIII en MKIV hebben elk een eigen versie! (De buitenspiegels zijn ook nog een verschil....misschien er toch eens een lijstje van maken...).
"over het algemeen wordt alles voor 1982 op 1 grote hoop gegooid: MKI
binnen deze groep zijn er dus 2 verschillende types voorschermen, maar zelfs 5 verschillende types voorbumpers...." En nog vele andere wijzigingen (2 soorten handgrepen, 3 soorten ruitewissers, 2 soorten RAW's op de spatborden, ...)
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-03-2009 00:54 #761931
door V300 register
juist; dus ook een verdeling MKI t/m MKIV is vrij willekeurig gekozen op de meest opvallende verschillen.
In die zin is alleen de aanduiding op individueel chassisnummer correct.
Maar dat is niet praktisch, want dan weet niemand waar je het over hebt.
1 belangrijk aanknopingspunt zie ik in de vraagbaken. Die zijn er 3, gekoppeld aan dezelfde jaartallen als de "engelse" MKI / II / III verdeling.
Zelfs de originele Volvo onderdelenboeken zijn volgens die verdeling in 3 versies verschenen?
m.a.w. de meeste bronnen houden verdeling in 3 aan
In die zin is alleen de aanduiding op individueel chassisnummer correct.
Maar dat is niet praktisch, want dan weet niemand waar je het over hebt.
1 belangrijk aanknopingspunt zie ik in de vraagbaken. Die zijn er 3, gekoppeld aan dezelfde jaartallen als de "engelse" MKI / II / III verdeling.
Zelfs de originele Volvo onderdelenboeken zijn volgens die verdeling in 3 versies verschenen?
m.a.w. de meeste bronnen houden verdeling in 3 aan
- Robbert Jan
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-03-2009 22:43 #762064
door Robbert Jan
Als je toch gaat beweren dat het willekeurig is waarom dan niet MKI voor de korte bumpers en MKII voor de lange bumpers?
Het is absoluut niet willekeurig gekozen, integendeel, maar de details die ik eerst heb aangehaald zijn snelle herkenningspunten.
Het feit dat Volvo 3 boeken hanteert is volkomen willekeurig, dit is bij verschillende andere modellen ook gebeurd. Sommige zelfs zo recent als de 70 serie. Meestal heeft het meer te maken met dat de boeken te dik worden (1300 blz voor een 200 serie is niet leuk!). Hadden ze enige onderdeel logica gevolgd zou het eerder 76-81, 82-85 en 86-91 geworden zijn. De Britten hebben dus volgens je gewoon gemakzuchtig de boeken overgenomen.
Ik haalde de extras maar aan om je gemuggezift kenbaar te maken Wouter.
MKI is infeite de Volvo versie van de D77.
MKII is de paniekreparatie door Volvo van alle DAF problemen.
MKIII is de doorontwikkeling door Volvo en het schrappen van de "reparatievriendelijke" DAF neus (yeah right).
MKIV is tenslotte de update van de 300 aan de noden van de jaren 80.
Als je gaat kijken naar de gebruikte staalsoorten, lakproced?s, etc zie je de jaren ook weer terugkomen.
Je moet maar eens kijken in de interne "marketing info" van Volvo in je collectie.
Voor wat betreft de aanduiding op individueel chassisnummer moet je opletten: de nummers vanaf 1976 komen weer terug vanaf 1984 en je moet verdomd goed weten wat je ziet om niet fout te gaan (2 kleine verschilletjes). Zelfs Volvo heeft eerst beweert dat mijn MY76 uit 1984 stamde.
Het is absoluut niet willekeurig gekozen, integendeel, maar de details die ik eerst heb aangehaald zijn snelle herkenningspunten.
Het feit dat Volvo 3 boeken hanteert is volkomen willekeurig, dit is bij verschillende andere modellen ook gebeurd. Sommige zelfs zo recent als de 70 serie. Meestal heeft het meer te maken met dat de boeken te dik worden (1300 blz voor een 200 serie is niet leuk!). Hadden ze enige onderdeel logica gevolgd zou het eerder 76-81, 82-85 en 86-91 geworden zijn. De Britten hebben dus volgens je gewoon gemakzuchtig de boeken overgenomen.
Ik haalde de extras maar aan om je gemuggezift kenbaar te maken Wouter.
MKI is infeite de Volvo versie van de D77.
MKII is de paniekreparatie door Volvo van alle DAF problemen.
MKIII is de doorontwikkeling door Volvo en het schrappen van de "reparatievriendelijke" DAF neus (yeah right).
MKIV is tenslotte de update van de 300 aan de noden van de jaren 80.
Als je gaat kijken naar de gebruikte staalsoorten, lakproced?s, etc zie je de jaren ook weer terugkomen.
Je moet maar eens kijken in de interne "marketing info" van Volvo in je collectie.
Voor wat betreft de aanduiding op individueel chassisnummer moet je opletten: de nummers vanaf 1976 komen weer terug vanaf 1984 en je moet verdomd goed weten wat je ziet om niet fout te gaan (2 kleine verschilletjes). Zelfs Volvo heeft eerst beweert dat mijn MY76 uit 1984 stamde.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
13-03-2009 12:35 #762089
door V300 register
gemuggezift? gaan we katten??
- Robbert Jan
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-03-2009 12:47 #762093
door Robbert Jan
Not me, je zult toch ergens anders moeten kijken.
Terug bij het onderwerp: er zijn dus 4 varianten.
Voor de eerste heeft Volvo zelfs een actie ondernomen wegens de 'goede" kwaliteit.
antiekeradio;93813 schreef : gemuggezift? gaan we katten??
Not me, je zult toch ergens anders moeten kijken.
Terug bij het onderwerp: er zijn dus 4 varianten.
Voor de eerste heeft Volvo zelfs een actie ondernomen wegens de 'goede" kwaliteit.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
13-03-2009 13:29 #762106
door V300 register
als je het muggeziften noemt dat er m??r dan 4 varianten zijn, is dat maar zo. Zoals ik al zei is geen enkele verdeling 'de enige ware'. Niet die in 3 (incompleet) maar ook niet die in 4 (ook incompleet). Een "complete" verdeling is ook niet praktisch want dan worden de verschillen waar je onderscheid in maakt te klein.
Ik blijf er dus bij dat het feit dat de indeling in 3 types het meest gebruikt wordt, een goed argument vormt om aan die indeling vast te houden.
Het gaat er immers om dat voor zoveel mogelijk mensen duidelijk is waar je het over hebt.
Een 'traditie' dus, waar je het niet mee eens hoeft te zijn, maar om ermee te breken zul je iets meer moeten doen dan je gelijk opeisen...
Ik blijf er dus bij dat het feit dat de indeling in 3 types het meest gebruikt wordt, een goed argument vormt om aan die indeling vast te houden.
Het gaat er immers om dat voor zoveel mogelijk mensen duidelijk is waar je het over hebt.
Een 'traditie' dus, waar je het niet mee eens hoeft te zijn, maar om ermee te breken zul je iets meer moeten doen dan je gelijk opeisen...
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-03-2009 14:47 #762115
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Voorscherm MKII => MKI?
Heren, als mijn serieus bedoelde vraag uitmondt in een zogenaamde "welles-nietes discussie" is het wijselijk om dit topic te sluiten denk ik zo.
En om het plaatje compleet te maken: het is muggen ziften.
En om het plaatje compleet te maken: het is muggen ziften.
Moderators: Mark Smeets